/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
rem enderne møre
Fra : dhmoelsted
Vist : 3196 gange
100 point
Dato : 17-02-08 12:16

vores remender stikker ud i udhænget og det yderste af disse ender er møre men ellers ser remmen go ud indad , jeg kan ikke tømre kunne man camoflere disse ender med noget indækning af galv. plade eller skal man bare lade det sidde indtil det er så mørt det falder af , ved godt der kan luses stykker i men det er da ikke gratis og en indækning hvis det kan fås bøjes i facon og monteres på endetræet kunne måske holde på det hele jeg vil betegne det som kosmestisk eller hva?? huset er fre 1977

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-02-08 12:23

nej det vil da ikke se godt ud synes jeg. Hvor lange er de ender? Vil det blive ret meget dyrere at skifte de ender?

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 17-02-08 12:27

de synlige remender er ca 40 cm heraf er de ca 10 møre

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-02-08 12:59

Gør det noget at save 10 - 15 cn af og smøre med en maling der sikrer mod svamp og råd?

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 100 point
Dato : 17-02-08 13:19

dine remender rager ud for at bære udhængsspæret. det man gør er, at man lægger 3 stk udhængsjern i hver side og så skærer man remmen væk helt inde ved huset.
udhængsjern er et u-jern på 38 x 50 mm, som lægges lige oven over lægten og skrues fast ned i spærene med en fransk skrue. jernene skal være så lange, at de kan nå over 2 spærfag, altså ca 2 meter.
så placerer du det første næsten helt nede ved spærfoden, ca oven over ydermuren. det næste lægger du ca en fjerdedel af tagfladens længde oppe. den tredie skal lægges ca en fjerdedel fra toppen.

tømreren.

Godkendelse af svar
Fra : dhmoelsted

Dato : 17-02-08 16:03

Tak for svaret trimare46.
sku da ikke godt at mør træ skal holde udhængsspæret , lyder ikke godt, tak for rådet , måske mere acut end jeg regnede med
mvh
hans