/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Ræv op i mod en hund??
Fra : JubazKan
Vist : 1002 gange
50 point
Dato : 18-02-08 13:22

Jeg har en belgisk hyrdehund, os kaldet en Tervuren. (ligner lidt en shæfer)

Jeg bor et sted hvor der kun er marker omkring mit hus og der er en del ræve...
Det er sket et par gange hvor den har sat efter en ræv. I dag var det rigtig tæt på at min hund fik fat i den. Hvad ville der ske hvis den fik fat i den. Er ræven stærk nok til at den ville kunne slå en hund i den størrelse ihjel?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 18-02-08 13:35

nej en gravhund er ikke ret stor den klarer nemt en ræv.
Jeg ville derimod være betænkelig med smotte af ræveskab.

Kommentar
Fra : sødprinsesse

Dato : 18-02-08 14:21

Efter hvad jeg kan huske, har hver 5. røv i Danmark skab ...
Men jeg tror aldrig hunden vil komme noget til.....

Kommentar
Fra : pve

Dato : 18-02-08 14:32

Citat
har hver 5. røv i Danmark skab ...
- sorry kunne ikke dy mig

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 18-02-08 14:35

Her er noget om hunde og ræveskab:
http://www.netdyredoktor.dk/sw8469.asp

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-02-08 14:40

Naboens Dansk/Svensk (Matador) gårdhund har tævet en ræv - den hev den ud i halen.
Var ræven ikke stukket af tilsidst, havde den været færdig.

Kommentar
Fra : JubazKan

Dato : 18-02-08 14:46

Okay så kan jeg jo godt lade den gå løs på en ræv

Hvordan er reglerne? Må man det?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 18-02-08 14:50

Å ja æ og ø sidder tæt på hinanden!
jeg har forresten - på cykeltur, fået den, der staves med ø i klemme mellem tænderne på sådan en lille kvik sortbroget tigest.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 18-02-08 15:01

Jagt med hunde som "våben" er forbudt i Danmark og det øvrige Skandinavien, der er stor opstandelse når den britiske overklasse laver deres rævejagter med hunde, også denne form for jagt er forbudt i DK, nogle med muskelhunde dyrker vildsvinejagt i Polen hvor man betaler for at lade sin(e) hunde dræbe et vildsvin.

Kommentar
Fra : JubazKan

Dato : 18-02-08 15:01

Kan man ikke se på ræven at den har skab? Så ligner halen vel en pind??

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 18-02-08 15:05
Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 18-02-08 15:06

Du har pligt til at have din hund under kontrol. Hvis hunden skambider ræven er det dyremishandling af værste grad og endnu værre hvis ræven har hvalpe der ikke kan klare sig selv.

Endnu et eksempel på en person der tror at hunde er legetøj...........

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 18-02-08 15:17

Ja når den har haft skab et stykke tid så ser det ikke godt ud, men den kan jo også være smittet fornylig og så er der ikke noget at se endnu.

Kommentar
Fra : JubazKan

Dato : 18-02-08 15:20

Citat
Endnu et eksempel på en person der tror at hunde er legetøj...........

Dette vil jeg gerne frabede mig!!! Det må godt nok være en utrolig forsmået og imbecil person der har forfattet den besked!!

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 18-02-08 15:20

Modersvilje er tæt på men ikke helt: Perforsejagt er ikke forbudt i Danmark. Det er KUN forbudt at bruge en levende ræv.

Der må i Danmark ikke drives jagt uden, at der medbringes en jagthund til at finde og apportere vildt der evt. er anskudt.

Vedr. ræve skab, så skal hunden i helt nærkontakt med ræven for at blive smittet. En tilsyneladende rask ræv kan godt være smittebære.
Behandlingen er: at hunden vaskes med sebasil lige så snart man har en mistanke om, at den kan være smittet eller man bruger et af de langtidsmidler, som kan gives til hunden hver tredje måned.

