/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Former for Synsbedrag
Fra : svendgiversen
Vist : 1070 gange
146 point
Dato : 17-02-08 09:58

I det sidste meget sjove spørgsmål om vor opfattelse af højre/venstre drejning,
(hvor vi vist ikke helt fik bekræftet årsagen? via vore to hjerne halvdele??)
var der forslag om komme med flere eksempler på synsbedrag...

Det vil jeg gerne stille som forslag, men jeg ved at der er mange typer,
og efterspørger så også en struktueret gruppe opdeling:

Det viste eksempel med danserinden var jo et ”dynamisk” synsbedrag med levende billeder.
Dem er der jo, historisk betinget, ikke så mange af: Her kræves en form for animation,
der først blev muligt med filmens, nu også computerens, nettets, fremkomst...
Så lad os først se på de ”statiske” synsbedrag; dem vi kan se i en avis eller et ugeblad/tidsskrift:

Som jeg husker det er der (mindst) 3 hovedtyper...

S1-Nogen med en tilsigtet dobbelt afbildning oven i hinanden,
(eksempelvis en ung pige, der også kan blive til en gammel heks)

S2-Nogle hvor vor pespektiv opfattelse vildledes, ting bagude forstørres, linier bliver skæve etc.
S3-Nogle hvor tingene slet ikke hænger sammen, vand ser ud til at løbe op ad, osv.

De to sidstnævnte kan det måske være vanskelige at adskille...
Men er der flere Statiske hovedtyper med synsbedrag?
S4
S5
.
Og så de dynamiske; her har jeg ikke megen erfaring:

D1-Vort første eksempel, dansepigen der er gjort sort: Her vil jeg sige manglende 3. dimension.
Havde vi kunnet se om hendes arme bevægede sig, foran eller bagved kroppen, havde vi jo ikke været i tvivl. Er der bedre forslag?

D2-Jeg har besøgt "Disney Land"; her bliver vist film, hvor det ser ud som om aktørerne står nede i salen ved siden af dig. Jeg husker ikke betegnelsen for teknikken. Hvem gør og kan beskrive den??

Hvem kan komme med flere Dynamiske former for synsbedrag???
D3
D4
.
Vi har vel alle prøvet at have rød grønne briller på... Svend

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-02-08 10:05
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-02-08 10:22

Og en mere http://www.junkstuff.dk/kategori-9.htm?page=7

Jeg mener at der hvor man føler man selv er aktør i en film hedder D5??

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 156 point
Dato : 17-02-08 10:29
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-02-08 10:43

Disse billeder bliver betegnet som - stereobilleder - det udtryk har jeg godt nok ikke hørt tidligere??

http://www.geocities.com/stereoskopklubben/stereogrammer.htm

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 17-02-08 10:46

Jeg kan da nævne at jeg kan have problemer med at bedømme en afstand til en tørresnor feks. og har lagt mærke til at lysvinkel/skygge har noget med det at gører, om det så er noget med hvad øjet egentlig skal stille skarpt på ?? er langsynet og det bliver ikke bedre med brillerne. Er der andre der kender det og har det ligesådan. For ikke at der skal ske nogle misforståelser så er det kun afstand til en snor der er et synsbedrag for mig .he he

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-02-08 10:49

Fantastiske links alle sammen...
(jeg kendte nogle af dem, men langtfra alle).

Men så ser I også at alle "låner" hos hinanden, og der er mange former (hoved typer).

Den tyske kategori opdeling er interessant, men ikke tilstrækkeligt velstruktueret,
og den sidste Giraf tror jeg ikke på: Bedraget Synsbedrag, Svend

Efterlyser desuden stadig nogle anvendte dynamiske teknikker...Hollo et eller andet??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-02-08 10:57
Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 17-02-08 10:58

Cinerama var det første filmsystem der gav publikum en fornemmelse af at deltage i handlingen.

Cinerama havde verdenspremiere i september 1952, og med dette filmformat, også muligheden for at vise så livagtige billeder at publikum fik en fornemmelse af at deltage i handlingen på lærredet. En såkaldt First Person Experience.

læs mere her http://www.3falkebio.dk/afsnit/todd_ao/index.htm

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-02-08 11:25

Nu nærmer vi os...

Men ovre i Disney Land pegede den mærkelige, grønne tegneserie mand med de grimme ører
på mig, og hans pegefinger rørte næsten min skulder, selv om lærredet var 30 meter væk?

Hvordan skaber man den ilusion?? Svend

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-02-08 11:44

Her er lidt mere

http://www.psy.ritsumei.ac.jp/~akitaoka/kitaoka3D2006.pdf

Før skreve jeg at jeg mente, det hed 5D i Disneyland, men måske det er 4D.. jeg har ikke lyst til at downloade fra denne side, men måske har du? så du kan tjekke om det er den rigtige betegnelse

http://www.photo-illusion.com/cinemaplugs.html

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 17-02-08 16:55

har fundet lidt mere

http://en.wikipedia.org/wiki/4-D_film

Be a part of the action. Feel the "illusion of reality" and “The first person experience
http://www.in70mm.com/festival/2007/index.htm

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-02-08 17:07

Tak for svaret dova.