/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Slagger.
Fra : nanahund
Vist : 3578 gange
300 point
Dato : 24-02-08 17:48

Vi har brændeovn og fyrer for tiden med elmetræ som er fra de træer som var gået ud på grund af Elmesyge, men det der undre os meget er at asken brænder sammen til slagger i bunden af brændeovnen. Der er ikke askeskuffe i den model vi har. Slaggerne er så hårde at vi bruger et stemmehjern til at løsne dem med, men samtidig der kommer ikke særlig meget aske/ slagger, så vi tømmer kun ca hver 14 dag, og bruger ikke anden form for varme. Nogen der ved hvad der sker når asken bliver til slagger og hvorfor ? Kan det være Elmesygen der har lavet noget ved træet. ? Vi brugt den brændeovn i flere år, og har først oplevet det nu hvor vi ikke fyrer med bøgetræ, men kun med elmetræ. Håber at nogen ved mere end os for vi undres over det.

Hilsen Karen.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-02-08 17:55
Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-02-08 17:56
Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 24-02-08 18:55

er du sikker på at din brændeovn får den rigtige mængde luft de rigtige steder. jeg synes det lyder som om du fyrer helt forkert. når du har fået ordentlig ild i træet, skal der stå små, let urolige blå flammer op fra træet. hvis der ikke gør det, skal du

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-02-08 19:00

Citat
Dårlig kvalitet giver mange slagger og dermed også mere besvær.

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 24-02-08 21:46

Hej Trimare46.

Der er jo kun ved fyrlågen vi kan give træk ved at skrue på de små ventiler, men hvis ikke vi giver god træk så brænder træet ikke, så ligger det bare og forkuller. Men det er jo faktisk asken som brænder til slagger, og hvorfor gør den det?

Hilsen Karen.

Kommentar
Fra : haise

Dato : 25-02-08 01:13

Jeg mener at problemet er barken på brændet. prøv at fyre med nogle stykker der er fri for bark.
Problemet er det samme med pillefyr: piller som indeholder bark (fra savværk) giver slagger, piller som er fremstillet af rene spåner (fra møbelfabriker) giver ikke slagger.

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 25-02-08 08:13

Der er ingen bark på det træ, da det har stået i naturen og gået ud, og kryb har spist først , så det er rimeligt rent brænde.

Hilsen Karen.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 25-02-08 08:22

Jeg har læst et sted, at slaggedannelse sker, hvis man fyrer ved for lav temperatur.Her er en side med gode råd om fyring i brændeovne.

http://www.bolius.dk/viden/fakta/materialer-og-konstruktioner/pejse-og-brondeovne/fyring-i-og-vedligeholdelse-af-brendeovne-og-pejse

Måske skulle I tage en snak med skorstensfejeren

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-02-08 08:25

Jeg kan ikke lige forklare fænomenet.Der står jo hvilke brændetyper der egner sig bedst til forskellige årstider i mit sidste link og der er Elm jo en af de tunge vinterbrænder uden så meget lys i forbrændingen men med massere varmeudvikling (det tror jeg er grunden i samspil med luftblanding,til slaggerdannelse) men hvis i nu ligger noget alminmdeligt aske i bunden så slaggerne ikke kan brænde fast i den så er det vel helt ok da der jo som i siger ikke udvikles nær så meget som med alm aske og det er vel også nemmere at skovle ud

Hav en solskinsrig dag Fra SunoFisken

Kommentar
Fra : Wesper01

Dato : 25-02-08 18:46

En gang i 1950, boede jeg i sverige.
Havde eget hus, hvor jeg brugte at fyre med træ, som jeg selv havde ryddet på en mark hvor der var mange elmetræer. Jeg mærkede inget i brædeovnen, jo den gav en masse varme, og en del aske, men jeg var vel ikke så opmærksom på den tiden.

Jeg prøvede at bygge et jordvarmerefyr, men måtte opgive idet det kostede 5 øre i timen. og det kan vi jo ikke have. At jordvarmen ikke fungerede så godt, var fordi de folk der kørte med dumparen sagde, at der var Bjerg lidt dybere nede i jorden. Så flyttede jeg til danmark.

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 300 point
Dato : 26-02-08 14:31

Jeg har lige haft besøg af vores skorstensfejer Jeg spurte ham hvad der ku få dit elmetræ til at danne slagger han sagde at der var tre ting der kunne få brænde til at opfører sig som du beskriver og det er for vådt træ eller forkert forbrænding eller det han mest selv hælder til en blanding Altså for lidt luft til forbrændingen og ikke ordentligt tørt træ

Mvh Sunovich

Godkendelse af svar
Fra : nanahund

Dato : 04-03-08 09:40

Tak for svaret Sunowich.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-03-08 12:05

Takker og bukker