/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Bestyrelsesarbejde
Fra : hyldeborg
Vist : 875 gange
100 point
Dato : 26-02-08 21:59

Jeg er ansat som lærer på en efterskole, som er en selvejende institution med bestyrelse som øverste ledelse. Bestyrelsen har i øjeblikket gang i noget arbejde som jeg tvivler stærkt på at de har lov til. Er der nogen der kan hjælpe mig med at finde ud af hvor jeg kan lære/læse om hvilke beføjelser en sådan bestyrelse har?

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 26-02-08 22:04

Beføjelserne bør være beskrevet i Vedtægterne.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-02-08 22:04

Har man ikke nogle nedskrevne regler og love, for bestyrelsesarbejdet??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-02-08 22:06

Prøv at kikke på dette link - i søgefeltet kan du skrive - bestyrelsen

http://www.familieadvokaten.dk/

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-02-08 22:07

Ja der skal være nedskreve vedtægter og formålsparagraffer be om en Kopi det har alle bestyrelsesmedlemmer krav på

Mvh SunoFisk

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 26-02-08 22:07

Jeg forestiller mig at der rent juridisk er nogle regler som gælder for alt bestyrelsesarbejde. Og så kan det da godt være at der er skrevet nogle til i skolens vedtægter.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 26-02-08 22:08

Der må jo findes nogle vedtægter for instutitionen?

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 26-02-08 22:17

Der er ingen lov for bestyrelses/forenings arbejde.

Der er kun vedtægterne.

Der er lavet en "foreningshåndbog", men den er kun vejledende.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 26-02-08 22:25

Nu fortæller du jo ikke noget om hvilken karakter det "skumle" arbejde har.

Men du kan mht. lovstof søge på Undervisningsministeriets webside:
http://www.uvm.dk/lov/index.htm?menuid=50

Folketingets retsinformation:
"Bekendtgørelse af lov om friskoler og private grundskoler m.v.":
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=25430#K3

Hvis du selv er ved at komme i klemme, har advokater menge steder i landet en ordning. hvor man uden at betale alt for meget, kan stille nogle spørgsmål om ens retsstilling. Så kunne du søge blandt advokaterne i dit lokalområde, hvis du vil have en samtale, og på google på:

advokater "stille spørgsmål"

Held&lykke

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 26-02-08 22:26

Der findes sikkert masser af love for den danske folkeskole

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 26-02-08 22:30
Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 26-02-08 22:33

Det er ikke en folkeskole, men en efterskole. Det er noget helt andet. Folkeskolen er f.eks. kommunal, efterskolen er statslig.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-02-08 22:37

Prøv at kikke på siden fra - familieadvokaten - der står flere ting om bestyrelse/forening.

Bed som skolens vedtægter

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 26-02-08 22:42

De underviser vel efter samme lovgivnin uansrt hvem der betaler- staten eller kommunen. mon ikke?

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 26-02-08 23:07

Hej

Du skal gå på biblioteket. Der skal Du låne en bog skrevet af:
Advokat Ole Malmqvist Han er ekspert i forenings love.

Bogen hedder ANSVAR.

Du kan gå på google og skrive hans navn Ole Malmqvist
så ser Du ham beskrevet der.

Jeg har selv haft god gavn af den bog i bestyrelsesarbejdet.

Med venlig hilsen

Smokei

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 26-02-08 23:13

Nej, Valde, de underviser kun delvist efter samme lovgivning.
Ellers var der jo ingen mening i at have en fri skole, som er uafhængig af politisk styring.

Kilde: http://pub.uvm.dk/2003/bedreinstitutioner/3.html
Citat
Undervisningen på de private gymnasier skal følge de samme planer som de offentlige gymnasier, og undervisningen på de frie grundskoler skal stå mål med, hvad der normalt kræves i folkeskolen. Forældrekredsen for en fri grundskole fører tilsynet med skolen. Forældrekredsen vælger en eller flere personer uden for forældrekredsen til at føre tilsyn med elevernes standpunkt i dansk, regning/matematik og engelsk og med, om skolens samlede undervisningstilbud ud fra en helhedsbetragtning lever op til kravet om at stå mål med folkeskolen. Forældrekredsen kan anmode kommunalbestyrelsen om at føre dette tilsyn. Undervisningsministeren kan beslutte, at der skal gennemføres et yderligere tilsyn og kan pålægge kommunalbestyrelsen at udøve det.

