/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
backup med virus ?
Fra : tararam
Vist : 431 gange
50 point
Dato : 25-02-08 13:56

Min nabos PC er fyldt med alskens spareware og sikkert også virus. Den er langsom, og er svær at få igang, men det kan lade sig gøre, med en del venten. Han har godt nok antivirus program, men jeg tror ikke han har fået det opdateret med tiden. (han har slet ikke forstand på det )
Jeg vil gerne hjælpe ham.
Jeg mener det er bedst at lave en ny-installation af windows. Han har en masse gode ting på sin PC han gerne vil bibeholde, så det jeg kan redde, vil jeg overføre til en ekstern harddisk (min). Jeg vil først køre noget antispamware og scanne den for virus ( hvis jeg kan få programmerne igang )

Spørgsmålene er.
Kan jeg køre en back up nu, eller vil de virus jeg ikke kan fjerne evt. blive ført med ind på backup cd'en.
Det samme med bank nøgler, programmer, billeder og dokumenter. Jeg tør dårlig gemme tingene på den seperate harddisk, for hvis en virus ligger blandt programmer, dokumenter mm, kan den måske kan tilbageføres, eller ødelægge andre ting på min eksterne hardisk.
Hvad gør jeg ?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-02-08 14:06

Alle de gode ting han har kørende gør jo også maskinen langsommere.
Han skal måske have en større maskine?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-02-08 14:12

Du har nok kørt diskoprydning og diskdefragmentering.
prøv en af Lavasofts spyvarefjernerre

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-02-08 14:14

Den helt rigtige måde er at fremstille en en bootcd med opdateret virusskanner på en ren pc.

Du kobler så hans pc fra internettet (sluk modem eller tag ledningen ud). boot fra cd og scan hele e hans harddisk. Det tager nok sin tid, men i behøver jo ikke at siddee og kikke på det . Derefter genstart og scan mod spyware, hvis det ikke er med i virussvanneren.
Genstart fra hans nyrensede harddisk med tilkoblet internet og opdater hans windows over nettet.
Opdater også hans virusscanner og lær ham at gøre disse to ting ugentligt.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-02-08 14:42

Bare ind og hent renseprogrammer hos arlethttp://www.arlet.dk/ eller www.spywarefri.dk

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-02-08 14:45

Og så skriver du msconfig i start programmer kør og slukke for det helr i fanebladet start og er der noget han savner så tænd for det igen Du skal selvfølgelig ikke slukke for antivirusprogrammet Det er kun i yderste nødstilfælde at en nyinstallastion er nødvendigt Man mister sku altid et eller andet i en sådan proces

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 60 point
Dato : 25-02-08 14:48

Og så skal hans maskine nok blive hurtig og så er der også dette effektive program der fjerner cookies mm det er enormt godt og fjerner ikke noget "farligt"http://files.filefront.com/beclean140exe/;6644140;/fileinfo.html

Hvilket viruscanner har han på sin maskine???

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 11-03-08 14:23

Tak for svaret Sunowich.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-03-08 15:27

Takker og bukker