/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Grundvand i kælderrum...
Fra : thomas1154
Vist : 900 gange
40 point
Dato : 25-02-08 22:18

Hejsa!

Jeg har en kolonihavehus, hvori der ligger et gammelt "kælderrum" af beton på 2x2x3 meter (længde,bredde og højde). Det har måske været brugt til at opbevare illegale personer under krigen i, men nu vil jeg gerne ha' rummet lukket til/fyldt op...-der står grundvand i altid, og det stiger efter det regner. Jeg har i øjeblikket en pumpe, som jeg tømmer vandet ud med engang imellem, men det er ret irriterende, da jeg gerne vil ha' lukket "hullet" til og etablere soveværelse i rummet. Kan jeg på nogen som helst måde gøre noget, så jeg kan få lukket lemmen dertil, og bruge rummet fornuftigt...???

Håber på svar snarest, mvh smeden

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-02-08 22:25

Du kan jo bore eller mejsle nogen huller i kælderens betonbund. fylde den op med noget, der ikke suger vand (kapillatrbrydende) lægge fugtsikker membran og så isolering og gulv ovenpå. Bare som et forslag.
mvh
pbp
Så får du drænet - og det er ikke grundvand, men tilløbende overfladevand, der søger ned mod grundvandspejlet.
Grundvandsniveauet står ikke og cykler op og ned i takt med regnvejrene, men med ugers/måneders/års forsinkelse, afhængigt af dybden og overjordens gennemtrængelighed.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-02-08 22:34

Du skal have gravet ned udenom huset og lægge drænrør så du kan få ledt vandet væk fra husets kælder og til etafløb eller faskine og såville jeg have en membran imellem fundament og jord/grus hvis du har tænkt dig at få en tør kælder som sikkert også bør affugtes hvis der har stået vand i længere perioder

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 25-02-08 23:27

Forstår dit spørgsmål sådan at du vil fylde kælderrummet op og lukke det af. Gulvet skal brydes op nogle steder så vandet kan trække væk, rummet fyldes med f.eks. skærver der virker som dræn.
Derefter kan du lukke din lem.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-02-08 09:18

glem alt om at grave rundt om. Som du selv skriver, er du nede, hvor der konstant er vand, så sørg bare for dræn og kapillarbrydning og luk af for afdunstning opad.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-02-08 09:23

Ja misforstod spørgsmålet bare fyld det op som de andre foreslår

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 40 point
Dato : 26-02-08 09:46

Åhja lige for en ordens skyld: Du skal have gennemtræk over det kapillarbrydende drænmateriale, så opstigende vanddamp bliver luftet ud i stedet for at dunste op i dit nyetablerede soverum! Og hvis den kælder ikke har støbte vægge overjord og ud til fri luft, blir du søreme nødt til at bore huller indefra i alle kælderens hjørner foroven og bore/skubbe PVC-rør ud til fri luft. Og sørg for, at der kommer net for mod rotter, mus og hvepse. Da trådtykkelse og gnaveevne er forskellige, skal du ha hvepsenet inderst og rottenet yderst.
mvh
pbp

Og du skal støbe elle mure tæt om rørenes indføring i kældervæggen, ellers er du lige vidt. Og det skal være i hjørnerne. Det gir den bedste udluftning, har jeg set i en gammel bod (Politikens "Jeg Har et Hus"). Hvis du ikke har i forvejen, vil jeg anbefale anskaffelse af en borhammer. Til det begrænsede job kommer du meget langt med en billig én fra Harald Nyborg eller Silvan - et par hundrede kroner inclusiv et sæt mejsler. Eventuelt ekstra for et langt 8 - 12 mm SDSbor.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 26-02-08 14:01

Jeg ved ikke hvordan væggene er og om de driver af fugt, men hvis det "kun" er fugt/vand nedefra
så behøver du jo ikke en loftshøjde på 3 m. men.:

Læg et lag af sand
Læg et lag småsten eller Lecasten, der hindrer fugten i at trænge op (et kapillarbrydende lag)
Læg et lag trykfast isolering
Støb et nyt betondæk

Jeg tror at pbp_et er inde på noget af det rigtige. m.h.t. udluftning af rummet.

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 26-02-08 18:40

Følger lige med for jeg har samme problem

Godkendelse af svar
Fra : thomas1154

Dato : 26-02-08 22:44

Tak for svaret pbp_et.

Det du skriver lyder som en go' idé....-der er støbte betonvægge helt op til lemmen, men udluftningshuller 4 steder i hullet ud til det fri...(huset står på piller, ca 20 cm over terræn)
Jeg vil prøve at få boret/hakket hul i bunden, og derpå få fyldt et kapillarbrydende lag på...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-02-08 03:03

Så behøver du ikke det der med PVC-rørene, men jeg vil anbefale nettene alligevel.
God arbejdslyst