/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Den hyler....
Fra : Mette_Dyhr
Vist : 736 gange
100 point
Dato : 26-02-08 11:36

Min harddisc, på den stationære, har en så høj hyletone at det piver videre i ørerne lang tid efter,
troede jeg var ved at få tinitus.

Ka' man sætte omdrejnings hastigheden ned på sådan en fyr - så den selvf. stadig virker korrekt?

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 26-02-08 11:41

Få den checket, blæser eller disk er årsagen, og du kan få klonet disken til en disk der ikke hyler, hvis det er disken.

Hastigheden kan man ikke lave om på

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 26-02-08 11:43

Citat
Min harddisc, på den stationære, har en så høj hyletone at det piver videre i ørerne lang tid efter

Det er da en fejl på harddisken.

Hvis den er ny, så få den byttet, hvis det er noget den pludselig er begyndt på, så tag backup, for det kan næppe være et sundhedstegn.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 26-02-08 11:44

Er det ikke ventilatoren der er slidt eller støvet til?

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 26-02-08 11:45

Hvis en harddisk begynder at hyle, er det som regel et god tegn på at den er ved at stå af, jeg ville nok sørge for at få alt vigtig data smidt over på et andet medie.

Kommentar
Fra : Mette_Dyhr

Dato : 26-02-08 11:58

Jeg tror den er omkring 3-4 år gammel, og så vidt jeg husker har den altid haft denne høje tone.

Lyden er meget høj, men ikke høj som om man har skruet op for lyden - mere sådan høj frekvent.

Det er helt sikkert ikke blæseren - den er begyndt at rasle lidt, så den skal snart skiftes igen.

Der er næsten igen støv i maskinen.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 26-02-08 12:02

Lyder som en Hitachi/IBM Deskstar disk - Få den klonet over på en Seagate eller WD

Kommentar
Fra : Mette_Dyhr

Dato : 26-02-08 12:07

Det der med kloning lyder jo ret interessant, hvis jeg køber en ny maskine, så ka' jeg "bare" koble dem sammen, gøre et eller andet smart, som jeg endu ikke ved hvad er og så skulle den være hjemme?

Hvad med alle der instanser der går ind og tjekker på min HD, fx. Norton og Adobe, vil de så ikke kunne se at det er en anden harddisk og så tro at nu er der for mange kopier af deres program ude at køre?

Jeg mener at sådan en HD har jo sig eget ID nummer!

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 26-02-08 17:15

De programmer kigger ikke på din harddisk men på bl.a. bundkortet/bios så du kan skifte harddisk på den eksisterende comp uden problemer..................hvis det gøres rigtigt, med et klone værktøj.
Da din evt. nye comp sikkert indeholder noget andet grej - vil du sikkert ikke kunne køre videre med det gamle styresystem. Men alle filer og billeder og dokumenter kan føres over.

Godkendelse af svar
Fra : Mette_Dyhr

Dato : 03-03-08 14:33

Tak for svaret Eyvind.