/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Lækkert blødt rugbrød
Fra : jeb3
Vist : 3733 gange
100 point
Dato : 14-02-08 13:09

Hejsa.

Hvem har en opskrift på rugbrød, der er lækkert og blødt?

Jeg synes mine opskrifter, både med gær eller surdej, bliver hårde og hurtigt kedelige.

Det gør ikke noget om det er hurtigt at lave, eller tager nogle dage.
Bare det er rigtig godt.

også et par dage efter det er bagt.

Kan det fryses er det endnu bedre.-)

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 14-02-08 13:21

- prøv med en rugbrødsblanding, det er nemt, hurtigt, kan fryses og smager godt...

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 14-02-08 13:22

Vi er lidt forsigtige med halv- og helfabrikata pga allergi, bla overfor smagsforstærkere, der ofte kun står nævnt som krydderi.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-02-08 13:27

Her er manger forskellige at vælge imellem den er bare god den side

http://www.dk-kogebogen.dk/info/link-til-os/retter/bagning.php

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 14-02-08 13:27

Mit gode rugbrød

25 g gær, ½ vand, 2 tsk. kulør, 3 tsk, salt, 1 dl sirup (evt lidt mindre, hvis man ikke vil have det for sødt), ca. 500 g rugmel, knap 500 g hvedemel

Gæren opløses i vandet sammen med salt og sirup.(Bruges mindre sirup, holdes lidt mel tilbage).Heri røres de to slags mel, men ikke alt på en gang, det kan variere, hvor meget dejen kan tage. Æltes blødt og smidigt, formes straks til 2 tykke pølser, der lægges i to forme, der er smurt med olie.Hæver kun en gang, på et lunt sted.Pensles med smeltet smør, og bages ved 200 grader (lidt lavere hvis varmluftovn)i 1 time, de sidste 5 min. uden form. Afsvales på bagerist.

En gammel Kirsten Hüttemeier (hende med skåneærmerne) opskrift. Mine børn sagde, da de var små, det smager næsten ligesom kage

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-02-08 13:29
Kommentar
Fra : rødekim

Dato : 14-02-08 13:39

jeg lader brødet være i den parpirspose fra bageren og kommer så de hele i en plast pose så holder det sig lækkert længere....
jeg bager ikke selv men er rigtig godt til at købe rugbrød

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 14-02-08 14:11

Jeg så lige, at der på Arlas side, var en der også søgte opskrift på blødt rugbrød. Prøv at kigge ind, der er gode råd og opskrifter
http://www.arla.dk/C1256FA800483D00/O/savner-opskrift-paa-bloedt.html

Annuller spørgsmålet
Fra : jeb3

Dato : 08-04-08 08:45

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål

Men samarbejder med en kok fra nettet om at finde en kanon opskrift.
Vi udveksler idéer. Jeg bager (skal jo kunne du i en "amatørovn", og når det lykkes tipper jeg den herinde :D