/ Forside/ Teknologi / Hardware / Mac / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 750
imovie
Fra : Nanna-e
Vist : 621 gange
20 point
Dato : 24-02-08 15:23

Hej.
jeg har en søster som går på handelskolen på andet år, og for et par uger siden fik hende og hendes gruppe en opgave hvor de skulle reklamere for kontaktlinser. De kunne ikke klippe filmen sammen på en almindelig windows, så derfor kom jeg til undsætning med min mac. filmen blev rigtig god, men! de skal vise den på onsdag, og den skal helst kunne komme op på et smartboard - den nye tavle! jeg har prøvet at sende den til hende, men eftersom min computer er en mac, kan hun ikke åbne den. hvis jeg ligger den ud på youtube bliver den sendt op til fredagscafé, hvilket de ikke vil have. jeg har bare ét spørgsmål: HVAD KAN JEG GØRE? :D

på forhånd tak.
- nanna

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 24-02-08 18:22

Hvorfor ikke bare brænde en almindelig video-DVD (med iDVD), det må de da kunne afspille på deres såkaldte "smart-board". Ellers er den da i hvert fald ikke særlig smart.

Men iøvrigt er dette jo ikke så meget et spørgsmål til din Mac men snarere et spørgsmål om hvad den der "smart-board" tingest kan eller ikke kan tygge sig igennem.

Og selvfølgelig kan en Windows PC godt åbne de videoer du måtte sende til den fra en Mac. Det er kun et spørgsmål om at betjene pågældende PC korrekt. F.eks. kan det være en god idé at installere en Quicktime- eller VLC-player på maskinen, når det drejer sig om video.
Men generelt kan det antages, at når en PC-bruger ikke mener at kunne åbne arkiver modtaget fra en Mac-bruger, så er der blot tale om en såkaldt "fejl 40" hos PC-brugeren, en fejl der altså har sin kilde ca. 40 cm foran skærmen.
Endelig kan jeg ikke undlade at påpege at det selvfølgelig også er forkert at man ikke kan klippe video på en Windows-maskine. Det kan godt! Jeg selv og mange andre gør det dagligt på landets største TV-station. Noget andet er, at jeg og mange andre professionelle foretrækker at bruge Apples produkter, men det skyldes altså ikke at det ikke kan lade sig gøre på Windows.

Kommentar
Fra : croaks

Dato : 25-02-08 15:38

Det kan skyldes at hun ikke har QuickTime installeret, da Mac oftes benytter .mov-filer til video. Men ellers kunne hun installeret VLC eller MPlayer, så vil nu sandsynligvis ikke støde på problemer med inkombatible video- og lyd-filer.

-croaks

Kommentar
Fra : croaks

Dato : 25-02-08 15:41
Kommentar
Fra : Nanna-e

Dato : 25-02-08 19:22

tak for jeres svar. men min søster har faktisk quicktime installeret, det er mere fordi jeg ikke ved hvordan jeg sender den s; den ligger jo inde under imovie, ikke? men jeg kan ikke trække den nogen steder hen, og heller ikke sende den.
håber i har nogle flere svar.

Kommentar
Fra : Nanna-e

Dato : 25-02-08 19:24

altså, hvis jeg fx. skal sende den over msn, så går jeg ind i film > imovie projects > og så står der de quicktime film som jeg har lavet filmen på, og den færdige film hedder 'Maja' og den kan man ikke trykke på s:

Kommentar
Fra : Nanna-e

Dato : 26-02-08 19:16

nu ved jeg godt at jeg har skrevet tre beskeder i træk - men kan man ikke (EVT) sætte den til det smartboard? Det kan godt være noget jeg har bildt mig selv ind, men kan man ikke sætte selve computeren til et tv? for så burde det jo kunne lade sig gøre ? :b

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 27-02-08 00:55

Det er rigtigt at man kan sætte en Mac til et TV, forudsat at man er i besiddelse af den rigtige adapter og at TV-apparatet har en composite eller Y/C video-indgang.
Og det samme gør sig selvfølgelig gældende med hensyn til den der Smart-board tingest du gerne vil ende på. Så er det jo bare lige spørgsmålet om; hvor vidt den der Smart-board dims har sådan en indgang. Så vidt jeg lige kan se på "Dansk Data Display's" hjemmeside (http://www.dansk-data-display.dk/category.9) så findes der rigtig mange forskellige produkter med det navn til fælles. Det vil nok være en god idé til at finde ud af nøjagtigt hvad det er for en model du skal arbejde med, så du kan være sikker på at du har de rigtige ledninger/adaptorer med. Specifikationerne for de forskellige modeller, her under hvilke indgange de har, findes via ovennævnte website.

Men jeg vil nu stadig mene at det da må være langt simplere, blot at brænde en video-DVD filmen på. Brug f.eks. iDVD, som jo kommer sammen med iMovie, til at lave den med.

Kommentar
Fra : Nanna-e

Dato : 03-03-08 18:13

Jeg nåede ikke at få brug for svarene - men tak for dem alligevel.

Kommentar
Fra : croaks

Dato : 03-03-08 18:29

Selv tak

- croaks