/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
frosset kød
Fra : droslerne
Vist : 2724 gange
100 point
Dato : 03-03-08 22:31

Fødevare (Kød eller pålæg) der har været frosset og ligger som frisk kød i et supermarked, skal der ikke skrives på pakken det har været frosset.
Mit supermarked siger nej, men jeg mener noget andet.

Kommentar
Fra : Mette_Dyhr

Dato : 03-03-08 22:38

Jeg er stødt på txten: "Har været frosset og må ikke genfryses" på kødpakker.

og siden der står "må ikke". frem for "bør ikke" sku' man jo tro der var noget om sagen.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-03-08 22:39

Jeg mener at det skal skrives, hvis det har været frosset så kan det jo ikke fryses igen.

Du kan da prøve at ringe til Fødevarekontrollen, det ved det helt bestemt.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-03-08 22:43

Der skal helt klart stå at det har været frosset

SunoFisk

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 03-03-08 22:45

Det jeg mener er at jeg ved ikke hvor længe slagteren har haft det frosset og kan jeg genfyse det igen.
Slagteren i Super Best siger man skal ikke skrive noget på pakken og det kan da være lige meget, men jeg vil gerne have frisk kød

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-03-08 22:50

Handl i bilka eller andre storsælgende virksomheder når du skal have kød det når ikke at ældes eller blive forfrosset

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-03-08 22:53

Prøv at læse her i §16 http://www.foedevarestyrelsen.dk/NR/rdonlyres/elz4elrvpzby6kpw3q3ybaooxop4asroec4atxyaeoicuaggmdkjpievbjng2mnghnaexzuvzfogknacskkkdkhwdyh/mrkningsvejlny.pdf

Måske ikke det mest præcise sted, men orker ikke læse mere lige nu

Men du har krav på at du kan læse alle oplysninger om din indkøbte fødevarer

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 03-03-08 23:03

Ifølge Forbrugerstyrelsenkan frosne varer, der er optøet ved køleskabstemperatur, og kun netop er blevet bløde, altid genindfryses uden risiko for sundhedsfare. Frosne varer af kød, fisk eller fjerkræ, skal optøs i køleskab. Det er det sikreste hygiejnisk og giver den bedste kvalitet. Hvis madvarerne derimod har ligget til optøning på køkkenbordet, og dermed er blevet varme på overfladen, må det tilrådes at tilberede maden, køle den hurtigt af og derefter fryse den ned igen.

Sundhedsmæssigt er det derfor forsvarligt at genfryse optøede madvarer efter ovenstående forskrift. Med hensyn til madkvaliteten er det dog oftest meget ødelæggende at genfryse en optøet vare. Under indfrysningen af optøede madvarer dannes iskrystaller. Cellevævet i madvarer som grønsager og kød bliver ødelagt af iskrystallerne, hvilket betyder at især konsistensen vil ændres betydeligt. Derfor tilrådes det aldrig at genindfryse optøet mad.

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 03-03-08 23:11

Smokei det beskriver bare ikke om det skal stå på pakken du køber eller ved køleboxen

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 03-03-08 23:28

Generelt gælder at man ikke SKAL dokumentere fødevarer - altså beskriver varen - indholdet af produktet.
Den selvstændige slagter skal ikke dokumentere hvad hans leverpostej, kødpølse osv. er lavet af.
Derimod skal det man skriver være sandt (!), HVIS man dokumenterer varen.
(Der er også andre regler for, hvordan man skal dokumentere; men det er ikke det, der bliver spurgt om her.)

Således SKAL man altså ikke skrive, at en vare har været frosset ned.
Men man kan jo som kunde spørge...
Det der svares skal altså være sandt! Men det bliver jo forresten da ikke mindre sandt af at blive sagt end at blive skrevet.
Man har selvfølgelig sværere ved at referere bagud, hvis varen er fordærvet, når man ikke har noget på skrift. Modsat har man så et problem med at dokumentere, at man selv har behandlet varen korrekt efter købet.

Hvis du vil være mere sikker på at få kød, der ikke har været frosset, så gå til en selvstændig slagter og udspørg ham/hende om varerne.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-03-08 23:37

Citat
Slagteren i Super Best siger man skal ikke skrive noget på pakken og det kan da være lige meget, men jeg vil gerne have frisk kød

Slagterne i de SuperBest jeg kender, kunne ikke drømme om, at undlade den lille hvide etiket med blå skrift, hvorpå der står, at varen har været frosset og ikke bør genfryses....for det skal de når det drejer sig om kød....det kaldes supplerende mærkning

Citat
Det kan derfor ikke generelt kræves, at f.eks. fødevarer, der er optøede med henblik på salg, mærkes med oplysninger som f.eks. »optøet« eller »har været frosset/dybfrosset«. Det må for de enkelte fødevarer vurderes konkret, om køberen vildledes, såfremt oplysningen ikke gives.

