/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Ældre billeder til PC
Fra : tararam
Vist : 691 gange
40 point
Dato : 16-02-08 13:42

Jeg har en del billeder 15x10cm i højglans. De er fra tiden før digital cameraer kom på markedet.
Når jeg scanner dem ind på min harddisk står der følgende:

output type: Millioner af farver
output dimensions: 14,82 x 10,02
file size: 2,69 MB
resolution: 200 dpi
scale 100%

Jeg vil gerne selv lave nogle rimelige store forstørrelser, (f.eks 4 stk A4 sammensat) ved at scanne dem, men jeg ved ikke hvad jeg skal vælge som resolution, sådan at de ikke bliver kornet.
Som standard når jeg scanner billeder står resolution til 200. Men jeg kan vælge fra 75 til 19200 ppi.
Farvevalg står til millioner af farver. Billederne er højglans og knivskarpe.

Kommentar
Fra : gertfthomsen

Dato : 16-02-08 14:02

Hej tararam
Det vigtigste er ikke at tabe unødigt i kvalitet.
Start med at regne baglæns:
A4 er ca 12 inch på den lange led.
Hvad opløsning har printeren du skal bruge: 300 dpi elle måske 600 dpi (dot per inch)
DVS du skal bruge hhv 3600 og 7200 pixel på den lange led.
15 cm = ca 6 inch, hvorfor du i scanneren som minimum skal bruge en opløsning på 600 eller 1200 dpi.
Da det færdige resultat skal gengive originalen i en foprstørresle på 2 gange vil der imidlertid altid være en risiko for, at korn (fra filmen) eller forhold i papirbilledet, der ikke er synlige i 15*10 blvier synlige i A4.
Nogle scannere har en descreen mode - bergnet til at fjerne raster fra trykte billeder - det er et forsøg vejr.
Ellers må du i et billedbehandlingsprogram forsøge dig frem - evt unsharp mask funktionen, hvi s du har den, eller random blur, eventuelt fulgt af sharpen.

Hvad der virker bedst er afhængig af kvaliteten af billedet, scanneren, billedbehandlingsprogrammet og såmænd nok også printeren

MVH
Gert

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-02-08 15:40

Citat
3600 og 7200 pixel

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-02-08 15:49

Ups ...trykkede for tidligt på send

Citat
3600 og 7200 pixel

Så kan jeg regne ud, at adskillige har problemer med at printe deres digitale billeder i A4, da mange kameraer slet ikke optager i den størrelse........

NÆ, det er ikke nødvendigt med så mange pixel på hver led for skarpe A4 print...et billede på eks. 1600 X 1200 pixel, kan også printes knivskarpt ud på A4....

300 dpi er passende/tilstrækkeligt til skannede billeder der efterfølgende skal printes ud...de fleste billeder der printes fra digikameraer kører med en standard på 180 dpi

Accepteret svar
Fra : gertfthomsen

Modtaget 40 point
Dato : 16-02-08 21:14

De beskrevne tal handler primært om at undgå unødigt kvalitets-tab, ikke hvad der måske kan være brugbart.
Et scannet billede vil ofte i forvejen have tabt detaljer i forhold til originalen

Noget andet er så, om scanneren reelt optisk har den angivne opløsning - men stadigvæk - bortset fra tid og HD plads "koster" det ikke noget at starte i høj opløsning
Gert

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 17-02-08 16:47

Jeg giver gertfthomsen fuldstændig ret - jeg er i øjeblikket i gang med at scanne en del ældre negativer, og har her forsøgt mig med forskellige opløsninger lige fra 72 DPI og helt op til 3000 DPI og jeg kan da lige fortælle dig, at der er forskel - også udover det, at det tager længere tid og koster mere HD-plads med en højere opløsning.
F.eks. skal opløsningen op i mindst 600 DPI for at billedet bagefter kan fylde hele skærmen når du bruger Windows billed og faxfremviser - det betyder selvfølgelig ikke så meget, men der er også temmelig stor forskel på farverne og klarheden i billedet - jeg har prøvet mig frem til at jeg nu anvender 900 DPI til alle mine negativer i min videre scanning.
Så tararam, prøv dig frem - det koster jo ikke noget - og hvis du har plads på din HD vil jeg råde dig til at bruge mindst 600 DPI -
Fortsat god dag
hilsen
Bennymanden

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 11-03-08 14:22

Tak for svaret gertfthomsen.