/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Styring af vand
Fra : masterxx
Vist : 608 gange
20 point
Dato : 24-02-08 15:14

Hej

Jeg er ved at hjælpe en god ven med hans forskning. Han skal bruge et system som kan kontrolere og styre
Temp i vand
Flow i vand "altså hvor meget vand der løber i røret"
pumper.
Varmelegmer.
ventiler.

efekten af varmelegmer og pumper skal jeg nok finde relæer til men selve styringen er nok vores største problem.

Systemet skal komme med en Fejl E-mail helst sms når der kommer alarmer fra temp / flow målinger.

systemet må godt køre ved hjælp af en pc. det skal kunne fjernstyres så man kan udhjælpe evt. fejl over internettet.

Håber nogen kan hjælpe mig

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-02-08 15:36

Du må selv konstruere det - men du kan benytte eks. >> jern/kontantan<< som udvikler en lille spænding ved stigende temp. Det bør være med meget lille hysterese og pulserende tilførsel af varme.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 24-02-08 16:21

er det bare til privat brug
der er et pogram i handelen nu der er ret stabilt , der kan klare dette samt meget mere , men det er rimeligt dyrt hvis det kun er til privat brug
det bliver mest brugt indenfor styring og overvågning af køle og fryseanlæg , men kan sagtens også bruges her

Kommentar
Fra : masterxx

Dato : 24-02-08 17:19

bredker>

hvad hedder sådanne program. han søger midlerne til alt udstyret så det er ikke noget billigt projekt i forvejen :)

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 24-02-08 17:56

kan ikke huske præcis hvad det heder , men noget i retning af adercool
det er et program mon bror har udviklet sammen med en programmør , som de bruger til at styre køle og fryseanlæg i forretninger og fabrikker
det kan bla bruges som alarmanlæg med automatisk SMS med fejlkode , fjernstyring over internettet og meget mere

har set det i brug flere gange , og det køre godt , så hvis det er noget der kan bruges og der vil ofres noget på det , så finder vi da ud af en kontakt , men ikke bare fordi folk er nysgerrige , det har de vist for travlt til

Kommentar
Fra : masterxx

Dato : 24-02-08 18:24

det er skam seriøst. det skal bruges til forskning i usa. det skal bruges til at finde nye metoder til opdrætning af fisk. jeg har aldrig set så mange fisk på engang. han har et stort system oppe atkøre i dag og jeg har givet ham blod på tanden til at udvide med et meget smartere system hvor alt kører automatisk.

i dag har han 3-4 ansatte som næsten kan spares væk pga han kan lave det meste automatisk.

det system du snakker om mon ikke de har lavet et interface på allerede eksisterende hardware så det er bruger interfacet de har lavet.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 24-02-08 19:04

Jeg tror du skal kigge på 2 systemer.
til alarm funktionen. Her vil jeg da forseslå at du bruger et mobiltlf. modul. (jeg har navnet på det et eller andet sted) Det er en mobiltlf der skal et simkort i. Så har det et antal indgange (der skal bare bruges en on/off kontaktfunktion) så kan den ringe eller sms til alle de nr. du har programmeret ind i modulet.

Brinck elektronik har en embedded web server på programmet. Den fungere som en webside, der er 4 analoge og 8 digitale indgange, som man så kan overvåge på en PC der tilsluttet internettet, men for at bruge den som alarm, skal man jo sidde og kigge på siden hele tiden. Så har den også (så vidt jeg husker 8 digitale udgange) samt to udgange til servoer, som du så kan fjernstyre over internettet.

Tror du ikke det er sådan noget du er på jagt efter????

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 24-02-08 19:10

find webserveren her: http://www.brinck.dk/ den hedder BR 1280
Og jo den har 8 digitale udgange samt 2 servo udgange.

Så skal der bare bygges og programmeres lidt.

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 24-02-08 19:14

Sludder og vrøvl, den hedder BR 1820

MVH

Kommentar
Fra : joand

Dato : 24-02-08 19:29
Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-02-08 19:57

Den opgave du beskriver som skabt til en PLC.
Hvis i er så professionelle som i skriver ved i selvfølgelig, hvordan man kobler og programmerer sådan en.

Flowmåling skal man helst undgå da den slags målere både er upræcise og upålidelige i forhold til tryk og temperaturmåling.

Hvis man ellers mestrer at regne på systemet kan man finde ud ad at betemme flow regnemæssigt ud fra andre parametre. For eksempel kan flow udregnes ud fr tilført varmemængde og temperaturer før og efter varmeveksleren.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 24-02-08 20:30

Joh transor,
men hvordan får du en PLC til at sende en e-mail eller en SMS.De PLC'er jeg kender kan da ikke ngen PLC'er der kan gøre det direkte (men jeg kender jo heller ikke alle PLC'er), men der skal til gengæld noget udstyr imellem, som det jeg nævner.

MVH

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 24-02-08 20:55

har lagt en privat besked til dig med et telefonnummer , de kan fortælle dig prisis om det kan klare det direkte eller der skal justeringer til , men vil tro det kan køre direkte
de ved også hvor du kan få SMS senderne olig

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 26-02-08 22:18

Hallo !!! Døde du????

MVH

Kommentar
Fra : masterxx

Dato : 26-02-08 22:50

Sorry

skal nok vende tilbage. Har bare haft besøg af uventet gæster. så der er lidt ekstra arbejde lige nu.

men lover at vende tilbage inden ugen er omme :)

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 20 point
Dato : 09-03-08 15:08

Det er dælme en lang uge !!!
Man skulle tro at det var en arbejdsuge.

Nå endnu et af de typiske spørgsmål/svar her på kandu. Spørgeren er meget aktiv den første dag, det er så muligt at hive lidt ud af spørgeren to dage senere, og så sker der ellers ikke mere !!!!

Det er så rart, at man har spildt tid og kræfter, for at prøve på, at hjælpe spørgeren, og så sker der bare ikke mere.

MVH

Godkendelse af svar
Fra : masterxx

Dato : 10-03-08 06:44

Jeg er rigtig ked af jeg ikke har svaret jer før men mit svar er stadig det samme. ARbejder formeget men jeg har gemt nummeret til jeg får lidt tid til at kigge på deet igen..

:)
Smil til verden og den smiler til dig