/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
EI 60 (BD 60 væg)
Fra : jesper.s
Vist : 2639 gange
85 point
Dato : 15-02-08 09:28

Hej.

Jeg vil spørge om en EI 60 væg (BD 60), der skal bygges som lejlighedsskel mellem 2 lejligheder, giver lydisolering nok til at blive godkendt? Hjælper det evt. at sætte en ekstra gipsplade på, på hver side af væggen?

God weekend til alle.

Kommentar
Fra : hidane

Dato : 15-02-08 09:40

Nu svarer jeg ikke helt præcist på dit spørgsmål, men hér er et alternativ til gips:

http://www.pressekit.dk/pressrelease_read.asp?ID=2566

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 85 point
Dato : 15-02-08 10:42

Hvis du skal have effektiv lydisolering, skal du sikre at der adskillelse både i loft og gulv/grund, - det er den første betingelse, men du skriver ikke om det er alm husholdning, eller det er lejlighedsskel.
Du kan linke dig ind på forskellige løsninger her: http://www.rockwool.dk/sw64303.asp

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-02-08 15:18

en EI60- væg og en BD 60- væg er ikke helt det samme. Prøvemetoter og godkendelse er ikke på samme måde. Men indtil videre må man selv om om man vil lave det ene eller det andet, og forskellen er i praksis kun for ekperterne.

Den 60 minutters brandklassificering, har i princippet ikke noget med lyddæmpning at gøre. Så det er helt afhængiog af hvad slags væg du vælger, om den også dæmper nok.
Da jeg fornemmer at du vil lave en gipspladevæg er det nødvendigt at vælge en med mineraluld, selv om den brandklasificerede kan klares uden, afhængig af valgte plader.

Se i en af gipspladeleverandørernes anvisninger og følg den til punkt og prikke, så har du dokumentation både for brand og lyd adskillelsen.
Vedrørende lyd skal du huske fugning af selv små sprækker ved tilslutning til andre vægge gulv og loft. Der må ikke være gennemgående hulrum over loft eller under gulv.

Godkendelse af svar
Fra : jesper.s

Dato : 19-02-08 07:31

Tak for svaret stilkene.