/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Antal soldater i en tank?
Fra : karenD
Vist : 1237 gange
100 point
Dato : 22-02-08 21:56

Tja... min spørgelystne søn har stillet dette spørgsmål, som jeg ikke har forudsætning for at svare på.

Helt ærligt - hvor mange soldater kan der være i en tank?

(det er ikke en gåde)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-02-08 21:57

7-8 stykker, og så sig lige til din søn, at det ikke hedder - tank - men KAMPVOGN

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-02-08 21:58

Der er forskellige størrelser tanks altså

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-02-08 21:59

Nordsted

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-02-08 21:59
Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-02-08 22:01
Accepteret svar
Fra : IBM760

Modtaget 110 point
Dato : 22-02-08 22:02

Nordstedt1 - det er nok lidt overdrevet.
Hvad skal så mange mænd gøre godt for?

Skytte + evt. hjælper
Kører + vognkommandør

D.v.s. 3-4 personer. I de Rusiske kampvogne klarede de sig med 3 personer.
Noget andet er, hvis vi snakker om en pansret mandskabsvogn - der kan der godt være mere end en gruppe + fører.

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 22-02-08 22:02

Citat
Der er forskellige størrelser tanks altså

ja, der kan I se, hvor lidt jeg ved om det.

(Jeg lukkede ørene lidt for grundigt når min far var i gang med soldaterhistorierne)

Nå, men hva så med sådan en gennemsnits-tank-kampvogn, som man bruger i Danmark i snestorme?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-02-08 22:03

Sunowantefisk.... det hedder ikke tanks, men kampvogn nå... ja vel er der forskel på en Leopard og Haubits, eller hvad det nu er de hedder, allesammen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-02-08 22:04

Nu har både Google og i særdeleshed du jo ofte taget fejl. På dansk hedder en tank en kampvogn

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 22-02-08 22:05

Citat
D.v.s. 3-4 personer

"Jaaaah, siger knægten, det var også det jeg gættede på"

Hold op, hvor er man klog, når man er 8 år...

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 22-02-08 22:05

Citat
Nå, men hva så med sådan en gennemsnits-tank-kampvogn, som man bruger i Danmark i snestorme?

Vi bruger ikke tank-kampvogne i forbindelse med snestorme.

Det vil altid være en pansret mandskabsvogn. - Så vidt jeg husker, er den bemandet med 3 soldater + evt. læge/sygehjælper, i forbindelse med sneberedskab.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-02-08 22:05

ehm... en panseret mandskabsvogn er så vidt jeg husker ikke en kampvogn

men hvor mange vi kan have i sådan en sjover, .... der springer jeg over

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-02-08 22:05

Ja Nordstedt. En Haubitser er en kanon LOOL Som kan være selvkørende, og dermed en kampvogn.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-02-08 22:06

Nej. En panseret mandskabsvogn (PMV) er ikke en kampvogn

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 22-02-08 22:06

Ja - Nordstedt burde aflevere sin Soldaterbog - hvis han forsat har en!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-02-08 22:07

Han er en hun, og har sikkert ikke soldater bog

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 22-02-08 22:08

Hun kunne evt. have været Lotte!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-02-08 22:09

Jeg har nu aldig haft en soldaterbog, og har aldig været nede i en kampvogn, det vil jeg få "klaus" af, men til gengæld har jeg lavet utallige genkendelsesøvelser/særlige kendetegn i sin tid

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-02-08 22:09
Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-02-08 22:11

Nordsted prøv at se her skriv tanks i en søger her i google og se alle disse billeder der er fejlplacerethttp://images.google.dk/images?hl=da&q=Tanks&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-02-08 22:12

Idiot som sædvanlig. Tank er engelsk, og de links du hiver frem er engelske / amerikanske. Det er forklaringen paphoved. Hold dig til dine skrotpladser. Det kan du, men glem resten

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-02-08 22:13

Sunowantefisk.... ja sørgeligt, når det ligger på google ik... nå skidt pyt vi ved jo alle hvad der menes... men jeg skulle godt nok ikke have noget af at kalde dem tanks, så fik jeg da godt nok læst og påskrevet

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 22-02-08 22:13

Det er jo ikke fejlplaceret - det er den Engelske betegnelse.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-02-08 22:14
Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-02-08 22:15

Det var et af Googleklovnens link

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-02-08 22:15

Så fik vi skudt det på plads

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 22-02-08 22:16
Kommentar
Fra : karenD

Dato : 22-02-08 22:16

I hvert fald tak for hjælpen foreløbig, IBM760 og I andre.

Nu kan jeg med god samvittighed smide knægten i seng, så må han læse resten af tråden i morgen...

karenD og co.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-02-08 22:17

Gud fader hvor er du bare en usympatisk nød klokkehat

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 22-02-08 22:20

SÅ, ka' I enes - der er børn tilstede...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-02-08 22:20

Ups... er din søn på. Så skal jeg undlsde at kommentere vitsens åndelige habitus, når han ævler om noget han ikke aner en dyt om, og ikke engang tør indrømme sine fejltagelser

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 22-02-08 22:22

Citat
kommentere vitsens åndelige habitus

ja, eller bruge ord drengen ikke forstår...

(det er i orden klumme)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-02-08 22:24

Jeg spørger da lige en soldat... brb

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-02-08 22:25

Ajii undskyld Karen. Men det er dælme svært (for mig) at klappe i, når der kommer direkte forkerte oplysninger, som skyldes manglende viden. Når man så yderligere forsøger at underbygge en fejl med endnu en fejl....så stopper festen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-02-08 22:26

Og vupti svaret er

Besætning
2+10

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-02-08 22:28

Min søn havde som ung løjtnant med selvkørende Haubits at gøre i Sjælsmark. Derfra min viden.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-02-08 22:28

Mod klumhed kæmper de fleste forgæves(det er en sygdom) og ser du har lånt min udtaelse om en selvlysende vittighed, lille en,
Dorte undskylder på klokkehats vegne, at han som altid skal begynde at snakke om alle andre end sig selv (det er sådan en "fedt af på overfladenting han har tilegnet sig" i sin sygelige trang for at promoverer sig selv) med gider ham simpelthen ikke så håber at du kan lærer en masse af ham og at din søn kan lærer hvordan man skal opfører sig over for sine medmennesker

Ud med fluebenet den syge klokkehat er til stede

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-02-08 22:28

Hvad lavede de sidste 8 LOOL kaffe????

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-02-08 22:31

En vognkommandør, en skytte, en hjælper og en kører... hvad laver de andre???? Jeg vil vide det

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-02-08 22:32

Baj Baj vits... hils omkring dig.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-02-08 22:34

Leoparden er jo bare nytårsløjer LOOL den har kun en kaliber på 120 mm. En rigtig manne haglbøsse har en kaliber på 152 mm, og hedder Haubitser

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-02-08 22:35

Så prøv at se denne side - ikke mit påfund, men en soldat jeg lige har spurgt

http://danskpanser.dk/Baeltekoretojer/M113G3DK.htm

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 22-02-08 22:36

Betyder det mon, at der skal 2 til at manøvrere den, men der rent faktisk kan være 12 mænd indeni?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-02-08 22:39

10 er mandskab, 1 chauffør, og en der siger hvor chaufføren skal kører hen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-02-08 22:41

Ja lool Men det er en PMV... panseret mandskabsvogn. Den kan bruges til at transportere soldater, syge, gravide i snestorm mv og andre evakueringsopgaver. Den er kun bevæbnet med med en kaliber 12,7 maskingevær, og har ikke den store gennemslagskraft i direkte slag. Og er IKKE en kampvogn

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 22-02-08 22:41

Nordsted1 -

Citat
Så prøv at se denne side - ikke mit påfund, men en soldat jeg lige har spurgt

http://danskpanser.dk/Baeltekoretojer/M113G3DK.htm

Det er ikke en kampvogn/tank men en pansret mandskabsvogn - derfor så mange personer.

