/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Gulvvarme, susen ved regulator
Fra : import1995
Vist : 4166 gange
50 point
Dato : 22-02-08 09:37

Vi har fået lagt gulvvarme i køkken, vi fjernede radiator og fik støbt et nyt gulv med varmeslanger i, alt efter bogen, og det virker godt, vi har fjernvarme med det der hedder fremløb tror jeg nok, dvs. ikke med thermostat der skruer op og ned alt efter om viduer er åbne eller ej, det jeg vil høre om er hvorfor det skal "suse" ved regulatoren, man skal dog ned på knæ for at kunne høre det, men før da vi havde radiator synes jeg ikke det susede hele tiden mest når man lige skruede op, vores VVS mand siger sådan skal det være men hvorfor konstant nu !

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 22-02-08 09:41

Har du mulighed for at sænke dit flow, evt. ved en cirkulationspumpe? Da tror jeg det kan mindskes.

Kommentar
Fra : import1995

Dato : 22-02-08 09:50

Ja nu er jeg lidt på den, har man en cirkulationspumpe når man har fjernvarme, vi har det hele uden i garagen med varmvandsbeholder og det hele !

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 22-02-08 10:45

Der må være en pumpe, - så ud i garagen og undersøg.

Kommentar
Fra : import1995

Dato : 22-02-08 10:50

det gør jeg så når jeg kommer hjem, !

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 22-02-08 11:49

Kommer til at tænke på , at nogle nye pumper regulerer selv flow, så du måske har en mulighed ved at dreje på en shuntventil (trevejsventil) istedet.

Kommentar
Fra : import1995

Dato : 22-02-08 11:59

ok, jeg må komme tilbage !

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 22-02-08 12:12

Citat
Ja nu er jeg lidt på den, har man en cirkulationspumpe når man har fjernvarme, vi har det hele uden i garagen med varmvandsbeholder og det hele !

Ved fjernvarme, har man normalt fjernvarmevand direkte i sin varmeinstlation,er bedste & billig, OG HAR DERFOR INGEN PUMPE, da fremløbstrykket på vandet, er meget højre end returtrykket, så vandet cirkulere af sig selv rundt i anlæget.

Hvis du har en varmevæksler hvor fjernvarmevandet kun løber i gennem og varmer det inter vand op i anlæget, har du en pumpe for at få det rundt. Men det tror jeg ikke du har, ud fra det beskrevne.

Fremløbstermostater måler på rumtemperaturen, og har det meget varme vand og høj tryk på ventilen, og kan derfor godt hvæse/suse lidt, især når der bliver åbnet et vindue/dør.

Returstermostater måler på returvandet, og har det afkøledet vand og lidt laver tryk på ventilen, og er den der normalt/ALTID bruges til gulvvarmen, og hvis du kan høre at den hvæser/suser, så har du et meget højt tryk på anlæget og/ din VVS-mand ikke lavet anlæggget korrekt

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 22-02-08 13:13

VVS laver flere fejl end nogen andre håndværkere. Gulvarme bør for at have enensartet temperatur være med blandesløjfe og egen pumpe. Da vvseren ikke kan dimensionere, har han , som de plejer bare sat en for stor pumpe i. Derfor suser det.

Hvis det er lavet uden pumpe , vil det også suse, og være for varmt iden ene ende, og for koldt i den anden.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 23-02-08 08:58

Transor er inde på noget af det rigtige.

Det du hører er strømningsstøj i rørsystemet, ofte fremkaldet af en cirkulationspumpe.
Om pumpen sidder hos dig eller på fjernvarmeværket, er undeordnet.
Hvis du ikke er generet af støjen, skal du ikke bekymre dig mere over det.
Alle centralvarmeanlæg har strømningsstøj, i større eller mindre grad, der fremkommer når vand passerer en forsnævring eller en ændring inde i røret, feks. en "krat" eller andet ujævnt.

Så igen, hvis det ikke er til gene, så glem det.

Kommentar
Fra : import1995

Dato : 25-02-08 08:43

Okay, det lyder bare "dyrt" når det suser sådan !

Kommentar
Fra : bliktud01

Dato : 02-03-08 22:33

Jeg tror din varmeslange er monteret med en returventil, for at den susen der er tale om kan der monteres en trykdifferens ventil på dit anlæg den mindsker det store flow og støj i dine rør.

Godkendelse af svar
Fra : import1995

Dato : 09-04-08 10:29

Tak for svaret transor.