/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Excel
Fra : BjornJ
Vist : 1307 gange
300 point
Dato : 26-02-08 10:15

Jeg har stilet mig selv den opgave, at lave en engelsk- dansk og dansk engelsk ordbog i Exel
Ordbogen skal bruges i et tegneprogram.
Det er meningen at jeg efterhånden som jeg opdager de engelske ords betydning, at oversætte dem, til danske komandoer.

Jeg ved ikke om det er muligt i Excel, men jeg er kommet et stykke af vejen.
Jeg vil navngive kolonnerne A, B, C og D således: A engelsk, B dansk, C dansk og D engelsk.
I A skriver jeg de engelske org ind efter hånden som jeg støder på dem.
De skal automatisk stilles i alfabetisk orden.
Det kan jeg:
I B skriver jeg de danske komandoer efterhånde som jeg finder ud af dem.
Til C overføres de danske komandoer efter hånden som de skrives.
Det kan jeg.
Til D overføres de engelske ord efterhånden som de skrives.
Det kan jeg.
C sætte i alfabetisk orden.
Det kan je også, men nu kommer problemet!
Hvordan få jeg de engelske ord, i kollonne D, til at stå ud for de danske hvor de høre til?

Kan det overhovedet lade si gøre?

Bjørn

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-02-08 10:38

Jeg ville nøjes med 3 kolonner.
[Engelsk] [Dansk] [forklaring / henvisning]
Du kan søge på en kolonne ad gangen og dermed finde enten det Danske eller det Engelske ord.

Når du vil sortere skal du markere alle kolonner - ellers vil de flytte sig i forhold til hinanden.

Hvis du stiller dig i cellen lige under overskriften > Vindue > frys ruder > nu kan du rulle ned og kolonneoverskriften forbliver i toppen.

Et lille fif når du laver så stort et arbejde.
Gemme i fortløbende numre.
eks.:
en gang i mellem gem som (F12)
Ordbog1.xls
Ordbog2.xls
Ordbog3.xls
Nu kan du altid vende tilbage til forrige udgave når det kokser.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 26-02-08 13:14

Til Eyvind

Jeg har være i Excel og prøvet det du skriver.
Hvad skal jeg skrive i C2 Forklaring/henvisning?
Jeg har prøvet at skrive: =(A2:B2), men så kommer der til at stå Værdi i C2.
Når jeg skriver: =(A2:B2) står der også Værdi.
Når jeg skriver =(A2) kommer, der i C2, til at stå det der står i A2.
Er det ikke meningen at der i Kolonne C skal så både det engelske og danske ord?

"Du kan søge på en kolonne ad gangen og dermed finde enten det Danske eller det Engelske ord. "
Jeg havde tænkt mig at skrive "ordbogen" ud, så jeg ikke skal i Exel hver gang jeg skal bruge en oversættelse.
Kan man det på den måde du foreslår?

jeg vil også gerne have de danske termer til at stå i alfabetisk orden.

Bjørn

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 26-02-08 15:17

Hej Bjørn.

Hvad skal du egentlig bruge henvsisningen til? ord på samme række hører jo sammen!

hvis du vil have at der skal stå A1 ":" B1 så skal du indsættes følgende kode =(A9) & ":" & (B9)

Mvh
Peder

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-02-08 16:30

Det kan da være meget godt med henvisninger; forklaringer, US dialekt, sømandssprog og lignende.

Jeg ville lave to sheets (sider i Excel):
Et hvor det engelske står først, og et hvor du begynder med dansk...

Hilsen Svend

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 26-02-08 16:32

Hej Peder

Hvorfor skal der stå A9 og B9 og ikke A1 og B1?, men nu prøver jeg!

Bjørn

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 26-02-08 16:36

Til Svend

Det er på en måde også det jeg prøver på, men kan jeg linke fra den ene side til den anden eller skal jeg skrive det ind i den dansk - engelske ordbog?
Jeg ved godt at det,nu, tager meget længere tid, det jeg er i gang med, men den får jeg jo tilbage hvis jeg engang skal lave noget tilsvarende.

Bjørn

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-02-08 16:37

Jeg gætter jo på at du vil bruge din ordbog til dit tegneprogram som er på engelsk.

Tænkt eksempel, da jeg ikke ved hvilket tegneprogram du har besluttet dig for.

Kolonne A...........B.........................C
Dansk.............Engelsk................forklaring/henvisning
Slet................Eras......................her står hvad det bruges til og hvor det findes i tegneprogrammet
linie................line.......................afslut med h-klik / fortsæt med v-klik

Når du vil have det til at stå i alfabetisk orden > markeres alle tre kolonner > data > sortér > nu kan der sorteres på den enkelte kolonne.

