/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn 

Kodeord  


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21585
EA_HS 19179
refi 16217
Cortina01 14584
pallenoc 13678
transor 13218
3773 12917
geu 12469
10  Nordsted1 11856
batteri lampen lyser ?
Fra : tararam
Vist : 1728 gange
40 point
Dato : 01-03-08 13:06

Ford Escort 1996. 1,3
De sidste 2 dage er batterilampen begyndt at lyse efter jeg har startet bilen. Kun svagt. Jeg har renset forbindelsen til stel osv, men det hjælper ikke. Den lyser op som den skal når jeg sætter tænding til bilen, men som sagt - så går den over i vedvarende svag belysning når jeg kører bagefter og det bliver den ved med indtil jeg slukker motoren.
Ved nogen hvad der kan være galt. Bilen starter som den skal uden problemer.

 
 
Kommentar
Fra : Falcham


Dato : 01-03-08 13:37

Din generator er ved at være dårlig, evt. nye kul !!!

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 40 point
Dato : 01-03-08 14:13

Ja,som Falcham siger, sikkert nye kul - hvis den ligesom lyser mere op når du speeder op, er det en diode, i generatoren, der er gået.

Kommentar
Fra : alimak


Dato : 01-03-08 14:15

Den lader ikke.Du kan kun køre når det er strøm på batteriet så du bør lade bilen stå til du får sat ny generator rem eller hvis den er på , ny generator .
alimak

Kommentar
Fra : valde.


Dato : 01-03-08 14:16

Det kan også være kileremmen der er slidt eller slap

Kommentar
Fra : transor


Dato : 01-03-08 14:42

Det er formentlig slidte kul i generatoren.
En autoelektrikker kan skifte dem for en rimelig pris. Det er mest arbejdsløn, og afhænger lidt af hvor svær din generator er at komme til.

Mærkevareværkstedet vil skifte hele generatoren for 4000 kr.

Kommentar
Fra : hjkofoed


Dato : 01-03-08 16:41

Du har fået nogle gode råd om udskiftning af kul eller kilerem, dog kan problemet også skyldes, at komutatoren (den kullene kører på) er nedslidt, eller én af dioderne i ensretterbroen er stået af, og så må du skifte hele generatoren. Kender du én, der kan hjælpe dig, så køb en renoveret.
Hvis du ikke gør noget meget snart, vil du stå uden tænding om et par dage. Du kan måske lappe lidt på problemet, ved at sætte en hjemmelader til, hver gang bilen ikke kører. mens du venter på autoelektrikkeren.

Kommentar
Fra : transor


Dato : 01-03-08 16:59

Der har ikke været kommutatorer i bilernes generatorer de sidste 35 år .
En Kommutator er en mekanisk ensretter . Denj brugte man dengang ankerviklingen lå på rotoren . Nu sidder den som stator og strømmen ensrettes med dioder. Til gengæld har man jævnstrøm i den roterende magnetiseringsvikling, som får strøm via kul og slæberinge.



Kullene kører på simple slæberinge.

De kan nu også være så defekte at nye kul hurtigt slides op. Men det er ikke sandsynligt, med mindre regulatoren også er defekt.

Kommentar
Fra : severino


Dato : 01-03-08 17:39

Årsagen kan også ligge i spændingsrelæet. Kontakterne kan være brændt, hvilket kan give dette fænomen.
Jeg havde selv en ældre bil, der lavede det samme nummer, og jeg konstanterede at spændingsrelæet var udtjent. - En autoelektrikker sleb lidt på kontaktfladerne, hvilket hjalp for en kort stund, så var den gal igen. Når først kontaktfladerne er blevet ru, så sætter slaggen sig hurtigere igen.
Relæet tænder og slukker mange gange i løbet af et minut, for at holde den korrekte ladespænding.
Slutresultatet blev, at jeg byggede et transistorstyret spændingsregulator, så der ikke længere var kontaktflader der kunne danne gnist.
Det system kørte jeg med i ca. 5 år, uden at jeg på noget tidspunkt manglede strøm.

Kommentar
Fra : Cortina01


Dato : 01-03-08 18:51

Og en mulighed mere: Korroderede ledninger / kabelsko vil få ladelampen til, at lyse svagt.
Du har en tynd blå ledning fra generatoren. Den er til ladelampen. Dernæst har du det "fede" røde + kabel fra generator over til starteren. Ofte er kabelforbindelsen rusten og korroderet ved bespændingen på starteren, og så begynder lysshowet.
Hvis det ikke er kulholderen som andre er inde på, kan du med fordel rense forbindelserne her, og er kabelskoen grøn af ir, bør den skiftes og smøres med f.eks. kobberfedt eller syrefri vaseline.
Det samme ved batteripolerne. Men husk at frakoble stelforbindelsen ved batteriet, inden du skiller mere ad. Der er mange ampere på de "fede" kabler - og en gaffelnøgle f.eks. kan hurtigt berøre stel.
Held med det.....

Kommentar
Fra : hjkofoed


Dato : 01-03-08 19:55

Citat
Der har ikke været kommutatorer i bilernes generatorer de sidste 35 år .
En Kommutator er en mekanisk ensretter . Denj brugte man dengang ankerviklingen lå på rotoren . Nu sidder den som stator og strømmen ensrettes med dioder. Til gengæld har man jævnstrøm i den roterende magnetiseringsvikling, som får strøm via kul og slæberinge.



Kullene kører på simple slæberinge.

De kan nu også være så defekte at nye kul hurtigt slides op. Men det er ikke sandsynligt, med mindre regulatoren også er defekt.


Bortset fra de 35 år, har du sikkert ret, men jeg mindes at have skiftet generator på en bil fra 93, fordi kommutatoren var "gnavet" næsten igennem, mens min mc, der er 10 år ældre har det system, du beskriver.

Kommentar
Fra : stilkene


Dato : 01-03-08 21:12

hjkofoed, mon ikke du tænker på den tid da der var dynamoer, det er mange år siden der er generatorer der har taget over.

Kommentar
Fra : hjkofoed


Dato : 02-03-08 03:48

det var ikke 1893

Godkendelse af svar
Fra : tararam


Dato : 18-03-08 07:15

Tak for svaret stilkene.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 173635
Tips : 31664
Nyheder : 719565
Indlæg : 6383603
Brugere : 218258

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste