/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
klipning af hund
Fra : karsten62
Vist : 3278 gange
100 point
Dato : 17-02-08 13:24

Hej
Nogen der ved hvordan man klipper en langhåret hund evt. man kan se det pa video.
Det er en Shitzu

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-02-08 13:34

Hvorfor skal den klippes?
Er det med henblik på udstilling? Eller er det bare for at holde pelsen kort?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-02-08 13:48

Det vil jeg ikke anbefale dig at prøve, godt nok vokser pelsen ud igen, meeeen det er nu ikke så nemt, som man skulle tro

Min hund står bomstille, når jeg indimellem forsøger mig, men det bliver altså ikke så flot som hos en hundefrisør

Hvis jeg var dig, ville jeg kun klippe omkring poterne, den skal stå på hele poten, så kan du med en lille saks klippe lige så det "slipper" bordet, og så ellers så vovsen kan se ud af øjnene, resten ville jeg lade en prof. om.

Hvis den aldig tidligrere har været klippet, så husk at rose den bagefter, for den kan blive noget så flov over sit nye udseende

Jeg tror du får nemt ved at finde en video vedr. klipperiet, det tager jo brødet ud af munden på hundetrimmere/frisørerne

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-02-08 13:48

Er den ikke flot, med en lang velplejet pels- nej jeg har aldrig klippet en hund.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-02-08 13:51

Nordsted1, det er meget almindeligt i dag at man klipper de små langhårede hunde til husbehov, hvis de ikke skal udstilles.
Ligesom man bare kortklipper pudler hvis DE ikke skal udstilles.

Men helt klart: Hvis hunden ikke er færdig med at gå på udstilling, så skal man ikke selv rode med pelsen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-02-08 13:59

Jeg har klippet min han-berner på understellet, fordi han var så "svingende" i sin urinering, så han altid stank af tis.

Jeg har set flere new-foundlændere, der bliver klippet helt korthårede om sommeren....... Og de ELSKER det!
Jeg tror ikke, det er en hund, der har opfundet de store pelse.

Nå, men hvis det er en praktisk klipning, du efterlyser, så er det bedste at tage din hund til frisør. Men aftal på forhånd med frisøren at det er en praktisk klipning, du ønsker. OG at du ønsker at overvære klipningen så du selv kan gøre det en anden gang. Det er jeg ret sikker på, at mange hundefrisører vil acceptere.

Kommentar
Fra : karsten62

Dato : 17-02-08 14:55

Det er kun for at holde pelsen kort

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-02-08 14:58

Så få en hundefrisør til at vise dig det. Og køb samtidig de rigtige redskaber hos frisøren.
Det er dyrt i første omgang. Men det kan betale sig i længden.

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 100 point
Dato : 17-02-08 15:58

Hej karsten62

Jeg har også haft langhårede hunde,Storpudler som virkelig også stiller krav til pelspleje.Det var ikke hunde, der blev udstillet,så der var ikke specielle hensyn til frisuren.Så i dagligdagen klarede jeg selv, at klippe dem omkring poter og øjne.Jeg har også mange gange, givet dem "sommerfrisure" Brugte en trimmer med forskellige længder skær (købt i en butik med dyreudstyr).Ja de så altså sjove ud, efter sådan en gang hjemmeklip Det endte som regel med, at når pelsen var vokset ud igen, kom de en tur til den professionelle hundefrisør.

Jeg har ikke kunne finde link med hjemmeklip af Shitzu, men måske kan du få lidt råd her, hvor det er en Australian Shepherd, der bliver klippet.

http://www.leading-angels.dk/pelspleje.htm

Her er en godt link om pelspleje

http://www.lhs-dk.dk/Bredsten%20Hundesalon/pelspleje.htm

God fornøjelse

Kommentar
Fra : Feilx

Dato : 18-02-08 07:18

Det kommer selvfølgelig an på om den skal til udstilling eller ej. Jeg har selv en cocker spaniel, han bliver trimmet et par gange om året, hvilket vi selv gør. Det ser måske lidt sjovt ud, for i bund og grund har vi jo ikke forstand på det, men han elsker at få den lange og tykke pels af, og det er vel egentlig hovedsagen. Held og lykke med det.

Godkendelse af svar
Fra : karsten62

Dato : 29-03-08 11:32

Tak for svaret HelleBirgitte.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 29-03-08 11:43

Selv tak