...og baggrunden (samme kilde):
Citat
Der har i mange hundrede år været private skoler i Danmark for børn og unge, men disse skoler har ikke altid fået statstilskud. Traditionen med offentlig støtte til folkeoplysende virksomhed har især rod i fremkomsten af de folkelige bevægelser, der førte til den første grundlov i 1849. En del af dette var Grundtvigs tanker om, at oplysning af almuen var den nødvendige forudsætning for folkestyret. Inspireret af disse tanker oprettedes den første folkehøjskole i 1844. Siden fulgte efterskoler og friskoler som udtryk for, at forældre må have et frit valg til at sørge for deres børns skolegang. I løbet af 1800-tallet blev der bred politisk enighed om, at en forudsætning for, at denne frihed var reel for alle, var, at der også blev økonomisk valgfrihed, og at staten måtte understøtte det frie valg økonomisk.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-02-08 10:12

Jeg har da haft børn i både efterskole og folkeskolen. Efterskoklen var en kostskole.. Begge steder tog man folkeskolens afgangseksamen for 9. og 10. klasse.
Efterskolen betalte vi selv, medens staten og kommunen betalte for folkeskolen- Jeg ved så ikke hvad det er for en, spørgeren underviser i siden det er staten der betaler.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-02-08 10:36

Krestemklidt
http://search.live.com/results.aspx?srch=105&FORM=IE7RE&q=efterskoler

Citat
Nej, Valde, de underviser kun delvist efter samme lovgivning.
Ellers var der jo ingen mening i at have en fri skole, som er uafhængig af politisk styring.
de er da ikke uafhængig af politisk styring.
De skal da opfylde folkeskolens formålsparagraf som andre børneskoler

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 27-02-08 11:21

Helt rigtigt, Valde, folkeskolens formålsparagraf skal "opfyldes" - eller "overholdes".
Men den er ikke eentydig.
Den er netop et konglomerat/kompromis mellem flere politiske holdninger.

Der er tolkningsmuligheder. Det kunne f.eks. være hvilke fag man vil undervise i:
dansk, esperanto, matematik, fægtning, ridning, samtiden, intelligent design, historie, aikido;
(visse er vist nok obligatoriske);

eller fordelingen af timetallet i forskellige fag.

Frie/private skoler har muligheden for at "gå deres egne veje" under skyldig hensyn til folkeskolens formålsparagraf. Ministeren har jvnfr. citatet på sin side muligheden for at gribe ind, hvis undervisningen lægger for dtor afstand i forhold hertil.
En (splittet?) bestyrelse kan jo også anmode kommunen om tilsyn.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-02-08 11:32

Vi risikerer vist at belære spørgeren om ting han er helt klar over.
Forresten ved jeg ikke rigtig hvad der blev spurgt om-

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 27-02-08 11:47

Eftersom hyldeborg ikke har specificeret, sit problem med bestyrelsens kompetanceområde, risikerer han at svaret at blive svævende.

Men jeg tror nu nok jeg stopper her, indtil der kommer mere "kød" på spørgsmålet.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-02-08 12:19

Ja ellers udvikler det sig til small talk

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 27-02-08 13:29

Problemet er, at bestyrelsen er i gang med at blande sig voldsomt i forstanderens opgaver. Pædagogisk og personaleledelsesmæssigt. Problemet ligger også i, at vi har en svag leder der ikke siger fra overfor bestyrelsen, som dermed mere eller mindre begår psykisk overgreb på lærergruppen.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 27-02-08 14:43

Har I ikke en fagforening i kan tale med?

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 27-02-08 17:47

Jeg har naturligvis talt med vores fagforening. Men sagen er temmelig speget - derfor graver jeg lidt selv også.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 27-02-08 22:40

Uha, uha, det lyder bestemt ikke rart.
Slet ikke med en svag leder.
Umiddelbart er der jo det oplagte, som du allerede ved, at finde sin "hat og frakke"... og gå.
Man kan selvfølgelig gøre det lidt spektakulært: I fællesskab.
Eller true med det på en eller anden måde. Men det skal man kun gøre, hvis man også er villig til at sætte det i effekt. (Bestyrelsen kan måske finde på at give jer ret i at det er en god løsning.)

Men en svag leder medfører næsten altid en række "falske ledere". Folk som ikke har ansvar i organisationen, men som - måske af et godt hjerte - mener at der skal noget handling til. Så tager de initiativer og får efterfølgende "gaflet" mere og mere indflydelse ind. Som desværre gør det til et helvede for andre.
Bemærk venligst: De gør det sandsynligvis af et godt hjerte.

En anden mulighed kunne være at lytte til, hvad bestyrelsesrepræsentanterne egentlig vil.
Lade dem fremstille deres visioner i sin helhed.
Bede dem lave oplæg og efterfølgende stille spørgsmål til deres indlæg for at forstå indholdet (ikke for at nedgøre).

Mange uoverensstemmelser har grobund i misforståelser og fejltolkninger. Ofte med baggrund i at man på den ene eller anden måde ikke har fået hørt rigtig efter den anden parts synspunkter eller holdninger.

Nogle fagforeninger har folk som kan være behjælpelige med sådan en proces. Prøv om din kan.

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 28-02-08 09:30

Ja du har fuldstændig ret krestenklit - og jeg er opmærksom på de ting du skriver. Jeg kan mærke at det bliver for komplekst at diskutere sagen mere i dette forum. Tak for alle indlæggene

Annuller spørgsmålet
Fra : hyldeborg

Dato : 28-02-08 09:33

Jeg kan mærke at det bliver for komplekst at diskutere spørgsmålet mere i dette forum. Tak for alle indlæggene.