/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Isolering af ventialtionsrør
Fra : JRC01
Vist : 3158 gange
20 point
Dato : 25-02-08 14:39

Hej,

Jeg har købt et Nilan 300 varmegenvindingsanlæg og ca. 60m spirør, som nu skal isoleres.

Hvormeget isolering bør jeg som minimum bruge?

Hvilke isoleringsmateriale er bedst i forhold til iso. evne, pris samt hvor godt det er at arbejde med?

Jeg har forestillet mig at købe alm. rocwool på rulle evt. 75mm., klippe stykker som kan nå 2 gange rundt om røret, fastholde det med ståltråd, for så til sidst at sætte alucraft eller dampspærer på, er det en fornuftig idé eller der en anden måde jeg bør gøre det på?

Med venlig hilsen
Jesper R.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-02-08 14:51

Jeg ville bruge lærredsbånd til sidst som man har gjort i mange år Men man kan vist også få færdige rørskåle til spiorør så vidt jeg husker

Mvh SunoFisk

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-02-08 15:15

Som sædvanligt et gæt fra SunoVits' side.

Det korrekte produkt hedder lamelmåtte. Det bruger de proffesionelle. Enten rockwool eller glasuld. Klogt ville det være med papir på det inderste lag. Eventuelt med alukraft på yderste lag. Samlinger tapes. Vi du afslutte med lærred skal du have pap først, og så beynder det efterhånden at blive skrigende dyrt. Endnu klogere havde det været, hvis rørene havde ligget på spærfoden. Så kunne man have pakket indtil med husets almindelige isolering. Og sluttelig lagt 100 - 200 mm almindelig A-bats ud ovenpå. Hvis alle rørene er stroppet op, er det både dyrt og svært at lave. Skålene skal du regne med du kommer til at betale ret meget for.

Her er lidt vejledning http://www.isover.dk/sw3391.asp

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-02-08 15:29

Her kan du også stille spørgsmål og der kommer nok ikke nogle arrogante sidebemærkninger

http://www.byggeri.dk/debat/forum.asp?page=24&katid=1

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-02-08 15:30

Og her er alt om isolering http://www.byggeri.dk/guide/isolering.asp

Kommentar
Fra : JRC01

Dato : 25-02-08 15:38

Hej 3773

Jeg haved på fornemmelsen, at lamelmåtte er det korrekte material, efter at have været inde på Rockwools hjemmeside og læse lidt om det. Jeg er dog lidt bekymret for at det økonomisk løber godt derop ad, når man skal bruge "speciel" isolering, set i forhold til alm. ruller, jeg må dog indrømme at jeg ikke har chekket priser endnu. Men selvfølgelig hvis jeg skal bruge dobbelt så lang tid med at bøvle med alm. ruller, så er den ekstra inversteringen også noget værd på den måde.

Hvor tyk bør isoleringen være hvis jeg vælger lamelmåtterne?

Du skriver et lag med papir, og et lag med alucraft, dovnskaben vil jo sige at man lige så godt kan køre 2 gange rundt når man er i gang men der selvfølgelig bedre med to lag hvor samnlingerne er forskudte.

Med hensyn til rørførelsen er jeg komme 32 år for sent, vores hus er fra 76, og er faktisk født med fladt tag, i 2004 satte vi et "rigtigt" tag med betontegl på. Rørene er monteret med FA bøjler oven på de nye spærfødder.

Mvh.
Jesper R.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-02-08 16:03

Nu skriver du ikke hvor de rør r i dit varmegenvindingssystem .

Rør med kold luft udefra skal ikke isoleres. Det er spild.
Rør med luft, som kommer indefta, og som har været gennem varmegenvindingen, og skal smides ud, skal kun isolers mod kondens. 50 mm er rigeligt.

Rør fra og til varmegenvidingen og ind til huset skal isoleres. Da de på det nærmeste har stuetenperatur betyder varmetab fra dem ligeså meget som varmetab gennem stuens vægge. De skal derfor isoleres tilsvarende. mindst 200mm mineraluld.
Det rigtige er lamelmåttet med forskudte fuger. Hvis du vil spare og gøre det med andet tror jeg at glasuld måtter er mere til at bøje end rockuld. Du kan binde det fast med ståltråd.
Isoleringsevnen er praktisk taget den samme. Andre produkter isolere heller ikke bedre. Det er jo alt i alt isoleringen af stillestående luft det kommer an på. Alt andet som du ser opgiver for plastprodukter er udokumenteret pral.

Der skal ikke alufolie yderst, men højest vindtæt afdækning med papir. Det damptætte lag skal altid sidde på den varmeste side og det er jo inderst mod spirorøret, som forhåbentligt i sig selv er damptæt.
Hvis det er en smule utæt vil du med alu yderst lukke fugt inde og få kondens yderst under aluen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-02-08 16:18

Havde du nu boret nye huller i FA'ens ryg og sat den på siden af spærfoden havde du kunnet pakke op med A-bat!!!!

->Transor....Hvor skal vandet komme fra i udeluft man har varmet op????? Der vil ikke ske kondensering på indblæsningen. Udsugningen er der undertryk på, der kan utætheder intet gøre. Og sidste fejl du laver Transor. Afkastet SKAL isoleres. Ellers beder man om store problemer med kondensvand inde i røret. Indtaget bør kondensisoleres eller kan man MÅSKE få kondensvand på rørets yderside (ikke så sansynligt, men muligt, hvis ikke tagrummet er perfekt ventileret).

Papir er for sart til afslutning. Alukraften er væsentlig mere solid. Skal man vælge andet end alukraft bør afslutningen hedde pap. Men det er lidt bøvlet at lave ordentlig for ikke-kyndige.

