/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Scripts
Fra : krestenklit
Vist : 508 gange
100 point
Dato : 26-02-08 23:17

Jeg har hørt, at man kan skrive et script, eller makroer, hvis man vil lave en række ensartede editeringer af en række billeder.
Er der nogen, som ved hvordan man laver det?

Kommentar
Fra : mere

Dato : 26-02-08 23:30

Dabsk udgabe eller UK
har et par_ lære/r bøger? på dansk
Smid en PM////MER
men HElt sikkert igge nogdt der kan briges

Kommentar
Fra : mere

Dato : 26-02-08 23:32

Citat
række ensartede editeringer af en række billeder

Det er igge Makro_ men andet
spørg mirid?t.dk d eller

Kommentar
Fra : mere

Dato : 26-02-08 23:34
Kommentar
Fra : mere

Dato : 26-02-08 23:35

Citat
Ikke godkendte 21874

Accepteret svar
Fra : hvaderikkeibrug

Modtaget 100 point
Dato : 27-02-08 06:28

Nedenstående er fra Photoshops hjælp-funktion (jeg har 7,0) Håber, det er det, du søger. Jeg har lige prøvet det af, og det virker godt nok.

Sådan oprettes en ny handling:

Åbn en fil (Windows) eller et arkiv (Mac OS).
Klik på knappen Ny handling () i handlingspaletten, eller vælg Ny handling i paletmenuen.
Angiv et navn til handlingen.
(Photoshop) Vælg et sæt i pop-up-menuen.
Hvis du ønsker det, kan du angive én eller begge af følgende indstillinger:
Tildel en tastaturgenvej til handlingen. Du kan vælge en vilkårlig kombination af en funktionstast, Ctrl (Windows) eller Kommando (Mac OS) og Skift (f.eks. Ctrl+Skift+F3).
(Photoshop) Tildel en farvevisning i knaptilstand.
Klik på Indspil. Knappen Indspil i handlingspaletten bliver rød .
Vigtigt! Når du indspiller kommandoen Gem som (Windows) eller Arkiver som (Mac OS), må du ikke ændre filnavnet. Hvis du angiver et nyt filnavn, indspiller Photoshop filnavnet og bruger det filnavn, hver gang du kører en handling. Hvis du navigerer til en anden mappe, kan du, før du gemmer, angive en anden placering uden at angive et filnavn.

Vælg kommandoerne, og udfør de handlinger, du vil indspille.
Hvis du vil stoppe indspilningen, skal du klikke på knappen Stop, vælge Stop indspilning i handlingspalettens menu, eller trykke på Escape-tasten (Esc). Hvis du vil fortsætte indspilningen i samme handling, skal du vælge Start indspilning i handlingspalettens menu.
Sådan afspilles en handling på en fil:

Åbn filen.
Vælg en af følgende fremgangsmåder:
Hvis du vil afspille en handling, skal du markere handlingsnavnet og klikke på knappen Afspil i handlingspaletten eller vælge Afspil i palettens menu.
Hvis du har tildelt handlingen en tastkombination, skal du indtaste kombinationen for at afspille handlingen automatisk.
Hvis du vil afspille en del af en handling, skal du vælge kommandoen, du vil afspille fra, og klikke på knappen Afspil i handlingspaletten eller vælge Afspil i palettens menu.

Godkendelse af svar
Fra : krestenklit

Dato : 27-02-08 10:03

Tak for svaret hvaderikkeibrug.
Jeg har netop testet det på Photoshop 8.0 - den gratis version, som jeg skrev et tip om forleden på kategorien Foto.
Din anvisning er "grydeklar": Fri for underforståede udtryk, fri for uforståelige links

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 27-02-08 10:11

Rigtig god fornøjelse. Det er rigtig skægt at lege med Photoshop.