/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Nyt gulv
Fra : lykke1
Vist : 2892 gange
40 point
Dato : 17-02-08 20:52

Vi skal til at lægge nyt gulv i det meste af vores hus, og jeg har brug for et godt råd.
Der er i øjeblikket knap 20 cm "krybekælder", som selvfølgelig skal fyldes med isolering. Vi ønsker at lægge et 14 eller 22 mm massivt gulv i ask. Er det en god idé, at lægge et spånpladegulv ovenpå strøerne, inden vi ligger gulvet, eller er det spild af penge og kræfter ??

Kommentar
Fra : Realtvc

Dato : 17-02-08 21:10

hej

det kommer an på hvo r langt der er mellem strøerne
dog vil jeg anbefale der under alle omstændigheder max må være 60 cm mellem strøerne, er der mere vil det være en god ide at lægge en god tyk regl mellem strøerne, gør du dette vil jeg ikke mene i skal lægge plader på gulvet. har selv lige lagt 80 kvm 14 mm massivt merbau, hvor jeg har en afstand på 50 -60 cm og gulvet gynger slet ikke.
ang de 20 cm krybekælder, så vil jeg anbefale at i grave mere jord af kælderen, da 20 cm isolering slet ikke er nok og iøvrigt heller ikke opfylder lovkravene (mener det er 33 cm). vælger i at gøre dette så tag rigeligt af, og derefter fyld i ed leganødder og derefter flamingeplader, dette vil jeg mene er den bedste løsning.

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 50 point
Dato : 17-02-08 21:47

Jeg mener ikke man må bruge flamingo plader med mindre der bliver støbt ovenpå, dette p.g.a. brand hvor flamingoen vil udvikle giftige damp eog nære ilden hvor glasuld eller rockwoll gør det modsatte.
Det er en god ide med nødder eller andet "dræn" under.
der er ingen grund til at ligge noget andet under hvis du holder max 60 cm strøafstand, jeg ville så nok vælge 22 mm ask, men der er ikke belæg herfor. Husk for guds skyld at gulvet har ligget mindst en uge i stuetemperatur før i lægger det. Det gør at de ikke trækker (krymper" sig senere, og det er også meget nemmere at få fjer i not.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 17-02-08 21:51

Hmm 20 cm krybekælder Der er sku ikke meget at krybe i hvad er bunden i krybekælderlaget????

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 18-02-08 07:51

Dit spørgsmål lyder kun på "spånplade". - Jeg mener som du siger: Spild af penge og kræfter,-
og jeg tror du har styring på membran, for ellers ville du ikke have spurgt sådan.

Kommentar
Fra : janik

Dato : 18-02-08 12:42

Realtvc
ældre huse med gulvstrøger er det nok med 100 mm glasuld.
Man må ALDRIG pakke gulvstrøger ind i isolering da de får svamp.

Jeg har selv lavet det og brugte spånplader og med 100 mm glasuld
imellem strøgerne ,det giver en mere plan overflade til dit
flydende gulv som vi kalder det.
Du skal sømme forskallings brædder op under dine gulvstrøger ,
lægge din damp oven på forskallingsbrædder sådan at
bunden af gulvstrøger får luft nedefra.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 18-02-08 23:20

Massivt gulv i ask i 22 mm er ikke nødvendigvis flydende gulv. Dampspærre skal ligge på den varme side af isoleringen.

Kommentar
Fra : janik

Dato : 19-02-08 20:30

stig54
Hvis du gør det ville det trække op i glasulden.
Men skidt

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 19-02-08 20:42

Der er forskel på dampspærre og vindpap/spærre. dampspærre er plastic eller staniol der er fuldstændig tæt. Vindpap som skal lægges undrer er diffuionsåben det vil sige luften kan trænge igennem, men selvfølgelig meget begrænset. Comprende?

Kommentar
Fra : janik

Dato : 19-02-08 21:13

stig54
Jeg ved godt hvad der er hvad men jeg skal prøve at forklare hvorfor jeg
skriver det jeg skriver.
Jeg har været murer siden 1985 og har set mange skader
ved folk det isolere helt ind til gulvstrøger/spær og meget af det
fra dengang har meget svamp .
Den måde jeg beskriver er fra de tømrer jeg har set igemmen flere
år gøre det på.
Du skriver at du er handymand og dem har vi også set
meget skridt for men Stig lyder til at du ved bedre så jeg giver mig....

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-02-08 23:12

Lykke er hvis lykke kommer og siger noet
Lykke er tra la la la la la la

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 19-02-08 23:36

Der er såmænd ingen grund til at give dig. Jeg vil bare være sikker på at dampspærren ikke kommer nederst som du beskriver. Det var såmænd bare det.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 20-02-08 08:12

Der er overhovedet ikke spurgt om dampspærre, det må der jo være styr på. Så hvorfor blive ved at tærske i det?
Er nogen blevet forvirret kan man jo få alle svar på Rockwool`s side.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 20-02-08 09:04

18/2 12:42 opfatter jeg som dampspærre der står godt nok kun damp, men det ville være katastrofalt.
Her er linket til Rockwools den lille lune:
http://www.rockwool.dk/sw64569.asp

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 20-02-08 09:51

Det var lykke1 der stillede spørgsmålet

Godkendelse af svar
Fra : lykke1

Dato : 20-02-08 10:51

Tak for alle indlæggene. Dog gik I lidt i selvsving over membranen, som jeg har styr på.
Spørgsmålet lød på ja/nej til spånpladegulv, og vi satser på nej. Afstanden mellem strøerne er i orden, og det virker derfor som en unødvendig helgardering med spånpladegulv, som desuden også vil koste både, tid, kræfter og penge.