Kan du se nogen kanon?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 22-02-08 22:42

Nordstedt1 - meld dig til hjemmeværnet, de kan virkeligt lære dig meget angående din manglende viden!!!!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-02-08 22:43

En kampvogn er ikke beregnet til persontransport. Der er faktisk meget lidt plads, når de 4 der er besætning skal være der. Og det skal de jo

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-02-08 22:44

Citat
Nå, men hva så med sådan en gennemsnits-tank-kampvogn, som man bruger i Danmark i snestorme?

Hopper ud nu, så kan i bare kikke og savle over billederne

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-02-08 22:44

Guuud IBM Har HJV fået kampvogne. Så vil jeg dælme oswse være med. Har altid ønsket mig at prøve at rotere med et bælte på et enkeltmands skjul LOOOL

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-02-08 22:45

Nordstedt.. Hav os lidt undskyldt. Det er ikke så meget hvad disse frygtelige våben kan gøre ved andre mennesker, men selve teknikken bag dette fænomenale køretøj.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-02-08 22:49

Som et kuriosum.. Jeg har været nede i sådan en karl - kampvogn - og de kan dælme se i mørke, foruden en masse andre ting, som jeg ikke må få at vide. En fed kikkert, og alt hvad der udstråler varme kan ses....selv en lille fugl..... fantastisk. Men det er rigtigt... man får nemt klaus dernede

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 22-02-08 22:50

Nej Klumme, men vi benytter dem i forbindelse med sneberedskab - når vi undertiden får sne.
Men til gengæld kan man lære om, hvad de øvrige Værn kan levere - derfor en opfordring til Nordsted1 - hun kunne godt bruge lidt grundviden!!!! - Vi har altid brug for nogen, til at lave kaffe!!!

Jeg tror, at det er sengedtid.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 22-02-08 22:50

Kampvogn:
Et pansret køretøj der kan kæmpe under kørsel eller fra stillestående med kanon og evt. maskingevær
Besætning (typisk kører, skytte, vognkommandør og en hjælper)
Haubits (selvkørende):
En kanon monteret på et bæltekøretøj og som dermed kan transportere sig selv frem til en stilling hvorfra den kan beskyde fjerntligggende m¨ål (over 20 km rækkevidde)
Besætning som en kampvogn, her er kommandøren også fungernede som beregner
PMV (Pansret mandskabsvogn):
Et pansret køretøj som bruges til flere forskellige formål, bl.a. som ambulance i kampzoner eller i fredstid under snestorm, og ellers bruges den til at transportere infanterister (PNINF=Panserinfanter) frem til en position hvorfra de afsiddet kan kæmpe mod fjenden til fods, eventuelt støttet af et maskingevær monteret på PMV'en
Besætning: kører + kommandør og derudover plads til en gruppe soldater (ca. 10 mand)

På alle bæltekøretøjer SKAL der være både kører og kommandør da køreren har et yderst begrænset udsyn og derfor skal guides igennem en del manøvrer som i "almindelige" køretøjer ikke er noget problem

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-02-08 22:51

Jeg syntes at vi i stedet for at hakke på hinanden, skulle prøve at hjælpe KarenD's søn, og når nu spørgsmålet blev ændret til sneberedskab, er der vel ingen grund til at fortælle mig hvad HJV kan lærer mig

Og ja, jeg har kunnet en hel del om kampvogne, og alle deres uhyrligheder, men det har ikke den store interesse længere, selv om det da er et spændende emne

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-02-08 22:52

Kortoververden pas på hvad du skriver, eller du skal meldes ind i Hjemmeværnet

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 22-02-08 22:52

Huha...tråden i sig selv bliver et godt bevis på, at Mor-Her ikke er helt afsporet bare fordi hun ikke kender sine militærkøretøjer...

Så jeg kan roligt holde fast i de 3-4 vi startede med, og så forklare ham om mandskabsvogne, der er knapt så seje...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-02-08 22:53

hehee Godt ord igen IBM Ja en kaffe-HJV'er er absolut et must. Uden disse ingen HJV.

