/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
sølv halskæde blanke igen ??
Fra : return
Vist : 3411 gange
100 point
Dato : 24-02-08 16:29

nogen der ved hvordan man får sølv kæder blanke igen har hørt noget om man kan ligge staniol ned i varmt vand men hvad mere skal der til for at de bliver blanke igen

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 24-02-08 16:30

Mine drenge kommer deres sølvhalskæder i kogende vand tilsat staniol, groft salt og bagepulver, sådan en sjat af hver, lader det trække til vandet er koldt, og kæderne er som nye

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-02-08 16:33

du kan også læse om det her

Rensning af sølvtøj

Sølvtøjet lægges i kartonen med bagepulver og køkkensalt. Lunkent eller varmt vand fyldes op. Vent en halv time og skyl.

Pudsemiddel bevarer overfladen

Hvis du vil bevare det skinnende sølvtøjs holdbarhed, kan du pudse efter med et sølvpudsemiddel
http://www.ask-alex.dk/1925_Nem_rensning_af_soelvtoej.html

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 24-02-08 16:35

Man kan købe en plastic-beholder med noget væske i, som man kan bruge til sølvbestik m.m. Jeg bruger det også til mine sølvsmykker. Det jeg har hedder "Silver Dip". Det er godt nok noget jeg har købt for mange år siden. Så vidt jeg husker købte jeg det i et supermarked. Det virker

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 24-02-08 16:39

Der er flere muligheder. Den metode du omtaler er denne her:

Sølvpudsemiddel:

1 spiseskefuld salt
staniol
1 liter kogende vand

Læg sølvet ned ½ minut, skyld og puds efter med tør klud.

Det har jeg brugt mange gange til bestik, men IKKE til noget der kun er forsølvet!

Men mine sølvsmykker tør jeg ikke bruge den metode til. Jeg har købt en special klud hos guldsmeden beregnet til sølvpudsning. De bliver rigtig flotte og blanke bagefter

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 24-02-08 16:42

Citat
Man kan købe en plastic-beholder med noget væske i, som man kan bruge til sølvbestik

Det vil jeg fraråde til smykker, sådan en væske "åd" engang noget af min sølvfingerring

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-02-08 16:49

Mine drenge bruger metoden med staniol, bagepulver og groft salt med jævne mellemrum, det har har deres smykker ikke taget skade af.

Fordelen er også, at vandet kommer ind alle vegne, så alle krummelurer bliver skinnende blanke uden at rører en finger

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 24-02-08 17:05

Læs hvad de professionelle skriver

Sådan plejer du dine smykker

Brug lidt lunkent vand, med en sjat universal-rengøring i, det er noget af det bedste. Med en blød tandbørste skrubbes smykket rent.

Er smykket meget snavset, så læg det i blød i 10 min. i lunkent vand med rengøringsmiddel, skyl grundigt efter med vand.

For en blank overflade kan der poleres efter med en præpareret pudseklud, denne kan du købe hos din lokale guldsmed

Er du i tvivl om smykkets tilstand, kan du naturligvis altid kontakte din lokale guldsmed.

Du bør også lade guldsmeden udbedre eventuelle skader.

Vigtigt: Kemiske væsker er en hurtig men skrap måde at rengøre dine smykker på, og vi anbefaler dig at undgå brug af alle disse væsker. Specielt oxyderede sølvsmykker og perler kan tage skade

fra http://www.pandora.dk/

Godkendelse af svar
Fra : return

Dato : 24-02-08 17:48

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-02-08 17:53

Selv tak.... ja det er et billigt, nemt og effektivt pudsemiddel