Isoleringstykkelserne bør hedde minimum 2 x 50 eller 2 x 75 mm med forskudte samling. Dvs ikke noget med bare at snurre to gange rundt. Det er snyd og fusk.

Til kondensisolering er 30mm fint iflg leverandører og isolatører, normer mv

Kommentar
Fra : JRC01

Dato : 25-02-08 19:56

Hej 3773

Som du kan se på billederne kan jeg stadig nå at ligge nogle af rørene helt ned mod spærfoden, hvis det er en bedre idé, -er det det?, i såfald hvordan er så fremgangsmåden med bats, stabler man så bare isolering op omkring rørene?

http://Billedeupload.dk/showpic-753.jpg
http://Billedeupload.dk/showpic-754.jpg
http://Billedeupload.dk/showpic-755.jpg

Som det også kan ses på billederne skal jeg have isoleret det første rør inden jeg sætte nummer to op da, det vil gøre det nærmest umuligt at komme ind til det første (yderste mod tagrenden)

Mvh.
Jesper R.

Kommentar
Fra : JRC01

Dato : 25-02-08 19:58

Jeg skulle måske lige nævne at rørene endnu ikke er monteret men blot er lagt ud som en prøve inden jeg bestemmer mig for hvordan de skal sidde.

(og det er selvfølgelig ikke meningen de skal hænge i mursnor )

Mvh.
Jesper

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 20 point
Dato : 25-02-08 20:07

Voila...............Du har vundet........

Tag FA'erne. Bor hol i ryggen af dem. Monter vha franske skruer FA'erne på SIDEN af spærfoden, således rørene hviler ovenpå spærene. Køb almindelige A-bats. Del disse så de er 30 cm brede. Pak dem op af siden på rørene. For de små hulrum med granulat. Du skal have flere tykkelser, så det passer - lidt afhængig af anvendte rør. Afslut med min en 100mm bat ovenpå i fuld bredde. Eventuelt 150mm eller 200, lidt afhængig af entusiasme. Og al den isolering kommer også huset til gode. Dette er antagelig billigere. Ekstremt meget hurtigere, og lægmand kan lave det selv. Det andet er svært at lave og lamelmåtte er skaffe-varer på trælasten. Det andet her duer.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-02-08 20:09

Hulens du ikke spurgte tidligere. Du skulle have haft bestilt tangentielle reduktioner. Så havde det være rigtig fedt. Men det er rimelig nemt!

Spørg endelig videre hvis du skal have flere fif.

Godkendelse af svar
Fra : JRC01

Dato : 25-02-08 20:32

Tak for svaret 3773.

God og brugbar besvarelse, jeg sadler om og går efter løsningen med rørerne direkte på spærfødderne.

Lige til sidst, hvad er tangentielle reduktioner?

Mvh.
Jesper R.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-02-08 20:59

Hvis du skal gå fra den ene til den anden dimension, er de billigste reduktioner centriske. Men ex-centriske kan fåes. Og det er en fordel hvis man skal ligge på spærene.

Yderligere spørgsmål må du gerne stille på på hvac(snabela)sol.dk

Har travlt i tiden, men skal forsøge at svare når jeg har tid!

Tillykke med anlægget iøvrigt! Håber det bliver godt!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-02-08 22:52
Kommentar
Fra : JRC01

Dato : 26-02-08 08:54

Hej 3773,

Jeg har købt to alm. reduktioner, men de andre er jo geniale i den her sammenhæng, så jeg satser på at Sanistål vil bytte dem for mig, de har leveret fin service indtil nu.

Derudover har jeg nogle reduktion i påstikkene, er der også her nogle gode fif?

Jeg var i øvrigt oppe og inspicere loftet efter igår, det er helt oplagt at gøre som du foreslår, jeg kan godt se at det kommer til at spare mig for rigtigt meget arbejde, og ikke mindst kan jeg se for mig, at det bliver super godt (resultat af isolering rundt om rørene var jeg selv lidt usikker på)

Mvh.
Jesper

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-02-08 10:24

Hvis din spærfod er tilstrækkelig høj, kunne du vinkle påklippet/TEE stykket lidt og så rette op igen med en gradbøjning 15 eller 30 grader. Det kunne du så gøre når du kører langs spærfoden. Sådan at røret kommer helt ned i nuværende isolering. Så skal der efterfølgende endnu mindre på.

Kommentar
Fra : JRC01

Dato : 26-02-08 14:04

Når ja selvfølgelig,

Jeg har dog kun 100mm ned til det gamle bjælkespær (huset er født med fladt tag), derudover har huset en vinkel hvor spærene naturligvis går på den anden led, men jeg vil overveje at sætte 15 gradersbøjninger på hvis ikke jeg syntes jeg kan få det til at ligge pænt nok uden.

Endnu engang tak for god og brugbar hjælp.

Mvh.
Jesper R

PS. ka' næsten ikke vente med at komme i gang nu

Kommentar
Fra : JRC01

Dato : 19-03-08 10:53

Hej 3773

Jeg har nu trukket rørene efter dine anvisninger, -plan med den eksisterende isolering, og det er blevet hammer godt.

Jeg skal i dag ned og hente A-bats og granulat, så jeg har noget at få påsken til at gå med

Jeg regner med at købe

100mm rockwool til 100mm rørene
145mm rockwool til 125mm rørene
195mm rockwool til 160mm rørene
som ”låg” agter jeg at bruge 2 * 100mm rockwool med forskudte fuger

-er det samme valg du ville gøre?

Derudover anbefaler du granulat til at fylde op med, -er det Rockwool loftgranulat: http://guiden.rockwool.dk/produkter/bygningsisolering/loftgranulat jeg skal bruge, eller er det noget andet du har i tankerne?

Med venlig hilsen
Jesper R