Det er ikke tilladt at lade sine hund jage en rask ræv, hvis ikke det foregår på jagt og hunden kan sagtens blive bidt. Jeg har oplevet gravhunde, som næsten har mistet det halve af hovedet og flere, som man har måttet aflive efter at de har været i kamp med en ræv.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-02-08 15:27

Nej, du må ikke lade din hund jage en ræv...du har pligt til at holde din hund på egen grund, og under kontrol.

Og ja, en ræv kan påføre din hund alvorlige skader og smitte den med skab og andet utøj.

Citat
Kan man ikke se på ræven at den har skab? Så ligner halen vel en pind

Nej, det er ikke sikkert du kan se det.

Citat
Endnu et eksempel på en person der tror at hunde er legetøj...........

Dette vil jeg gerne frabede mig!!! Det må godt nok være en utrolig forsmået og imbecil person der har forfattet den besked!!

Hvorfor dog det....manden har jo ret.......det er i mine øjne en lovovertrædende, meget uansvarlig hundeejer, der lader sin hund jage vildt, uanset om det er rådyr, harer eller ræve

Kommentar
Fra : JubazKan

Dato : 18-02-08 15:33

Citat
Hvorfor dog det....manden har jo ret.......det er i mine øjne en lovovertrædende, meget uansvarlig hundeejer, der lader sin hund jage vildt, uanset om det er rådyr, harer eller ræve

Jeg giver dig hel ret...... Men manden opfatter det jo som jeg VIL gøre det

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 50 point
Dato : 18-02-08 15:45

Uanset om din hund jager ræve eller ej, så skal du holde meget øje med skab. For det smitter også bare ved at færdes hvor der er ræve. Hvis din hund begynder at klø sig meget, så er det en tur til dyrlægen.

Hvad din hund VILLE gøre, hvis den fik fat i ræven, det er jo så spørgsmålet. Silke har engang løbet en ræv op. Men den var ekstremt syg og skaldet af skab, så den var ikke i stand til at undslippe. Selv om Silke var sammen med sin veninde, så gjorde de ikke ræven noget. De gøede bare som besatte, -begge to. Og ræven orkede bare ikke og rende.
Veninden fik skab..

Ræve er ikke ret store, og ikke særlig aggressive. Og en rask ræv vil holde sig væk, hvis der er hunde i syne..
En tervueren er jo en hyrdehund, som måske nok vil synes det er interessant at forsøge at indfange ræven, men den ville sikkert ikke gøre ræven noget...

Har din hund nogensinde taget levende dyr? Og hvor gammel er den?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-02-08 17:18

Jeg vil så lige påpege, at ræven kravlede over et stakit på 1,80 mtr. for at komme ind i naboens have.
Og i den have løber hunden frit omkring................................altså ingen forsætlig jagt.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 18-02-08 17:38

Citat
Dette vil jeg gerne frabede mig!!! Det må godt nok være en utrolig forsmået og imbecil person der har forfattet den besked!!

- den imbecile er vist dig JubazKan, du afslører dig selv her:
Citat
Okay så kan jeg jo godt lade den gå løs på en ræv

- jeg skal ikke udtale mig om Thomas er forsmået??? Men det tvivler jeg på...

Kommentar
Fra : JubazKan

Dato : 18-02-08 19:24

AK AK..... en skam dette super sted er fyldt med mennesker som bare vil diskutere uden om sagens omfang!

Godkendelse af svar
Fra : JubazKan

Dato : 18-02-08 19:25

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 18-02-08 23:21

Efter at have gennemgået disse indlæg og kommentarer kommer jeg uvilkårligt til at tænke på noget om at rode op i et hvepsebo - dog har læsnigen af ovenstående været mere underholdende. Men sådan er det vel, når ignoranter mødes med folk som ved noget om et vilkårligt emne. Skal afholde mig fra yderligere kommentarer. Mon fortsættelse følger ?
Venligst Kryds....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-02-08 12:39

Tak for accepten af mit svar.

Kommentar
Fra : UnDeadHunter

Dato : 23-03-08 12:02

Overhovedet ikke. Men hunden kan godt blive syg, hvis ræven har "Skab" ( en sygdom hvor ræven taber dens pels og dør efter lidt tid.) og det er der rigtig mange ræve der har. og hunde kan osse godt blive smittet og dø.