/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
udskæring i bordplade
Fra : kenneth2608
Vist : 8162 gange
20 point
Dato : 26-02-08 14:50

Er der nogle der har erfaring med selv at skære i en 12mm kompakt laminat, køkkenbordplade ?

Jeg har en faldstamme der står lidt i vejen.

Skal man bruge noget speciel værktøj ?

Man kan selvfølgelig købe udskæringen hos leverandøren, men jeg ville gerne selv skære.

mvh
Kenneth

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 30 point
Dato : 26-02-08 15:15

En stiksav med fin klinge til den opgave og så sætte tape på hvor snittet skal ligge da det så ikke flosser i overfleden

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-02-08 15:21

Husk at skære fra siden me laminatet. For at få saven i , beguynder man med at bore et hul stort nok indenfor det, der skal skæres væk.

En kaninpik kan også bruges, hvis man har erfaring i at styre den i cirkel.

Godkendelse af svar
Fra : kenneth2608

Dato : 26-02-08 15:26

Tak for svaret Sunowich.

Kommentar
Fra : kenneth2608

Dato : 26-02-08 15:27

Også Tak til dig Transor

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-02-08 15:29

Så mangler du bare at skille faldstammen ad

Du undgår IKKE at save MERE ud end faldstammer eller dele pladen i to - hvis bordet går BAG faldstammen

Så et savet U er nok bedste løsning.....

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-02-08 15:38

Citat
Jeg har en faldstamme der står lidt i vejen.
Tror at det er ude til en kant

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-02-08 16:57

Husk lige at en laminatplade ikke må skæres fra den synlige side med en elektrisk stiksav. (den trækkes op og knækker)
Og giv den lige lidt luft rundt om så den ikke støjer om natten.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 26-02-08 18:28

Der findes klinger til et elektrisk sav (kaninpik) hvor tænderne vender nedad, Praktisk hvis man helst vil skære ovenfra, husk da blot at sætte noget malertape på så foden på saven ikke ridser bordpladen.
Det er også en god ide at skære i laminaten med en skarp hobby kniv først så slår den ikke fra.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-02-08 18:39

Smart stig54........super tip.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-02-08 19:21

Hvis man nu ikke lige har en sådan klinge kan man også tage et stykke 10 mm plade og spænde fast på det stykke hvor der skal skæres (med tvinger) opmåle på det og skærer igennem begge plader så flosser det heller ikke i kanterne af laminaten

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-02-08 20:05

Nixen Sunowich - der skal skæres ned mod laminaten.