Hvem hakker LOOl Jeg sendte da bare vitsen uden for døren, når han ikke kan lade være at lyve.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-02-08 22:56

Jooo Karen de er seje, fordi de kan redde nogle af de stakler som overlever et angreb fra de andre... du ved Men ellers har du fuldkommen ret. Millitæret har ind i mellem sådan en forældredag. Du behøver ikke at være tilknyttet på nogen måde. Tag knægten med på en af disse og afmystificer hvad han grubler over, og du ikke kan svare på grundet strikketøjet.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-02-08 22:58

Du har sku ikke sendt nogle ud Jeg sku simpelthen ud og brække mig over et af miner medmennesker Med klokkehat på

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-02-08 23:02

IBM

Måske du også skulle finde grundbogen frem igen??

Citat
Det vil altid være en pansret mandskabsvogn. - Så vidt jeg husker, er den bemandet med 3 soldater + evt. læge/sygehjælper, i forbindelse med sneberedskab.

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 22-02-08 23:03

Beklager, men sunowich er sat udenfor døren.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 22-02-08 23:05

Nordsted1 - jeg snakker om sneberedskab - ikke krig!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-02-08 23:08

Var du ikke smuttet bette sunovits?? LOOl Du kan jo ikke holde dig væk hehehe. Det er klogt, for du kan virkelig lære meget, når de voksne udveksler viden og kløgt.

Og så lige for at præcisere dette.... Jeg er ALDELES IKKE et af dine medmennesker. Husk det (i hvert tilfælde ikke før du har lært at opføre dig ordentligt og ikke lyve mere og slet ikke overfor en lille dreng.... fyyyyyy du sku skamme dig, sku du. )

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 22-02-08 23:09

IBM - skelner du mellem HJV og alm. militær når vi snakker sneberedskab? Altså er "begge hold" med?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-02-08 23:11

Nå I kan lige sludre videre. Jeg smider lige sunovits i seng. Han er lidt umulig. Det blir han gerne når han er træt. Herregud, sån er småfolk jo.

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 22-02-08 23:13

Han kan ikke høre dig, Klumme - han røg på min ellers helt blanke blackliste for ikke at snakke ordentlig...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-02-08 23:16

Nå for søren. Det var synd for ham, for han kan jo lære meget. Men jeg forstår dig. Vi har alle en nedre vrøvlegrænse, hvor det bare er nok. Nok er nok .... som bekendt LOOOL .

Go nat og hils sønnen.

Klumme den grumme

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-02-08 23:17

Citat
En kampvogn er ikke beregnet til persontransport. Der er faktisk meget lidt plads, når de 4 der er besætning skal være der. Og det skal de jo

Ja, det skal de, men på trods af de trange pladsforhold, er der altså plads til 10 personer i sådan en tank/kampvogn........og jeg har selv været inde i sådan en for mange år siden, har endda et gammelt billede hvor jeg står oppe på toppen af køretøjet, iført radioudstyret, hovedtelefoner mikrofon o.s.v.....
Helt oppe foran er "styrehuset" hvor chaufføren og kommandøren sidder.....så i midten sidder de der styrer "kanonen"...og nede i bagenden er der sædepladser i hver side til 3 personer (altså 6 i alt dernede)...men meget trange forhold, ikke for folk med klaustrofobi.....især en af soldaterne ombord på "min kampvogn" var temmelig overvægtig og havde problemer når han skulle op af lugen i taget...ned gik det nemmere for ham med at presse dellerne igennem

Min viden stammer fra dengang jeg var barn, da var der en stor militærøvelse, hvor nogen skotske soldater, udstationeret i Osnabrück (Tyskland) var på øvelse her i Midtjylland......og 4 af de tanks/kampvogne + et par jeeps havde "headquarter" på vores gård

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-02-08 23:18

KarenD... Hjemmeværnet har ikke kampvogne

IBM, jeg snakker om panserede mandskabsvogne til sne i DK, der kan der iflg. min bekendte være 12 personer i, og jeg svarede på det, da karenD jo specifikt spurgte således

Citat
Nå, men hva så med sådan en gennemsnits-tank-kampvogn, som man bruger i Danmark i snestorme

kl 22.02

Og helt ærligt hvem var der der begyndte at være grov, Suno eller Klumme, ja jeg sprøger bare

kl 22.12 hvorfor være så beskidte ved hinanden, kan vi ikke alle tage fejl... I dette tilfælde er det efter min mening den forkerte der er blevet BL.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 22-02-08 23:19

