/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Vista kontra XP-home
Fra : Avant85
Vist : 566 gange
200 point
Dato : 16-02-08 19:28

Jeg har en Medion fra ALDI (4-6 år gl.). Den brummer en del når den starter, og jeg er bange for, at den står af lige pludseligt.

Kan jeg købe en ny PC ( en Medion eller en anden ) med VISTA og så installere min nuværende harddisk i den nye PC og så køre på XP-home, som den gamle PC kører på / med nu, eller kan jeg køre min nuværende harddisk, altså hvis jeg kan få den "brokket" i den nye PC, på den nye's styresystem, som er VISTA

Jeg ved ikke om spørgsmålet er forstået, ellers uddyber jeg gerne

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-08 19:40

Skynd dig at slette det ene spørgsmål - der er ingen grund til 2 - det er de samme der ser begge...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-08 19:43

Du kan lave et image af din nuværende og lægge det ind på den anden....

Men der bliver nogle drivere der ikke passer med den nye.....

Rent teknisk kan du godt flytte din homeversion - men den vil nok registreres påny.....

Har du ikke en Win-cd......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-08 19:44

Du kan IKKE bare bytte HDerne.....

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-02-08 20:02

Når du har en homeversion kan du have et problem med at bruge den på en anden maskine. Iflg. Microsoft følger homeversionerne bundkortet fordi de lægger noget i bios. Jeg har selv prøvet det, da vi byggede en ny PC og jeg løste problemet ved at købe en prof.version.

Kommentar
Fra : Avant85

Dato : 16-02-08 20:29

Det er ikke HOME-versionen som er et must, men den ligger jo på den harddisk jeg har kørende nu. Det er den kapacitet, som harddisken har og de programmer, der ligger på den harddisk.

Jeg har ikke gjort op, hvilket system der kører bedst, da jeg ikke har prøvet Vista endnu.

Og jeg vil heller ikke bytte nogle diske ---- jeg vil ha' dem begge på samme maskine.

Jeg kan jo ikke formatere den disk, som jeg har nu, for ikke at forstyrre det nye styre-VISTA-system, så får jeg jo ligesom ikke programmerne med over.

Men det er måske mig, som sætter nogle urealistiske forventninger op om, at der er plads til 2 diske på en ny maskine

Er det så svært at forstå dette spørgsmål, eller er det svært at forklare sådan rent teknisk

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-08 20:32

Citat
så får jeg jo ligesom ikke programmerne med over.

Det kan du ikke.....

Du kan IKKE flytte programmer over på et nyt styresystem - alle programmer skal geninstalleres....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-08 20:33

Men evt. data (doc osv.) er muligt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-08 20:39

Hvis jeg forstår dig rigtigt vil du køre med 2 harddiske med hver deres styresystem..... (dualboot)

Det er en teknisk mulighed - men du får problemer da det ene er home - det kan IKKE bare flyttes.....

Kommentar
Fra : Avant85

Dato : 16-02-08 20:48

Vil det sige, at hvis ikke jeg har så jeg kan installere mine programmer, så kan jeg ikke flytte dem over på en ny maskine uanset om der er nyt styresystem eller det samme, som jeg kører nu

Ka' vi antage, at jeg køber en ny maskine (en anden), som har samme styresystem som nu, altså XP Home ---- kan jeg så "brokke" min nuværende harddisk i denne anden maskine og få det til at køre

Vi kunne jo også, hvis ikke det er for meget at holde styr på, antage at jeg køber en anden maskine, som er tom for data, hvis man ellers kan dette. Kan man så få dette nye bundkort til at arbejde sammen med den harddisk, som jeg har nu og som jeg gerne vil have med over i den nye maskine

Jeg tror da på, at der en eller anden, som forstår det jeg spørger om, og som kan svare på det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-08 20:54

Citat
så kan jeg ikke flytte dem over på en ny maskine uanset om der er nyt styresystem eller det samme, som jeg kører nu

YES

Citat
Ka' vi antage, at jeg køber en ny maskine (en anden), som har samme styresystem som nu, altså XP Home ---- kan jeg så "brokke" min nuværende harddisk i denne anden maskine og få det til at køre

NEJ - hardwaren er IKKE det samme...

