/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Lime gipsplade-med tandspartel
Fra : PeterPeter
Vist : 7986 gange
50 point
Dato : 03-03-08 23:08

Tak for jeres kommentarer indtil videre...

For at gøre væggen pænere i mit bryggers, har jeg valgt at "lime" gipsplader op på væggen.

Når man skal lime gipsplader op, anbefales det at sætte gipsmørtel klatter på pladen og derefter sætte den op - MEN - Ville det ikke være bedre, hvis man brugte en tandspartel ??? - Altså istedet for at sætte "klatter" på gipspladen....
Jeg mener, køre tandspartel over hele gipspladen og derefter klistre den op ??

Så gipsmørtel-limen blev bedre fordelt ???

Har I tid og mulighed for at komme med jeres gode kommentarer ?

På forhånd tak for hjælpen.

/Peter

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 03-03-08 23:15

jeg fik samme oplysning som dig, men jeg brugte en tandspartel og sikke et held jeg gjorde det jeg prøvede begge dele, men tandspartlen er det bedste (

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-03-08 23:15

Jeg har sat en gipsplade på en ujævn murstensvæg.
Først rettet op med nogle tynde lister med rawplugs ind i væggen.
Og så skruet gipspladen på listerne.
Listeafstand 40 cm. midt til midt.
Listerne er ca. 12 X 30 mm. finer der er skåret i strimler.

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 60 point
Dato : 03-03-08 23:23

Hej Peter.
Grunden til at man anbefaler "klatter" er at man regner med væggen de skal sidde på er skæv.
Hvis den er skæv er Eyvinds måde med at "forskalle" med nogle lister meget meget fin, også fordi pladerne jo så bliver ligesom trukket ind på plads med skruer.
Hvis din væg ellers er rimelig lige, så er det helt sikkert bedre at bruge en tandspartel fordi du så får gipspladen gjort fast over det hele.
God fornøjelse med projektet.
Hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 03-03-08 23:26

Perfect....
Min væg er rimelig OK - Så jeg bruger tandspartel.....

Hvad er det lige, der er det allerbedste at bruge som gipslim ???

Tak - og fortsat god aften....

/Peter

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 03-03-08 23:29

Hej igen Peter.
Der findes forskellige former for Monteringslim som nogle bruger til dette formål.

Jeg ville bruge ganske alm. Lip fliseklæb som det du brugte til dine gulvklinker.

Held og lykke med det Peter og også fortsat god aften til dig .....

hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 03-03-08 23:33

Hvis du har mulighed for at sætte gipspladerne i spænd ....... evt. et bræt på skrå af pladen og så et andet på tværs af lokalet som holder gipspladen ind mod væggen de første par timer ......... så ville dette være en rigtig god ide.
Hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 04-03-08 18:17

Hvis der er en ydervæg du vil lime dem på så brug vådrumsgipsplader de holder bedre, det aller bedste på en ydervæg er forskalding og isolering, det tror jeg du bliver gladest for, da du får et varmere rum.

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 04-03-08 23:08

Tak - Jeg har købt vådrumsplader og sætter op i dag og i morgen

Tak for jeres input

Tak

/Peter

Godkendelse af svar
Fra : PeterPeter

Dato : 22-05-08 22:48

Tak for svaret bennymanden.