/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hvem ejer stykket
Fra : Disi
Vist : 3038 gange
100 point
Dato : 01-03-08 19:16

Vi har sat vores hus til salg med en strandgrund der tilhører vores Mat.nummer det står i vores skøde har netop været på dommerkontor og fået det bekræftet.
I går blev vi så ringet op af en naboe siger det tilhører ham .
Vores er tinglyst i 1967 og hans er tinglyst 2001
Hvad kan man gøre ? det er ikke en grund man kan bygge på men der er badebro mm og andre beboer har også ret til ophold på strandgrunden hvis det altå står i deres skøde

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-03-08 19:22

Det kan jo dårligt betale sig at svare dig, for du anullerer jo bare

Kommentar
Fra : Disi

Dato : 01-03-08 19:25

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 01-03-08 19:26

Hvem har bygget badebroen?

Kommentar
Fra : Disi

Dato : 01-03-08 19:33

det vides ikke den har stået der de sidste 44 år vi der har adgang sætter den op og tager den ned,men de 9 huse der har ret til ophold på grunden er med i det bro lav og broen ejes af os alle

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-03-08 19:35

Citat
det er ikke en grund man kan bygge på men der er badebro mm og andre beboer har også ret til ophold på strandgrunden hvis det altå står i deres skøde

Det må jo så stå i din nabos skøde

Citat
Vores er tinglyst i 1967 og hans er tinglyst 2001

Der må jo så være sket noget siden 1967 .... har du boet der i al den tid !!!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 01-03-08 19:43

Når i er 9 der er fælles om broen , så er det ikke utænkeligt at de 9 også har fælles skøde på grunden

Kommentar
Fra : Disi

Dato : 01-03-08 19:48

Nej vores advokat har set på det det tilhøre os men mærkeligt ting er at det er samme advokat der har skrev de thinglysninger " altå" ikke den vi har haft til at se på sagen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-03-08 19:51

Kan man komme til stranden uden at skulle gennem private haver, eller er der en sti fra vejen til "din" strand.

Kommentar
Fra : Disi

Dato : 01-03-08 19:58

Ja af en sti

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 01-03-08 20:23

Når du har spurgt en advokat så lad dog være med at spørge her.
Bliv hos advokaten for det koster selv om du anullere dit spørgsmål.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-03-08 20:26

Der findes kun et skøde på en ejendom.
Så der kan ikke tinglyses på et andet skøde om samme ejendom.
Spørgsmålet er så hvilken ejendom de skøder henviser til.
Og om der er fælles rettigheder på arealet.
Der kan godt være tinglyst adgang til strandarealet, men så skal det også stå på jeres skøde.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-03-08 20:32

Citat
Vi har sat vores hus til salg med en strandgrund der tilhører vores Mat.nummer

Hvor stor er grunden iflg. BBR

http://borger.dk/forside/bolig-og-flytning/ejerbolig/ejendom-og-byggeri/bygnings-og-boligregisteret-bbr

Dernæst skal du tænke på at der ikke mere er noget, der hedder privat strand, når der er mulighed for st komme til stranden af en sti.

http://www.rudersdal.dk/Rudersdal_rundt/Natur/Badestrande_badevand/Privat_strand.aspx

http://www.advokaten.com/answer/b_laessvar.aspx?id=28

Hvis det var mig, så ville jeg da helst være fri for at betale ejendomsskat af et stykke jord, som andre har adgang til.

Kommentar
Fra : Disi

Dato : 01-03-08 20:47

Vi betaler heller ikke ejendoms skat
men lyder bare mærkeligt at der kan tinglyses på 2 grunde

Kommentar
Fra : Disi

Dato : 01-03-08 20:48

Brunden er 9 x 9 meter

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 01-03-08 20:50

Hvis ikke Du betaler ejendomsskat så er det ikke din grund.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-03-08 20:57

Der er sikkert tinglyst strandret, som i dag ikke kan bruges til noget, da du skriver, at der er en offentlig sti til stranden.

En strandgrund på 9 x 9 meter !!!!

Kan du ikke bare skrive at huset ligger direkte til strand?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-03-08 20:58

Egentlig er det vel underordnet HVEM den er tinglyst til hvis ingen betaler og ALLE har adgang - hvad er så problemet....

De nye ejere af dit hus har jo adgang under alle omstændigheder....

Så lad du myndighederne slås om hvem der har lavet fejlen....

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 100 point
Dato : 01-03-08 21:06

Et strandareal vil altid være selvstændigt 'udmatrikuleret' - d.v.s. høre ind under et matrikelnummer eller have eget matrikkelnummer. Er der tale om 'tilvækst' til stranden, så er det blot et spørgsmål om en ændring af matriklen at få det tilvoksede ind under et matrikelnummer.

Når det har et matrikelnummer vil der også være noteret en ejer. Altså: Arealet hører under et matrikkelnummer men tilhører en person (eller et selskab). Har du et tinglyst skøde hvorefter arealet er ejet af dig, så er matrikkelnummeret noteret i tingbogen som dit og arealet kan ikke uden din accept ændres til at tilhøre en anden.

Ovenstående er det der hedder 'ejendomsret'. Det kan der ikke rokkes ved, men du har nok misforstået noget.

Så er der det der hedder brugsret. Fx er der en utinglyst offentlig brugsret til alle til at færdes langs danske strande og tage ophold (dog ikke tæt ved bebyggelse) . Herudover kan der være et utal af tinglyste brugsrettigheder - fx om fælles badebro for hele bebyggelsen eller hvad ved jeg. Kun fantasien sætter grænser.

Om det er en fordel eller en ulempe at have ejendomsret over et strandareal må afhænge af forholdene. Udnyttelsen vil ofte være stærkt begrænset. Tilsvarende kan den offentlige ejendomsvurdering være lav eller nul, så ulemperne kan også være stærkt begrænsede.

Men der er altså ikke to der samtidig kan have ejendomsret over et areal, så noget har du misforstået.
(Undtagelser: Gadejord, ejendom opdelt i ejerlejligheder m.v.)

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 01-03-08 21:10

Smokei skrev
Citat
Hvis ikke Du betaler ejendomsskat så er det ikke din grund.

Forkert. Det er helt normalt at private fællesveje (fx veje i nyere villa-udstykninger) er en del af en af parcellerne (fx en parcel på 11.000 m2 heraf 10.000 m2 vej). De 10.000 m2 er vurderet til nul og ejendomsskatten heraf er nul. Vedligeholdelsespligten påhviler alle. Men der er altså een af parcelhusejerne der ejer vejen.

Godkendelse af svar
Fra : Disi

Dato : 01-03-08 21:33

Tak for svaret henrikkrebs. det vil jeg gå videre med
Tak og god aften