Citat
Kan man så få dette nye bundkort til at arbejde sammen med den harddisk, som jeg har nu og som jeg gerne vil have med over i den nye maskine

JA

Forudsat du har alle drivere osv.

Kommentar
Fra : Avant85

Dato : 16-02-08 20:55

granner01

Vil det sige at BIOS er sat op til det nyeste styresystem, som så nu er VISTA eller hva' ?

Refi

Jeg vil ikke køre med 2 styresystemer. Jeg vil gerne køre med VISTA, hvis det er det, som den nye er sat op til at køre, bare den vil køre den gamle harddisk (adoptere den om du vil)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-08 20:56

Men som sagt vil alt flytteri give registreringsproblemer.....

Det er DIG der skal overbevise MS om at du bare har skiftet bundkort.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-08 20:57

En PRO-version ville være meget nemmere......

Så evt. kan du opgradere til pro - INDEN du flytter harddisken.....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-02-08 21:02

Hvis de to comp er teknisk langt fra hinanden, vil det nok ikke kunne lade sig gøre.
Med programmet Drive image kan det til tider lade sig gøre at flytte program og data over.
En af gangene jeg prøvede hev vi progammet over men data (golfspil) kom ikke rigtigt med.
Det er temmelig besværligt for først skal partitionen lægges i ukomprimet tilstand. Så installeres XP på den nye og så hentes de enkelte programmer fra den image.
Tungen skal holdes helt lige i munden.

En anden metode er at flytte hele partitionen som image med samme program eller ghost som kan køre fra CD

Kommentar
Fra : Avant85

Dato : 16-02-08 21:04

refi

Hva' mener du med, at hardwaren ikke er den samme.

Kan man ikke installere 2 harddiske i samme maskine evt. af 2 forskellige fabrikater eller hva' ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-08 21:19

Dit styresystem er jo sat op til den hardware (bundkort, grafikkort, drev osv) på den gamle maskine....

ALT vil være nyt hvis du bare flytter harddisken - og derfor vil den IKKE køre....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-08 21:20

Citat
Kan man ikke installere 2 harddiske i samme maskine evt. af 2 forskellige fabrikater eller hva' ?

Jo - no problem....

Men ikke hvis de allerede er belagt med styresystemer fra ANDRE maskiner.....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-02-08 21:26

2 harddiske med styresystem i samme comp.
Den ene skal være slave på samme datakabel.
Eller begge master på hver sit datakabel.

Du bør ikke forsøge at "køre" programmer på den anden harddisk, men gerne hente filer.

Kommentar
Fra : Avant85

Dato : 16-02-08 22:36

Eyvind

2 harddiske med styresystem i samme comp.
Den ene skal være slave på samme datakabel.
Eller begge master på hver sit datakabel.

Du bør ikke forsøge at "køre" programmer på den anden harddisk, men gerne hente filer.

Hva' betyder det, det du skriver ?

Kan jeg montere og tilkoble min gamle harddisk på samme datakabel, som den nye integrerede harddisk i den nye PC-er er koblet til, bare det er som "slave"

Kan jeg så "se" den og hente noget fra den, men bare ikke køre programmer fra den / på den

Er det rigtigt opfattet ? Hva' så med styresystem-filerne, som ligger på den, går de ikke ind og forstyrrer det nye styresystem (uanset hvilket system det end er) eller bliver de "gamle" systemfiler bare liggende inaktive ?

Bare man lader være med at "køre" programmer, (aktivere exe-filer) eller andre start-filer

Er der evt. en liste over sådanne "farlige" filer, som man evt. kunne slette eller "fryse" ned, så de ikke er eller bliver til fare for det nye styresystem på "master-disken"

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 200 point
Dato : 17-02-08 07:52

Du har forstået det hele rigtigt....

Men det hjælper dig jo ikke når det er programmerne du vil bruge... Og det kan du ikke....

De filer du vil gemme fra den gamle kan du da bare kopiere....

GROFT skåret UD

DU kan IKKE bruge din gamle harddisk i din nye maskine UDEN at formatere den....

Længere er den egentlig ikke....

De få undtagelser og muligheder vi nævner forvirrer dig åbenbart mere end de gavner dig....

Godkendelse af svar
Fra : Avant85

Dato : 18-02-08 11:07

Tak for svaret refi.