|
| Kommentar Fra : Nordsted1 |
Dato : 26-02-08 22:06 |
| | |
| Kommentar Fra : taliskoko |
Dato : 26-02-08 22:17 |
|
Der er ingen lov for bestyrelses/forenings arbejde.
Der er kun vedtægterne.
Der er lavet en "foreningshåndbog", men den er kun vejledende.
| |
|
Nu fortæller du jo ikke noget om hvilken karakter det "skumle" arbejde har.
Men du kan mht. lovstof søge på Undervisningsministeriets webside:
http://www.uvm.dk/lov/index.htm?menuid=50
Folketingets retsinformation:
"Bekendtgørelse af lov om friskoler og private grundskoler m.v.":
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=25430#K3
Hvis du selv er ved at komme i klemme, har advokater menge steder i landet en ordning. hvor man uden at betale alt for meget, kan stille nogle spørgsmål om ens retsstilling. Så kunne du søge blandt advokaterne i dit lokalområde, hvis du vil have en samtale, og på google på:
advokater "stille spørgsmål"
Held&lykke
| |
| Kommentar Fra : valde. |
Dato : 26-02-08 22:30 |
| | |
| Kommentar Fra : Smokei |
Dato : 26-02-08 23:07 |
|
Hej
Du skal gå på biblioteket. Der skal Du låne en bog skrevet af:
Advokat Ole Malmqvist Han er ekspert i forenings love.
Bogen hedder ANSVAR.
Du kan gå på google og skrive hans navn Ole Malmqvist
så ser Du ham beskrevet der.
Jeg har selv haft god gavn af den bog i bestyrelsesarbejdet.
Med venlig hilsen
Smokei
| |
|
Nej, Valde, de underviser kun delvist efter samme lovgivning.
Ellers var der jo ingen mening i at have en fri skole, som er uafhængig af politisk styring.
Kilde: http://pub.uvm.dk/2003/bedreinstitutioner/3.html
Citat Undervisningen på de private gymnasier skal følge de samme planer som de offentlige gymnasier, og undervisningen på de frie grundskoler skal stå mål med, hvad der normalt kræves i folkeskolen. Forældrekredsen for en fri grundskole fører tilsynet med skolen. Forældrekredsen vælger en eller flere personer uden for forældrekredsen til at føre tilsyn med elevernes standpunkt i dansk, regning/matematik og engelsk og med, om skolens samlede undervisningstilbud ud fra en helhedsbetragtning lever op til kravet om at stå mål med folkeskolen. Forældrekredsen kan anmode kommunalbestyrelsen om at føre dette tilsyn. Undervisningsministeren kan beslutte, at der skal gennemføres et yderligere tilsyn og kan pålægge kommunalbestyrelsen at udøve det. |
...og baggrunden (samme kilde):
Citat Der har i mange hundrede år været private skoler i Danmark for børn og unge, men disse skoler har ikke altid fået statstilskud. Traditionen med offentlig støtte til folkeoplysende virksomhed har især rod i fremkomsten af de folkelige bevægelser, der førte til den første grundlov i 1849. En del af dette var Grundtvigs tanker om, at oplysning af almuen var den nødvendige forudsætning for folkestyret. Inspireret af disse tanker oprettedes den første folkehøjskole i 1844. Siden fulgte efterskoler og friskoler som udtryk for, at forældre må have et frit valg til at sørge for deres børns skolegang. I løbet af 1800-tallet blev der bred politisk enighed om, at en forudsætning for, at denne frihed var reel for alle, var, at der også blev økonomisk valgfrihed, og at staten måtte understøtte det frie valg økonomisk. |
| |
| Kommentar Fra : valde. |
Dato : 27-02-08 10:12 |
|
Jeg har da haft børn i både efterskole og folkeskolen. Efterskoklen var en kostskole.. Begge steder tog man folkeskolens afgangseksamen for 9. og 10. klasse.
Efterskolen betalte vi selv, medens staten og kommunen betalte for folkeskolen- Jeg ved så ikke hvad det er for en, spørgeren underviser i siden det er staten der betaler.
| |
| Kommentar Fra : valde. |
Dato : 27-02-08 10:36 |
|
Krestemklidt
http://search.live.com/results.aspx?srch=105&FORM=IE7RE&q=efterskoler
Nej, Valde, de underviser kun delvist efter samme lovgivning.
Ellers var der jo ingen mening i at have en fri skole, som er uafhængig af politisk styring.
de er da ikke uafhængig af politisk styring.
De skal da opfylde folkeskolens formålsparagraf som andre børneskoler
| |
|
Helt rigtigt, Valde, folkeskolens formålsparagraf skal "opfyldes" - eller "overholdes".
Men den er ikke eentydig.
Den er netop et konglomerat/kompromis mellem flere politiske holdninger.
Der er tolkningsmuligheder. Det kunne f.eks. være hvilke fag man vil undervise i:
dansk, esperanto, matematik, fægtning, ridning, samtiden, intelligent design, historie, aikido;
(visse er vist nok obligatoriske);
eller fordelingen af timetallet i forskellige fag.
Frie/private skoler har muligheden for at "gå deres egne veje" under skyldig hensyn til folkeskolens formålsparagraf. Ministeren har jvnfr. citatet på sin side muligheden for at gribe ind, hvis undervisningen lægger for dtor afstand i forhold hertil.
En (splittet?) bestyrelse kan jo også anmode kommunen om tilsyn.
| |
| Kommentar Fra : valde. |
Dato : 27-02-08 11:32 |
|
Vi risikerer vist at belære spørgeren om ting han er helt klar over.
Forresten ved jeg ikke rigtig hvad der blev spurgt om-
| |
|
Eftersom hyldeborg ikke har specificeret, sit problem med bestyrelsens kompetanceområde, risikerer han at svaret at blive svævende.
Men jeg tror nu nok jeg stopper her, indtil der kommer mere "kød" på spørgsmålet.
| |
|
Har I ikke en fagforening i kan tale med?
| |
|
Uha, uha, det lyder bestemt ikke rart.
Slet ikke med en svag leder.
Umiddelbart er der jo det oplagte, som du allerede ved, at finde sin "hat og frakke"... og gå.
Man kan selvfølgelig gøre det lidt spektakulært: I fællesskab.
Eller true med det på en eller anden måde. Men det skal man kun gøre, hvis man også er villig til at sætte det i effekt. (Bestyrelsen kan måske finde på at give jer ret i at det er en god løsning.)
Men en svag leder medfører næsten altid en række "falske ledere". Folk som ikke har ansvar i organisationen, men som - måske af et godt hjerte - mener at der skal noget handling til. Så tager de initiativer og får efterfølgende "gaflet" mere og mere indflydelse ind. Som desværre gør det til et helvede for andre.
Bemærk venligst: De gør det sandsynligvis af et godt hjerte.
En anden mulighed kunne være at lytte til, hvad bestyrelsesrepræsentanterne egentlig vil.
Lade dem fremstille deres visioner i sin helhed.
Bede dem lave oplæg og efterfølgende stille spørgsmål til deres indlæg for at forstå indholdet (ikke for at nedgøre).
Mange uoverensstemmelser har grobund i misforståelser og fejltolkninger. Ofte med baggrund i at man på den ene eller anden måde ikke har fået hørt rigtig efter den anden parts synspunkter eller holdninger.
Nogle fagforeninger har folk som kan være behjælpelige med sådan en proces. Prøv om din kan.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|