Hvis der tit skal sorteres, kan det let gøres med en makroknap som peger enten på Engelsk eller Dansk

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 26-02-08 16:50

Hej Peder
nu har jeg prøvet din formel.
Den virkede bortset fra at der skal stå A1 og B1.
Jeg fik vendt rækkefølgen ved at skrive:
=(B1)&":"&(A1)), der skal altså være to parenteser når man vender om på rækkefølgen.

Bjørn

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 26-02-08 17:07

Til Eyvind

Som du ser er Peder inde med nogle gode formler som jeg er ved at prøve af.

Du var jo også behjælpelig i min tråd om tegneprogrammer, så du ved at jeg er ved at prøve mig frem til det bedste til mit brug.
Der sker jo ikke noget ved at lave ordbogen nu da termerne er, stort set , de samme.
Citat

Forudsætte det ikke at jeg er i Excel?
Som tidliger skrevet vil jeg meget gerne kunne skrive ordbogen ud og have den når jeg arbejder i tegneprogrammet.

Bjørn

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 26-02-08 17:09

TIL Eyvind

Jeg kan ikke rigtigt finde ud af det med citater, men her har du hvad det var jeg ville have citeret.

Bjørn

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 26-02-08 17:10

Nu kommer det jeg glemte at sætte ind.

Når du vil have det til at stå i alfabetisk orden > markeres alle tre kolonner > data > sortér > nu kan der sorteres på den enkelte kolonne.

Hvis der tit skal sorteres, kan det let gøres med en makroknap som peger enten på Engelsk eller Dansk

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 26-02-08 22:01

Jeg øver mig og er på vej.
Lige nu arbejder jeg med anvisningen fra Peder99.
Jeg har lavet 3 kolonner
Engelsk
Dansk
Dansk- engelsk
I engelsk skriver jeg den engelske term.
I dansk skriver jeg den danske, efter hånden som jeg finder ud af hvad der sker i tegneprogramet.
I dansk- engelsk har jeg lavet formlen: =(B2)&":"& (A2), så smutte oversættelsen over i kolonnen, og har den danske term først.
At der skulle være nødvendigt med 2 )) viste sig ikke at passe.

Først sætter jeg engelsk i alfabetisk orden, det går fint, men jeg kan ikke bagefter sætte kolonnen Dansk- engelsk i orden, uden at kolonnerne Engelsk og Dansk følgr med.

Kan det ikke lade sig gøre?

Jeg vil så gerne have det, så jeg kan skrive ordbogen ud finde termerne begge veje, altså engelsk- dansk og dansk- engelsk.

Bjørn

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 27-02-08 07:26

Hej Bjørn.

Undskyld. Selvfølgelig skal der stå A1 og B1. Det var bare mig der hurtigt prøvede på A9 og B9.

Copy - Paste fejl......

Hvis jeg var dig ville jeg lave to sheets (Dansk - Engelsk) og (Engelsk - Dansk). Disse 2 sheets kan så sorteres uafhængigt af hinanden.

Er det meget vigtigt at de to ordbøger er i samme sheet?

mvh
Peder

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-02-08 10:09

Da A1 B1 C1 altid skal følges ad - skal de sorteres samlet. for ellers går det helt galt i sorteringen.

Marker kolonnerne A1;B1;C1
Gå op til data > sorter > vælg den kolonne der skal sorteres efter.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-02-08 10:26

Hvis du vil have både en Engelsk-Dansk og en Dansk-Engelsk ordbog...

Jeg gentager:
>Jeg ville lave to sheets (sider i Excel):

Kopier, måske en gang om ugen?
Hele søjle A til sheet 2 søjle B og hele søjle B til sheet 2 søjle A,

Sorter også sheet 2 efter søjle A som Ejvind beskriver her ovenfor,
og du har begge ordbøger, uden brug af formler, Svend

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-02-08 10:37

Da A1 B1 C1 altid skal følges ad - skal de sorteres samlet. for ellers går det helt galt i sorteringen.

Rettelse >Marker kolonnerne A;B;C
Gå op til data > sorter > vælg den kolonne der skal sorteres efter.

Men jeg forstår ikke hvorfor du vil hoppe rundt i flere ark.

Det er en slags database du er ved at opbygge, og så er det vigtigt at data kun skrives et sted for hver post.
Engelsk ord /term > Dansk ord / term > forklaring / henvisning.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 27-02-08 18:32

Til alle deltagere i tråden.
Jeg har hørt hvad i siger og arbejder ud fra det, men nogen gange må jeg holder en pause, så det kan vare lidt inden i hører fra mig igen.
For øjeblikket afprøver jeg ideerne fra Send og Peder99

Bjørn

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-02-08 19:26

ok -

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-02-08 19:48

Også OK,

mit forslag afhænger af hvor tit du opdaterer / læser i ordbogen / ordbøgerne.

Hvis du dagligt kigger, men kun tilføjer ca. en gang om ugen, brug mit forslag...

Ellers skal du jo ny-sortere hvergang du skifter søge-sprog, Svend