/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
matematik!! tak :D
Fra : cool2000000
Vist : 1099 gange
70 point
Dato : 21-02-08 16:41

1).

Tallene 1,2,3,....kaldes de hele tal
hvrdan beviser at der findes uendelige mange tal? altså (Indirekte)

2).

Hvilke cifre kan være sidst ciffer i en fjerdepotens af naturligt tal? (Opdeling i tilfælde)

1000 TAK PÅ FORHÅND

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-02-08 16:56

Jammen tallene er uendelige. Eks. uanset hvad tal du nævner kan du altid sætte et 0 bagefter. Længere er den ikke

Kommentar
Fra : pve

Dato : 21-02-08 16:57

1) bare begynd at tæl, så giver det sig selv efter et par dage...

Kommentar
Fra : pve

Dato : 21-02-08 17:01

Citat
Talrækken er ikke praktisk uendelig, men teoretisk uendelig. Der er en praktisk grænse for, hvor mange cifre et tal kan have for at man kan regne med det. Udviklingen inden for computere har forøget mulighederne meget, men selv den bedste computer har en grænse for sin kapacitet (hvor dét, der er brug for i dette tilfælde, er ubegrænset kapacitet).

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 80 point
Dato : 21-02-08 17:20

Det første er jeg ikke sikker på?

Men hvert tal n_n+1 fremkommer jo som n_n+1 ...
og der er jo ingen grænse for hvor mange gange vi kan gentage dette.

Det andet:

Prøv i hånden at gange 11 med 11

11x

Om du lærte du at sætte x eller nul er lige meget,
rykningen indikerer at kun det bagerste tal har betydning for endetallet,

Så alle endetal fås ved at opløfte tallene fra 0 til 9 (eller fra 1 til 10) til fjerde potens,
Større flercifrede tal giver ikke nye endetal...

Og grupperingen:

Sæt n=1, 3, 7, og 9 sammen, n^4 ender på 1
Sæt n=2, 4, 6, og 8 sammen, n^4 ender på 6
Så er der n=5, n^4 ender på 5
Og n=10 (eller 0), n^4 ender på 0

Hilsen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-02-08 18:01

Uendelig mange tal...
praktisk og teoretisk uendelig?
behov for ubegrænset kapacitet??

Hvad er egentligt "uendelig"?
Er det matematisk som tan(90) grader?? Eller???

Hvad er der bagved Universets yderste Galakse? Svend

Kommentar
Fra : gert_h

Dato : 21-02-08 18:15

ang 1.

Jeg ville forsøge med et modstridsbevis:

Antag at der kun er et endeligt antal hele tal. Ét af tallene må være det største. Kald dette tal for N.
De hele tal er altså: 1,2,3,4,...,N.
Men tallet N+1 er også et helt tal og det er større (én større) end N. Altså må din antagelse være forkert.

Kommentar
Fra : cool2000000

Dato : 21-02-08 18:25

TAK gert_h, men hva med "spg. 2"

pleas help?!

Kommentar
Fra : gert_h

Dato : 21-02-08 18:52

hej cool2000000000

jeg tror du skal kigge på Svends forslag ang. spørgsmål 2

Mvh Gert

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-02-08 20:06

Ja, du kan roligt stole på at der kun er de 4 endetal...

Opdelt i tilfælde? Jeg ved jo ikke lige hvad din lærer tænker på??
Men naturligt at opdele i grupper med samme resultat...

Og min løsning af spørgsmål 1 er jo ikke meget forskellig fra Gert' s:
Vi viser begge at der er et tal N+1, 1 større end N...

Men smart af Gert at påstå det modsatte, det vil jeg prøve fremover, Svend

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 21-02-08 20:14

svendgiversen spørger
Citat
Hvad er der bagved Universets yderste Galakse?

Der er såmænd den kosmiske baggrundsstråling, sikkert også noget mørkt stof

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-02-08 20:55

Og hvor kommer den kosmiske baggrundsstråling så fra?
Hvor begynder og ender det mørke stof??
Og hvad er der på den anden side af dette???

Jeg prøver blot på at sige, at man skal være meget varsom med begrebet uendelig(e),
anvendt her i denne opgave, der selvfølgelig ikke basis for sådanne overvejelser.

Det må vi tage op en anden gang, i et andet forum, Svend

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-02-08 21:03

Hej svend.
Citat
Hvad er der bagved Universets yderste Galakse?
.Der er det uendelige

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 21-02-08 21:07

Citat
Og hvor kommer den kosmiske baggrundsstråling så fra?
det er resterne fra big bang - mørkt stof findes i hele universet og så skal jeg nok stoppe det var mere for at vise dig at noget kan besvares.

Godkendelse af svar
Fra : cool2000000

Dato : 24-02-08 22:40

Tak for svaret svendgiversen.

men hvis, du kan så forklare 2'eren.