/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
ØSTERS
Fra : Monzzz
Vist : 5866 gange
100 point
Dato : 17-02-08 17:28

Hej
Hvor kan man finde, eller købe billige friske østers?
Hvad er prisen typisk?
Er de til selv at fange?
Hvad tidspunkt er de bedst få?

På forhånd tak for svar

Mvh

Mon.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 17-02-08 17:42
Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 50 point
Dato : 17-02-08 19:06

Østersture fra midt i oktober til april
Midt i oktober, når vandtemperaturen er faldet, starter vi op igen med de arrangerede østersture. Ved at fravælge de varmeste måneder prøver vi at minimere risikoen for at østersene indeholder giftige planktonalger eller at de mange timer i en varm rygsæk giver grobund for bakterier.

Købte østers kan spises hele året
De østers man kan købe i butikkerne er under løbende kontrol ligesom der på fangstpladserne jævnligt tages vandprøver for at sikre sig mod giftige alger - så anbefalingen om en sommerpause gælder kun for de østers du evt. selv indsamler, og ikke dem fra fiskehandleren .

fra
http://www.vadehav.dk/om-vadehavet/oesters-i-vadehavet.aspx

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-02-08 19:54

Fange em østers lool ....... De sider helt stille indtil du napper dem. Sikker den af fra dig, så er det ikke en østers

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-02-08 01:06

Østersprisen varierer meget med størrelsen , og lidt med hvor du køber dem.
De er nemme at fange selv, hvis man ved hvor de er. Vore forfædre spiste dem i store mængder. De er sunde og lækre, bare de er friske og kommer fra rent vand.
Normandiets kyster med kraftigt tidevand er et nemt sted at tage dem selv.

Selv synes jeg at mane muslinge arter, som er meget billigere, er mindst lige så gode.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 19-02-08 18:55

Hej med dig
Du skal naturligvis købe dem hos din fiskehandler. Der er tjek på forholdene men renlighed og hvad der ellers kræves. Det er det sikreste. God apetit.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-02-08 19:13

Så er du osse fri for at fange dem. Det er et værre renderi

Godkendelse af svar
Fra : Monzzz

Dato : 29-02-08 16:36

Tak for svaret HelleBirgitte.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 29-02-08 18:06

Selv tak og go´ fornøjelse

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 12-03-08 18:29

Nogle af verdens bedste østers er limfjords østers, du kan købe dem på limfjords kompaniet på mors til ca. 10 kr,-stk. eller ved fiskehandlere bla. på sjælland.
hvid du selv vil samle østers, skal du lige tjekke vandkvaliteten på fødevarestyrelsens hjemmme side.
Så slipper du for coli bakterier , alger og andet skidt.
køber du østers er de bedste i størrelsen 60 / 80 gr.
Mvh Dorte

Kommentar
Fra : KriBun

Dato : 13-11-13 13:37

Nu er det jo lang tid siden, spørgsmålet blev stillet, men er der nogen, der er interesserede i at samle østers et lidt lettere tilgængeligt sted, så tag til Hjerpsted Strand i nærheden af Højer i Sønderjylland.

Gå ned på stranden og til højre om det grønne sklit, et godt stykke forbi bunkeren og så ud over vadefladen og et godt stykke ud. Tjek dog først DMI´s hjemmeside->HAV->Vandstand->Højer/Vidåslusen->Tabel. Vandstanden skal være nede på mindst -30, for at man kan spotte banken og desuden nøjes med langskaftede gummistøvler. Når du er nået omkring 700 m ud, kan du finde banken, den ligner en sort betonryg på afstand.

LÆKKER OPSKRIFT:
Tag østers ud af skallerne, smid dem i brusende smør på en hed pande, tilsæt et skvæt Pernod/Pastis og sæt ild til (emhætten skal være slukket!), når ilden er gået ud, sprinkles med lakridspulver, uhmm.

Kommentar
Fra : Dortebsj

Dato : 13-11-13 14:56

samler man selv østers er der en gammel huske regel: man samler kun østers i de måneder der inderholder et R. altså ikke maj, juni, juli, august, dette er fordi der i disse mdr. er større risiko for at de indeholder giftige alger.
men ellers skal I bare samle løs .. det er nemt og billigt

Kommentar
Fra : KriBun

Dato : 13-11-13 15:04

Det er nemlig helt rigtigt med r-månederne, dog er Hjerpsted Strand noget helt specielt. Her kan man samle hele året, da algerne ikke findes der, iflg diverse lokale og professionelle naturvejledere. I gamle dage plukkede man altid hele året rundt, efter sigende uden sygdom.