Hej KarenD - Nordsted1 har selvfælgelig ret i bemandingen i en PMW/pansret mandskabvogn i krig.
Men når vi snakker sneberedskab er der et begrænset antal personer i PMW'en. da der gerne skulle være plads til den "fødende kvinde", som evt. et sneeet inde på Lolland. Så derfor vil der oftest kun være en kører + vognkommandør og evt. en hjælper, samt en læge/sygehjælper eller anden kvalificeret hjælp. - Denne hjælper kan i visse tilfælde en HJV-person med den korrekte uddannelse.

Håber det er svar på dit spørgsmål.

Men intet er fast - det afhænger af situationen og mandskab til rådighed. Det vigtigste er, at kunne hjælpe personer, som ikke kan benytte normale transportmuligheder (egen vogn/ambulance).

Når vi taler sneberedskab, benyttede HJV også kraftige lastvogne for et år siden i februar snestormen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-02-08 23:24

Sidste år i februar, blev der også brugt Man 8 og GD'ere foruden de kraftige lastvogne.

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 22-02-08 23:29

IBM760, tak for et udførligt svar.

Jeg lader spørgsmålet stå til i morgen, så andre kan have mulighed for at følge med.

Nordsted - jeg har aldrig før tyet til brug af blackliste funktionen og der vil sandsynligvis gå rigtig lang tid, før jeg finder det nødvendigt igen. Jeg synes ikke det er optimalt at udelukke nogen, og at det blev sunowich skyldes at han ikke reagerede på, at drengen læser mig over skulderen (samt brug af bandeord). Desuden har klumme tilsyneladende en del viden på området, som jeg ikke fandt det klogt at udelukke mig selv fra. Derfor valgte jeg som jeg gjorde.

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 22-02-08 23:32

Citat
Man 8 og GD'ere

Nej altså nordsted...hvad er nu dét for nogle?

tak, lastvognene så jeg selv på alt for tæt hold for 366 dage siden, da min mand brækkede benet og måtte på skadestuen midt i den værste snestorm...

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 22-02-08 23:39
Kommentar
Fra : karenD

Dato : 22-02-08 23:45

tusind tak IBM

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-02-08 23:47

Man 8= en meget stor lastbil, kan også trække på alle fire hjul

GD=firehjulstrækker

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 22-02-08 23:53

Ok, tak for det, nordsted.

Nu vil jeg smutte for i dag.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-02-08 02:06

Den Israelske hjemmeproducerede tank Merkava kan udover besætningen medføre 8 infanterisoldater.

http://www.israeli-weapons.com/weapons/vehicles/tanks/merkava/MerkavaMk4.html

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-02-08 10:16

Der behøver kun at være 1

Det har RAMBO bevist....

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 23-02-08 10:34

refi, altså.

Nu er knægten kun 8 år, men han og hans brødre skal helt klart indoktrineres, når de bliver ældre...

Jeg Rambo

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 23-02-08 11:28

Citat
Den Israelske hjemmeproducerede tank Merkava kan udover besætningen medføre 8 infanterisoldater
Og som regnes for at være verdens mest effektive kampvogn.
(Israelerne er nok også verdens mest effektive folk).Et eks.:Når de får leveret deres F-15 og F-16
fly skiftes det US producerede elektronik incl.radar ud med eget udstyr,der er bedre.Et andet eks.:
Israel bygger ekstra brændstoftanke på deres F-16 fly.De er indfældet ind mod skroget,ovenpå
vingerne.Grunden til dette:De kan nå de Iranske atomanlæg og flyve hjem igen uden problemer.
Israel modificerer/opdaterer masser af andre landes fly.Det være sig russiske,tyrkiske,masser syd-
amerikanske landes osv.osv.Nej,de ka`bare det der.

