/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
5-øre inslået hammer og segl
Fra : kipumi
Vist : 2236 gange
100 point
Dato : 03-03-08 21:39

Jeg har en mønt fra 2. verdenskrig, hvor der er indslået en hammer og segl i rødt. Den er meget flot. Er der nogen der ved, hvorfor den ser sådan ud, om den blev brugt til noget specielt, hvem der lavede den - om der har været mange af dem, om den er noget værd osv. Måske ikke ligefrem et nemt spørgsmål, men lad os nu se, om ikke der som altid er nogle kloge hoveder.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-03-08 22:00

1941 pæn stand værdi ca 100,- - men måske noget for en samler

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-03-08 22:02
Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 03-03-08 22:30

Ja, det er lige præcis den...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-03-08 22:39

jeg ved ikke mere om den - billedet fandt jeg jo på qxl - har selv en for i øvrigt

hammer og segl er politisk symbol - mest sympati med daværende sovjet - men også for kommunismen og i det hele taget arbejderbevægelsen - ret aktuelt lige i 1941

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-03-08 02:34

Ret tydeligt at mønten ikke har haft den hammer som baby.
De danske kommunister var jo ret aktive under besættelsen, dette var så en af de mere sjove måder at provokere på..

Rent faktisk er det ikke tilladt at ændre på en Kgl. mønt, den falder nok ikke ind under falskmønteri, men hvis den stadig var gangbar som betalingsmiddel ville den straks blive kasseret hvis den kom ind i en bank.

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 100 point
Dato : 04-03-08 07:23

jamen helt klart - mønten har en kontramarkering - en indslået markering som politisk symbol

Citat
Politisk propaganda. Fra besættelsestiden er kendt en Christian 10.-5 øre, med indslået hammer, der i kombination med kongens initial C dannede Sovjetunionens symbol Hammer og Segl. Denne mønt er fra 1941
, årstallet for Hitlers angreb på Sovjetunionen

Godkendelse af svar
Fra : kipumi

Dato : 04-03-08 08:50

Tak for svaret miritdk. Tak for et fint svar, og citatet til sidst.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-03-08 08:53

gooogle var lige min ven - prøv selv at skrive femøre hammer og segl .... nå men nu ved jeg så også lidt mere om den jeg selv har hehe