/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
volumenberegning af disse?
Fra : rubion
Vist : 1333 gange
200 point
Dato : 19-02-08 20:52

"Disse" to, som jeg ikke aner om der findes navne for:

Figur nr.1:
Fremstilles ved at tage en (massiv) cylinder hvor diameter og længde er ens. Den gennembores (med et imaginært, hult, cylinderformet diamantbor/kopbor med uendelig tynd godstykkelse, så mængden af borestøv/spåner bliver nul) på tværs af længderetningen. Figur nr. 1 kan nu hældes ud af det hule bor.

Figur nr. 2: Dem har vi så to stk. af, der blev tilovers de vi lavede figur nr. 1.

Har ikke kunnet Google noget op, eller overskue om det er noget med at der skal beregnes et integrale for "omdrejningslegeme" to gange. Håber det kan koges ned til en simpel formel á la volumen for en kugle: V=Pi/6*D^3

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 19-02-08 20:55

Det er sgu da for lamt at man ikke kan editere sine egne indlæg her i Kandu. Eller også er det bare mig der er for lam og ikke har fået øje på funktionen?

Nå, men ovenstående hule bor skal altså også have samme diameter som den cylinder man borer figur nr. 1 ud af.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-02-08 21:02

Ikke forstået...

Kan du finde dem her?
http://da.wikipedia.org/wiki/Kategori:Rumgeometri

Svend

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 19-02-08 22:01

Nix, har været der...

Figur nr.1 kan også beskrives på denne måde: Forestil dig et kors, lavet af to stk. lige tykke rundjern der er "smeltet" ind i hinanden (som et 4-grenet rørkryds). Figur nr. 1 er den del af materialet som deles (er tilfælles) af de to rundjern. Altså som ville være tilbage hvis man fjernede alt hvad der "ragede ud".

Hvis man gjorde det samme med to ens firkant-jern (med kvadratiske endeflader) ville man have en terning (kubisk) som deles (er tilfælles) af de to stænger.

Håber det var lidt tydeligere forklaret.

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 19-02-08 22:09

Har boret samme diameter som cylinderen?

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 19-02-08 22:11

Citat
Det er sgu da for lamt at man ikke kan editere sine egne indlæg her i Kandu. Eller også er det bare mig der er for lam og ikke har fået øje på funktionen?

du kan jo trykke på forstørrelsesglasset ude til højre nede i kommentar feltet så kan du se hvad du har skrevet og hvordan det seer ud.

Det andet kan jeg ikke hjælpe med, fatter ikke en brik af hvad du skriver.

Men der er nok nogle kloge hoveder der kan hjælpe dig

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 19-02-08 22:25

Prøv at kigge her...

http://en.wikipedia.org/wiki/Steinmetz_solid

Mvh. Simon

Accepteret svar
Fra : SimonGjer

Modtaget 200 point
Dato : 19-02-08 22:30

Såfremt boret har samme diameter som cylinderen er volumet den fremkomne bicylinder:

V = 16 r^3 / 3

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-02-08 22:30

Meget bedre, forstår nu figur 1...

Måske kan vort CAD system give et volumen?
Hvis ikke andre har svaret inden i morgen, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-02-08 22:36

Og hvorfor?

Godnat, Svend

Godkendelse af svar
Fra : rubion

Dato : 19-02-08 23:15

Tak for svaret SimonGjer.
Det var lige den der. Og så har jeg da lært at den hedder en bicylinder (ihvertfald på engelsk). Det er lidt svært at google efter noget man ikke aner hvad hedder