/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Køb af motorsejler
Fra : CADmageren
Vist : 1871 gange
300 point
Dato : 14-02-08 23:02

Hejsa

Jeg er ganske tæt på at købe en ældre 25 fods motorsejler (Årgang 74, men motor er kun 10 år gammel). Glasfiber skrog. Nuværende ejer har virkelig sørget for at holde den i orden. og absolut alt ombord er pænt og velholdt. Den koster 130.000 kr.

Sælger oplyser at motor kan opstartes til normal drift ved søsætning forår 2008 og at båden er tæt undervandlinien, samt at udstyr og rigning er komplet og fungerende. Motor manual og evt. øvrige manulalermedfølger ved levering. Båden sælges i øvrigt som den er og forefindes, uden garanti

Jeg er førstegangskøber, og kender selvsagt ikke meget til bådkøb.

Er der nogle specielle ting at tage hensyn til?
Skal jeg eventuelt have en "synsmand" til at checke båden, og hvor finder jeg sådan en? Nogen her der kan anbefale en?

Båden ligger i Frederikssund.

Mvh
Michael Christoffersen

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 310 point
Dato : 14-02-08 23:09
Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-02-08 23:12

Her er der en kontrakt der er en god ide at følgehttp://www.danskebaadejere.dk/

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 15-02-08 05:52

Når du ikke selv har den store erfaring, SKAL du (for din egen skyld) hyre en fagmand til at gennemgå båden før købet.
Der er alt for mange skræmmende spor ved bådsalg til, at du bør stole for meget på sælger.
Der findes flere konsulenter på området - søg dem i fagbogen - eller spørg hos et bådsalgsfirma. De har som regel en sådan konsulent tilknyttet. Du kan også selv kontakte en professionel på f.eks. et bådværft og få dem - mod betaling - til at gennemgå båden.
Udgiften er godt givet ud og kan spare dig for mange ærgrelser senere.

Sammenlig det med at købe brugtbil - ville du købe en "gammel" bil af en privatmand?

Kommentar
Fra : alka

Dato : 15-02-08 07:00

Kan du få én der har nogle års erfaring med en motorsejler/sejlbåd, kan han også være en god vejleder. Har både stået længe, motoren ikke været brugt, kan fx pakninger være et problem, når motoren kommer rigtig i gang når den bliver driftsvarm. Er der ir omkring slanger/samlinger på motoren, kan det være et faresignal. Hvis båden som helhed fremgår pæn og velholdt, kan det godt være et tegn på, at båden er OK - i forhold til årgangen. Hvor mange ting er skiftet? Hvor gamle er sejelene, bumm, mast, tovværk osv. Det er dyrt at udskifte.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 15-02-08 10:37

Hej CADmageren.
Hvad er det for et "skiv" og hvilken motor??
Enten udtrykker du dig forkert eller også er der noget helt galt.
Båden er tæt under vandlinien??? hvad med over vandlinien??? det er faktisk her lækager bliver dyre.
Hvis båden sælges som beset og uden garanti får det godt nok mine hår til at stritte.
Hvad med osmose???
Hvad med sejl?? er de i orden og hvor gamle er de??--nye koster mellem 20 og 30.000,-
Er der gæld i båden???
Som andre også har sagt--du må have hjælp!!!!
Få fat i een fra bestyrelsen i den lokale sejlklub (ikke sælgers) prøv eventuelt i Lynæs, han vil kunne hjælpe dig med at anvise en konsulent/sagkyndig.
Prøv evt. at se her nederst på siden
http://www.danmarkstursejlerforening.dk/html/medlems_service.htm
prisen er rimelig, men det er jo nemmere med en lokal.
Held og lykke
Med sejlerhilsen
dabj

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 15-02-08 15:23

det er ret dyrt at få en konsulent med ud at kigge på båden, men hvis du vil ofre det er det lars oudrup du skal have fat på. han er rigtig god til den slags. du kan nemt finde ham på nettet. og hvis det kniber så gå ind på danske flerskrogssejlere. der kan du finde hans adresse og telefonnummer.
men en båd fra 74 er der normalt ingen problemer med. det er først når man kommer et stykke op i firserne at der begynder at blive problemer med osmose og sjusket arbejde.
og til den pris kan det jo ikke gå helt galt.
husk nu at du skal have src certifikat til en vhf radio og det er heller ikke nogen dum ide at tage et duelighedsbevis.

måske ses vi derude på vandet.

en flerskrogssejler

Kommentar
Fra : CADmageren

Dato : 18-02-08 21:53

Hej Med jer. Fandt en ven, der kendte en bådkyndig.
Han kunne ikke finde nogle fejl ved båden, så nu prøver jeg lykken

Godkendelse af svar
Fra : CADmageren

Dato : 18-02-08 21:54

Tak for svaret Sunowich.

Tak for de gode svar fra jer alle. Glæder mig vildt meget til det bliver rigtig forår, så skivet kan komme i vandet.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-02-08 23:32

Takker og bukker håber på mange dejlige timer i skivet med veste på for Husk nu at kun en tåbe frygter ikke vandet