For så vidt angår kød, vil man derfor normalt kræve, at der gives oplysning om, at kødet har været frosset, f.eks. når kødet sælges under omstændigheder, der giver køberen den opfattelse, at kødet ikke har været frosset, når kødets kvalitet har ændret sig eller når kødet har tabt vand under optøningen.

F.eks. kræves supplerende mærkning af optøet rødt kød, hakket kød, fars og rå medister. Fersk fjerkrækød må ikke forhandles optøet, se kommentarer til § 60

http://64.233.183.104/search?q=cache:HfpuiJeMScUJ:www.foedevarestyrelsen.dk/NR/rdonlyres/elz4elrvpzby6kpw3q3ybaooxop4asroec4atxyaeoicuaggmdkjpievbjng2mnghnaexzuvzfogknacskkkdkhwdyh/mrkningsvejlny.pdf+regler+for+opt%C3%B8et+k%C3%B8d+i+butik&hl=da&ct=clnk&cd=1&gl=dk

Og visse former for kød må slet ikke sælges i optøet tilstand hvis det har været frosset, det skal enten sælges ferskt eller som dybfrost

Citat
Ad 1) Fjerkrækød, der har været frosset, må ikke udbydes til salg i optøet tilstand.

Selvom varen evt. mærkes med ”optøet”, er det ikke tilladt at forhandle fjerkrækød, der har været frosset. Dette følger modsætningsvis af art. 3, stk. 2, i Rådets forordning (EØF) nr. 1906/90 af 26. juni 1990 om handelsnormer for fjerkrækød, i henhold til hvilken fjerkrækød alene må udbydes til salg som enten ”fersk”, ”frosset” eller ”dybfrosset”. Dette gælder i alle handelsled. I henhold til art. 5, stk. 3, skal en af disse former fremgå af færdigpakningen eller en fastgjort etiket. I de tidligere handelsled anføres formen i de ledsagende forretningspapirer, jf. art. 4.

http://64.233.183.104/search?q=cache:eYRDjHMKrqAJ:www.foedevarestyrelsen.dk/NR/rdonlyres/eathlh3chiaoeq6uqnf5jal6mehptna3y4bhrtzq7v6w2zuwqmh65deet6tqzrukilhamme37s7gmhbazgiqrkpbozh/Rapportomkontrolkampagnenmodvildledendemarkedsfring2004.doc+regler+for+opt%C3%B8et+k%C3%B8d+supermarked&hl=da&ct=clnk&cd=1&gl=dk

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 03-03-08 23:43

i kvickly skriver de ALTID har været frosset....bør ikke genfryses eller i den retning...
køb dit kød hos en rigtig slagter...så får du friske varer...det gør man sjældent i supermarkederne..jo føtex er nok det bedste sted jeg kender i dk med friske varer....og så halal slagterne de har gode og friske og superlækre kødvarer...
hernede er der gudskelov masser af friskvare butikker...de forstår nemlig at behandle fødevarer ordentligt og kunderne er kræsne...de gider ikke dårlig kvalitet....
danskerne ku virkelig lære noget af dette...man er alt for stresset og ligegyldig med sin mad og fremstilingen af den i dk...og den blir ædt i en fart....
masser af slagter butikker ostebutikker mm...lækre specielbutikker med alverdens lækre sager....ikke som i dk hvor alt er blevet til supermarkeder...
sov godt.....miss.j.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-03-08 23:46

Citat
Handl i bilka eller andre storsælgende virksomheder når du skal have kød det når ikke at ældes eller blive forfrosset
Forfrosset LOOL

Hvad ved du om det. Du køber jo ind på en genbrugsplads LOOL http://piv.pivpiv.dk/

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 04-03-08 00:11

Citat
Smokei det beskriver bare ikke om det skal stå på pakken du køber eller ved køleboxen

Jeg ved det men efterforskede jeres spørgsmål. Da jeg selv var lidt interesseret i spørgsmålet.

http://www.foedevarestyrelsen.dk/NR/rdonlyres/emwfs3nuogsgn5yowrdxsxhzg4e2ryjd2i5mkgrbbkkwfnawy5qhrim7ewqvscezgkitindiec3vwog4qa4wrz35tde/Udsendelsesudgaveaf15.september2006.pdf

Jeg ved ikke hvordan ham Superbest slagteren kringler den med pakkedatoen og holbarhedsdatoen
hvis det ikke står at det har været frosset.
Jeg kendte engang en slagter som solgte frosset kød og hakkede frosset kød til fars.
Han fik hurtigt navnet Slagter ådsel.

