/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
Maling til at skrive med....
Fra : mulle-mor
Vist : 1693 gange
200 point
Dato : 14-02-08 16:17

Hej mine gode venner på Kandu.
Jeg har før fået nogle gode tip, når jeg har haft et spørgsmål. Så jeg vil prøve igen.
Jeg er igang med at lave et "moderne ikon". Altså et lærred, hvor jeg bruger spartelmasse, sølv- eller bladguld og acryl, decoupage m.m.m.
Mit motiv er bl.a. et stort sølvhjerte støbt i spartelmasse og senere påført bladsølv. Der er også støbt små hvide roser hist og pist, som er malet hvide med acryl. De farver jeg bruger til dette billede er hvid, meget lys grå, musegrå og sølv.
Det var så meningen, at der også skulle noget decoupage på, og jeg har fundet et meget flot "gammelt kærlighedsbrev" på nettet. Det er kørt ud i s/h, og det ser faktisk lidt flot ud i det ene hjørne af mit billede - men der mangler ligesom noget. Så fik jeg den ide, at jeg ville skrive noget med hvidt, noget der dækker det nederste af "brevet" og lidt af baggrunden på mit billede, som der er meget lys grå.
Jeg har nogle standsejern til at trykke bogstaver ud med, men det så for "nyt" ud. Jeg vil så skrive en sætning eller lignende med lidt gammel skrift.
Det er en lang forklaring det her, men ellers tror jeg ikke, at I ved, hvad jeg snakker om. Altså - med en eller anden form for maling skal jeg kunne skrive flot på mit lærred.
Jeg har i Panduro Hobby købt nogle forskellige touch-malepenne/tuber, hvor det er meget let at skrive direkte fra tuden (Pebeo). Men - disse tuber findes ikke i hvid. Har købt en i sølv, som jeg har prøvet at skrive med på en prøve. Det ser meget godt ud, men ikke på mit billede, da baggrunden er så lys grå, at man dårligt ser sølv-skriften.
Har nogen en ide?????
Det er næsten lige meget hvilken slags maling, der vil blive brugt. Jeg lakerer det hele til sidst med mat decoupagelak, som i løbet af en dag eller to "synker ind" i mit billede og giver en flot finish.
Håber at få nogle gode råd.
Hilsen
Birthe-Mulle.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 14-02-08 16:30

Hej mulle-mor.

Du kan bruge en meget fin pensel, og akrylmaling der er fortyndet med vand. Det er det, jeg bruger, når jeg signerer mine malerier. Det tager tid, at få det pænt - øv dig evt. lidt på et stykke papir først.

En anden mulighed, som jeg også har brugt er: Find en skrift type i Word, skriv teksten og print den ud.Riv teksten ud, og slib kanterne med fin sandpapir. Nu kan du lime den på, ligesom det decoupage, du i forvejen har på billedet.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 14-02-08 16:37

Hvilke farver findes de toch-malerpenne i??

En mørk grå lyder som om det kunne blive flot

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 14-02-08 16:44

Tak Helle Birgitte.
Jeg vil ikke bruge den form med decoupage, da det er der i forvejen. Jeg har engang set en, der havde skrevet tværs over nogle, af de ting, som var på collagen. Og det så meget, meget godt ud. Jeg har desuden lært at skrive med gammel skrift, og det vil jeg gerne bruge her. Men tak for tippet med den tynde pensel, det er bare lidt svært at få til at se godt ud.
Hilsen
Mulle

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 14-02-08 16:48

Hej Olesen-50.
De touch penne findes i sort, sølv, guld. Det er hvad jeg har - og Panduro havde. De sagde, at de ikke havde hvide.
Jeg ved godt, at jeg bare kan male min baggrund i en anden farve, men lige nu passer det hele bare så fint i farverne. Så jeg vil helt ikke lave om.
Den mørkegrå kunne måske bruges. Men den farve har jeg ikke set. Det mest perfekte vil være hvid. Særligt, da alle mine små strøede roser også er hvde.

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 14-02-08 16:52

Man kan stadig købe penne og penneskafter - dem bruger jeg. Lav en tynd opløsning af hvid akrylfarve og skriv som i gamle dage.
Hvis det, du skal skrive tager længere tid, så husk at røre rundt, så malingen ikke bundfælder sig.
Også her er rådet: øv dig på et stykke lærred først, det kan god være svært at få det rette svung i begyndelsen.
Kom eventuelt lidt retarder i "blækket", så det ikke tørre alt for hurtigt.
Jeg tror endda, man kan købe en kaligrafipen hos boghandleren.

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 14-02-08 16:58

Der findes en hvid pen m/ tynd kugle i spidsen hos boghandleren. Korrektur-pen hedder den - måske en mulighed

Accepteret svar
Fra : Olesen-50

Modtaget 210 point
Dato : 14-02-08 17:08

Jamen med de valgmuligheder du har til rådighed, så ville jeg vælge guld.

Sønnen har fået et meget moderne hjemmelavet billede, hvor der er skrevet med guld, over hele
baggrunden det ser meget flot ud, man kan se det, og alligevel er det diskret, en ret god effekt

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 14-02-08 18:47

Hej igen mulle-mor

Du kan købe både enkelte kalligrafi penne eller sæt med flere farver blæk bl.a. her http://www.kunstnerartikler.dk/kalligrafist.6

Sættet er lidt dyrt, til gengæld har du mange forskellige farver til brug for kommende værker

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 14-02-08 19:58

Jeg ville vælge en meget tynd pensel og Golden Fluid, og her er mange farver at vælge blandt. Det er dr også i Golden Glaze, der er transperente; men ring du i morgen tidligt på 75 80 54 00 (Vindelev Blinderammefabrik) og tag en faglig snak med Henrik, og hvis du ringer tidligt (de åbner kl 7) kan de måske nå at sende den til dig, så du har det til weekenden.

http://www.vindelev-ramme.dk/

http://www.goldenpaints.com/international/danish/products/color/index.php

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 18-02-08 21:20

Hej alle.
Jeg vil checke alle svarene nu. Jeg har ikke været "helt ved muffen". Jeg har fået et nyt knæ, og har efter hjemkomsten fra hospitalet været meget smerteplaget. Så min computer har været sat på stand by. Men nu har jeg det bedre og vil kigge på alle de gode svar, jeg har fået, og jeg vil vælge, hvilket, som jeg accepterer. Tusind tak.
Hilsen
Mulle.

Godkendelse af svar
Fra : mulle-mor

Dato : 18-02-08 21:29

Tak for svaret Olesen-50.

Hej Olesen-50. Jeg fik mest brug for dit svar. Det du skrev om, at man kunne se skriften, men den ikke var tydelig. Har lige været ved at bruge min sølv-touch på den lysegrå baggrund. Og det ser faktisk rigtigt flot ud - og lidt diskret.
Så det blev valgt. Men jeg har da også skrevet mig "bag øret" om muligheden ved at bruge guld. Det kan sikkert også blive meget flot.
Tak igen.
Hilsen
Mulle

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 18-02-08 22:46

Velbekomme, det bliver garantert flot