Nu undskylder jeg,dette gevaldige sidespring.Men jeg så lige en chance for at sætte "focus" på de
Israelske militær,som interessere mig meget.
UNDSKYLD.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-02-08 12:05

Citat
for at sætte "focus" på de
Israelske militær,som interessere mig meget.

Det kan de vist godt selv finde ud af.....

Men det er jo som alt andet i livet - erfaring betyder mere end lærdom.....

Begge i kombination er uovertruffen

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 23-02-08 14:34

Citat
for at sætte "focus"

Jamen refi,det sku gå stærk`.Er li`e midt i tapet opsætning.Men Kandu skal jo også passes.
Som det måske kan fornemmes,har jeg stor sympati for Israel.Bl.a.(som allerede nævnt) for deres evne til selv at lave tingene.De ved selv at de er "ugleset" i store dele af verden.Og i sidste ende,er de nødt til at stole på egen formåen.(Vil Frankrig ikke levere fly,laver vi dem bare selv (IAI-Kfir/Mirage,med flere)) .Og landet er på størrelse med DK,befolkningsmæssig.
Ja,og så var der lige 6-dages krigen.Med nok den mest glorværdige sejr,i verdenshistorien.

Nu vil jeg forsøge ikke at afspore denne tråd,mere ind jeg har gjort.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-02-08 14:44

Fortsætter lige afsporingen lidt.

Enig med dig om Israel. Har haft den fornøjelse at besøge dem for mange år siden. Men jeg synes godt de kunne tage sig sammen og løse dette Palæstina problem. Det er virkelig synd for dem, og ikke mindre end en katastrofe..... Det problem burde de kunne løse. Palæstinenserne hverken skal eller kan udryddes, ergo skal de være der.... så se til at få det problem løst Israelere, så vi kan få lidt fred i mellemøsten.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 23-02-08 15:01

Fuldstændig enig i det,Klumme.Det er en ulykkelig situation.Og jeg vil da heller ikke påstå,at alt hvad Israel foretager sig,er det rigtige.Men det er jo en stat,der har været klemt,lige siden dens oprettelse.Men selvfølgelig har Palæstinenserne også ret til en selvstændig stat.Det er jo desværre en (tilsyneladende) uløselig konflikt.Som bl.a. skyldes,den hovsa løsning som stormagterne lavede efter krigen.(WW2).

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-02-08 15:05

Ja... det var en eklatant kvajer. Men jeg håber for Palæstinenserne, at der meget snart kommer en løsning.

Må hellere hoppe ud af denne afsporing, så Karens stakkels knægt ikke blir skrupforvirret. LOOL

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-02-08 15:21

Kan være han skal være "fremtidens" kampvognsfører" (der var den igen) i Israel - de har kampvogne nok

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 23-02-08 15:23

Citat
Men det er jo som alt andet i livet - erfaring betyder mere end lærdom.....
Begge i kombination er uovertruffen

Kloge ord fra dig Refi.Som godt måtte have været mine.

karenD,tak for tålmodighed,med denne skribent.Jeg har vist lavet "indbrud" i din tråd.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-02-08 15:23

Næste generation:

10 mand sidder vet et skrivebord med hver deres joystick og styrer slagets gang i "det fjerne".....

Vupti - den førerløse kampvogn - det må være muligt....

Godkendelse af svar
Fra : karenD

Dato : 23-02-08 17:04

Mange tak for svaret IBM760.

Og tak for deltagelsen til alle I andre. Det endte med at blive en meget lang tråd med mange gode input og sidespring.

Det er spændende læsning for en militær-interesseret dreng.

God weekend.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-02-08 17:44

Hej kære Karen

Kan du ikke anullere dit spørgsmål til mig? Det er sødt af dig at donere mig 100 point, men jeg får dem alligevel ikke, og så er det lidt spild. Men tak for din søde tanke.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-02-08 17:56

Det kan være dit flotte og storladne point-tilbud til sunoVitsen skal have en ny overskrift: "Tankvognepoint". Ellers forstår han det ikke

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 23-02-08 19:18

OK, Klumme, jeg annulerer det.

Men i hvert fald tak for input.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-02-08 19:22

Ja ik?? Det er lidt spild af seje point