Accepteret svar
Fra : Klumme

Modtaget 100 point
Dato : 04-03-08 00:18

Der laves så meget plat på det der. Man skal virkelig have tillid til slagteren, hvis man skal kunne stole på ham.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 04-03-08 00:21

Ja,- Det har Du ret i.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-03-08 00:24

Jeg er begyndt at handle her: http://www.bestbeef.dk/

Det er KANON kød. Kvaliteten er til et 10 tal ud af 10. og prisen er ikke værre end andre steder hvis det skal være samme kvalitet. Men selvfølgelig kan man i Brugsen ind i mellem få en kotelet for en 5'er. Det kan man ikke hos ham. Men Argentinsk oksekød er simpelthen toppen.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 04-03-08 00:25

Ja, Klumme.
Men der er også problemet med at opbevare varen ordentligt efter at man har fisket den op af køledisken i supermarkedet eller at slagteren har langet den over disken.

Hvis man er på indkøbstur om lørdagen, lægger kød i indkøbsvognen, shopper lidt mere i Koma, eller hvad supermarkedet nu hedder. Derefter har man et par ærinder mere inden man tager hjem.

Så har man selv overtrådt de almindelige forskrifter for hygiejnisk opbevaring af slagterivarer. For i den time eller to der nemt kan gå, har kødet jo ikke været på køl.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-03-08 00:29

krestenklit

det gør ikke noget kresten, hvis bare det er frisk fra slagteren. Men har det været frem og tilbage hos ham og dermed blevet "varmet" op og kølet ned er det skidt. Derfor skal man kunne stole på slagteren.

Det jeg får fra Best beef har aldrig været over 2 grader. Og det stoler jeg på.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-03-08 00:30

Man må heller ikke blive hys. Men det er bedst hvis man selv "mishandler" det. Så ved man eksakt hvad det har været udsat for.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-03-08 00:32

Men bortset fra det, mener jeg at det skal anføres på varen, hvis der ligger optøet kød i køledisken som en gang har været frosset.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-03-08 00:34

Bakteriemæssigt tager det ikke skade af at blive tøet op til 0 gr, og derefter frosset igen. Men der fiser en masse god saft af kødet, så det blir tørt og kedeligt, og er derfor en dårligere kvalitet, der som minimum skal koste betydeligt mindre.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-03-08 02:13

Jeg har aldrig set teksten "optøet og opskåret" på fersk kød, det må da høre under almen viden, hvis man ikke havde muligned for at nedfryse en del af halvfabrikata og skære det op til koteletter senere ville der blive et megaspild og højere priser.

Hvis ikke man stoler på friskheden er der grønt som alternativ.

Pålæg kan stamme fra optøet kød, men da det er forarbejdet med kryddderier, tilsat en masse kemikalier, stegt og kogt sker der intet ved at fryse det igen, det gør vi jo selv hjemme ved overskud af madretter.
Skivet pålæg i bakker med masser af luft har nok ikke været nedfrosset efter pakningen da alle ved at det smager af aviser efter blot et par måneders dybfrysning.

De 50 tons gammelt kød som Fødevarekontrollen finder nu og da i skure er ejet af firmaer som Coop og Føtex holder sig langt væk fra.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-03-08 08:16

Har nogle set Borderline-klumme ? Han er stukket af fra tvangsindlæggelse.Kontakt straks http://www.netpsykiater.dk/Htmsgd/borderline.htm
Og du vil have gjort samfundet en tjeneste Nå må videre ud og lede Hav en god -rig dag

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-03-08 08:19

Citat
Forfrosset kød
http://piv.pivpiv.dk/ LOOOL

Kommentar
Fra : sødprinsesse

Dato : 04-03-08 08:21

Så vidt jeg ved...... ja... nu er det jo heller ikke så meget
............... Meeeen, så er der kommet en lov om at alt hvad der fryses og genanvendes, skal oplyses på emballagen til forbrugeren.
Fx. kød der sælges som steg, bliver lavet til bøffer, dagen efter ligger det i køledisken som småkød, dagen efter som fars og dagen efter som "friske" færdiglavede frikadeller...... det mener jeg også skal oplyses.................... så jo........ mener du har ret.....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-03-08 09:48

Selv spørgsmål på Kandu kan blive fordærvet af gammelt nag.
Hvorfor dælen kommer der nogen ind i et spørgsmål bare for at genere andre.
Det er da en pervers måde at opføre sig på.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-03-08 09:53

Tjaeee det kan der vel være lidt om eyvind, men omtalte klaphat og landsbytosse har det jo med at brede sig overalt med sine total tomgangssvar. Hvis han endelig kunne indse, at hans svar er så tåbelige at man tager sig til hovedet, ville jeg såmænd osse slippe fjolset

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-03-08 12:13

Gå nu til den læge klummer du får det sikkert meget bedre

Godkendelse af svar
Fra : droslerne

Dato : 04-03-08 21:04

Tak for svaret Klumme.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 04-03-08 21:16

Citat
Selv spørgsmål på Kandu kan blive fordærvet af gammelt nag.

Ja, Eyvind.
Ligesom spørgeren gerne vil have frossent kød dokumenteret, ville det være dejligt om der i første linie stod, om indholdet af svarene havde været frosset ned i længere tid og nu blev tøet op. Så kunne man kassere dem med det samme.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-03-08 21:26

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-03-08 23:17

Tak tak...