/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Påskefrokost
Fra : nullerbullerpige
Vist : 2066 gange
100 point
Dato : 01-03-08 09:36

Hej!
Er der nogle af jer som sidder inde med en spændende ret til en påskefrokost? Det gør ikke noget det er utraditionelt.
På forhånd tak

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-03-08 09:46

Spinat mede halve kogte æg og kogte røde pølser.

Det er en ret min svigermor har lavet i årtier.

Spinatten lægges på et fad og pyntes halve kogte æg med blommen op ad. De røde pølser stikkes ned i spinaten og står som tårne op i det hele.

Smager pragtfuldt.

Skal lige se om jeg her en opskrift.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 110 point
Dato : 01-03-08 09:49

Kan ikke lige finde en opskrift, men eller er der inspiration her.

http://www.seniorinternet.dk/senior22paaskemad.htm

eller her er en side mere.

http://www.dk-kogebogen.dk/info/link-til-os/hoejtid/paske/paske-frokost.php

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 01-03-08 10:01

Indbagt julesalat
Kryddermarineret røget makrel
Løgtærte
Røget laks mousse m. hvidvinssauce
Rissalat
Sild i creme fraiche
Skinke-oste salat m. carrymarinade
Tun i butterdej
Spinatroulade
Ægge-karrysalat

Alle egne opskrifter

Kommentar
Fra : Westwod9830

Dato : 01-03-08 10:02

Madmor.dk Der kan du finde mange spændene retter

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 01-03-08 10:08

Alletiders kogebog har her en masse at byde på som jeg selv benytter mig af engang imellem denne ret er dejlig uhmmmmmm http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift_paaske.php?id=10453&Asparges%20med%20bacon%20og%20parmesandressing%20(parmesan%20dressing)

Der er mange flere her http://www.dk-kogebogen.dk/forside.php

Bon appetit SunoFisken

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-03-08 10:12

Hold op med alle de opskrifter. Jeg sidder og savler ned i tastaturet og er lige gået på slankekur.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 01-03-08 10:14

Har undervist i slankekost

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 01-03-08 10:15

Må desværre tage mig sammen til at udfordre stormen.
Tjekker lige her senere.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-03-08 10:19

frieda.

Min slankekur består også mest i kostomlægning.

Ikke mere junkfood, men masser af grøntsager og frugt mikset med det kostfibre og køæd m.m der skal til. Ingen mirakelkure til mig. Tak

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 01-03-08 10:20

Super, Fjala, netop sådan skal det gøres

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-03-08 10:53

Hej Frieda

Kryddermarineret røget makrel, lyder lækkert, elsker røget makrel. Kan du ikke lægge dinn opskrift på den, jeg kan ikke finde noget på nettet?

mvh

Vagnr

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 01-03-08 11:08

Hvidløgssild ( svensk silderet )
mvh
joeson

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-03-08 13:33

Hej

Glemte helt i lækkersulten over Friedas kryddermarineret røget makrel at nævne, at røget stenbider (fjern røghinden og skær i skiver) med røræg og lidt purløg på godt rugbrød simpelthen staver forår, og hører hjemme på et godt påskebord (hvis stenbideren stadig er i sæson, hvad der vist er håb om i år)

mvh

Vagnr

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 01-03-08 15:13

Værsgo:
Makrel, kryddermarineret

Marinade:

1 spsk estragon
1 spsk dild
1 spsk citronsaft
1 vand
Peber

Makrellen deles i stykker og trækker i dressingen i køleskabet 10 min.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-03-08 16:24

Tak, Frieda, det ser nemt ud, glæder mig til at prøve det.

mvh

Vagnr

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 01-03-08 17:52

Skidenæg som vor mormor lavede den...

Smager bedre end det lyder.

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 01-03-08 17:55

Og opskriften:

Æg i sovs.

Skidenæg.

OPSKRIFT:
Hårdkogte æg pilles og halveres på langs.
Lægges med den buede side op i et anretterfad.
En mælkesovs tilsættes fiskesennep efter behag og lunes til kogepunktet.
Sovsen hældes over æggene, og i mormors tid blev der serveret stegt flæsk og ristet rugbrød til.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-03-08 13:43

Hej med dig.
Har du prøvet at lave solæg??
Jeg lavede efter at ha smagt det i Tyskland og det er bare godt !!
Kog x antal æg i vand tilsat salt og løgskaller i 15 min.
Lav en mættet saltlage , krakeler skallerne og kom dem deri. De kan holde sig meget længe.
Når du serverer dem piller du dem og halverer dem.
De serveres og folk kommer selv i hvad der lyster. Man piller den halve blomme ud og kommer engelsk sovs, tabasco. sennep, eddike og olie i efter smag. Blommen lægger tilbage i og haps i en mundfuld. Det er bare godt. God fornøjelse. V.H. Pia

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 02-03-08 14:57

Opskriften som karenD kommer med kommer faktisk nede fra de kanter af. Og jeg har i tidernes morgen arbejdet som rejsemontør og kom selvfølgelig meget rundt omkring og har derfor smagt en hel masse forskellige egnsretter som sig jo hør og bør. Engang jeg var i Assens og boede på en kro, stod disse æg netop i en bovle på disken i krostuen. Jeg kiggede lidt på disse æg og spurgte om hvad de nu gjorde godt for. Jeg troede faktisk at de var til pynt. Nej nej nu skulle jeg sandelig prøve en egnsret kom der så fra krofatter. De lokale der var stramgæster på kroen kom med indput om at nu skulle de lære mig at leve på sønderjysk. Krofatter tog disse æg op der havde kogt i 30 min. Han pillede dem og de var helt grønne indeni, men sådan skulle de se ud. Han halverede dem løftede blommen op og kom en blanding af sennep og tabasco, og hvad ved jeg, ned i hullet hvor blomme havde lagt. I med blommen igen og så på en tallerken. Der blev skænket en velvoksen snaps til alle mand og så var vi klar. Jeg kiggede godt nok lidt på det hele men hvad man skulle jo prøve. Ægget skulle ind i munden i et stykkke og lige bagefter skulle hele snapsen sluges. " tygge bevægelser og ned med skidtet. Alle de lokale holdt vældigt øje med mig og mine ansigtsudtryk, mens de bare lod som ingenting. (de var jo vant til den hårde kost). Jeg skiftede farver i ansigtet et par gange eller tre inden det var faldet til ro igen, men ellers var det egentlig ikke så ringe endda. Man skal bare lige vænne soig til at tage dem.
Jeg er nødt til at sige at jeg ikke siden har fået disse æg, men jeg var i Assens i 3 uger og kom egentlig til at holde af dem (og de lokale).

Tak karenD for at jeg kom i tanker om dette gamle skønne minde.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 02-03-08 14:58

Undskyld men det var altså piaskov der kom med det indlæg

Godkendelse af svar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 03-03-08 14:08

Tak for svaret Fijala.