/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Betalt skat i Spanien
Fra : mikkelberg
Vist : 1616 gange
120 point
Dato : 04-03-08 11:03

Jeg bor i Spanien og har i 2006 erlagt ca. 17 000 kr i Skat til Spanien, idet Skat i danmark havde skrevet jeg ikke var skattepligtig i Danmark.- Nu har Skat imidlertid ombestemt sig, idet de skønner mine livsinteresser er i DK. uagtet de er i Spanien.- Jeg skal derfor nu efterbetale skat til DK.-
men kan jeg ikke kræve den erlagte skat i Spanien modregnes.-? filg. spansk lov er man skattepligtig efter et ophold på mere end 183 dage inden for et år

Kommentar
Fra : pve

Dato : 04-03-08 11:11

Det kommer an på dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Spanien. Da de ikke altid er lige lette at tyde vil jeg anbefale at du spørger en revisor.

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 130 point
Dato : 04-03-08 11:28

Du kan evt. nøjes med at kontakte Skat med dokumentation for betalt spansk skat. Hovedprincippet for dobbeltbeskatningsoverenskomsterne er at man aldrig kommer til at betale dobbelt skat - Altså er skatten 5 kr i Danmark og du har betalt 2 kr i Spanien, så vil Danmark kunne lade sig nøjes med med 5 - 2 = 3 kr.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 04-03-08 12:41

Henrikkrebs, kommer det ikke an på om der er en overensskomst og i så fald om den lemper med credit eller exemption ?

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 04-03-08 13:00

Jeg taler om hovedprincippet. Det er vel uafhængigt af detaljer.

Der er dobbeltbeskatningsoverenskomst med Spanien, men om den pågældende skat (som vi intet ved om arten af) udlignes efter credit-metoden som jeg skitserede eller ej er vel ikke til hinder for at spørge Skat.

Jeg mener - for evt at spare 17.000 kr er det lidt overkill at hyre et team af internationale skatteeksperter, når Skat sandsynligvis kan svare næsten lige så godt gratis.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 04-03-08 13:06

Hvem skriver noget om at hyre et team af internationale eskeperter ??

Men hvis du har læst den og kender den så er jeg da enig i det du skriver.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 04-03-08 15:18

Jeg kender ikke den dansk/spanske overenskomst - har bare en fornemmelse af hovedindholdet af den slags. 'Et team af internationale skatteeksperter' er bare en let overdrevet udgave af 'en revisor' - og det skriver pve om. En sådan kan sikkert nok (i al fald hvis man er opmærksom) hyres for under 17.000, men Skat kan - hvis de gider - svare for kr 0,00, selvom man muligvis nok kommer bedre rundt om problemstillingen med en revisor.

Afvejning af value for money.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 04-03-08 22:08

Hvilken type tilkendegivelse fik du oprindeligt fra SKAT?
Var det en skriftlig afgørelse om ophør af skattepligt eller var det kun pr. telefon?

Hvad er SKATs begrundelse for ændringen af vurderingen. Er forholdene ændret i forhold til de oplysninger, som du oprindeligt gav til dem?

Årsagen til at ovenstående forhold har betydning er, at SKAT ikke uden videre er berettiget til at "skifte mening", hvis de har udstedt en såkaldt forvaltningsakt, og denne ikke er tilblevet ud fra urigtige oplysninger.

Du kan læse lidt om reglerne om tilbagekaldelse af forvaltningsakter her:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=130444&vId=201713&i=115#i130444

Kommentar
Fra : AznTax

Dato : 05-03-08 16:06

Hvis du bor fast i Spanien og ikke har nogle former for bolig og/eller indtægt i Danmark, skal du ikke betale noget skat til Danmark.

Bor du derimod i Spanien, men har en bolig i Danmark som du måske udlejer vil du være begrænset skattepligtige til Danmark. Hvem der har beskatningsretten fremgår af overenskomsten artikel 4

Cita:
2. Hvor en fysisk person efter bestemmelserne i stykke 1 anses for hjemmehørende i begge de kontraherende stater, skal følgende regler gælde:

a) han skal anses for at være hjemmehørende i den kontraherende stat, i hvilken han har en fast bolig til sin rådighed. Såfremt han har en fast bolig til sin rådighed i begge kontraherende stater, skal han anses for at være hjemmehørende i den kontraherende stat, med hvilken han har de stærkeste personlige og økonomiske forbindelser (midtpunkt for sine livsinteresser);

b) kan det ikke afgøres, i hvilken af de to kontraherende stater han har midtpunktet for sine livsinteresser, eller har han ikke en fast bolig til sin rådighed i nogen af de kontraherende stater, skal han anses for at være hjemmehørende i den kontraherende stat, i hvilken han sædvanligvis opholder sig.

Man kan søge om skattefritagelse efter paragraf 33 A som gælder for lønindkomst.

Du skal være opmærksom på at man ikke kan overlappe skattefritagelse med overenskomsten med den pågældende land.

Håber at det hjælper dig :D

Kommentar
Fra : mikkelberg

Dato : 09-03-08 15:39

Skat har kun med det forbehold skrevet vi er skattefri i DK under forbehold vi dokumenterer vi betaler skat i Spanien.- det har vi gjort.- derefter har skat i år 2008 meddelt, at det er uden betydning hvad de har skrevet, idet de ikke på det tidspunkt havde vurderet hvorvidt vores livsinteresser var i DK eller i Spanien, vi mener vores livsinteresser er i Spanien, da vi dels har hus der bil, venner medlemskab af foreninger , bankforbindelser, resident, spansk stemmeret, spansk sygesikring, spansk kørekort.-
Skat har sent en agter, hvor de siger vore livsinteresser er i DK. da vi har lejlighed der, og bankkonto, og ejer aktier i et selskab, som hovedqktionær, et selskab der ikke foretager sig noget ud over at udleje
3 lejligheder i 2 ejede huse.
forstå det hvem der kan.- Skat siger vi skal bede de spanske skattemyndigheder om erlagt tilbage,- det strider mod dobbeltoverenskomsten, der siger vi skal betale skat i Spanien efter ophold på max 183 dage årligt.- er du forvirret, hvad tror du jeg er?

Godkendelse af svar
Fra : mikkelberg

Dato : 10-03-08 15:40

Tak for svaret
MIKKELBERG

Kommentar
Fra : turup

Dato : 11-03-08 22:30

MIKKELBERG KONTAKT DET SPANSKE SKAT OG FÅ DOKUMENTATION FOR DERES HOLDNING

Kommentar
Fra : mikkelberg

Dato : 12-03-08 12:32

Har talt med Spansk Skat, de holder sig til dobbeltoverenskomsten, hvor de har ret til skat af mine pensioner, og trækker på skuldrene af dansk Skats ævl om livstidinteresser, navnlig begrundelserne.