/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
opsigelse
Fra : bowling01
Vist : 433 gange
20 point
Dato : 14-02-08 11:37

Hej jeg har et spørgsmål vedrørende en lej jeg påtænker at opsige her til 29 Feb 08 og med fraflytning 15 Maj 08. Lejlighed er for et par år siden lejet igennem min tidligere arbejdsgiver på nogle andre vilkår end man normalt gør. Han udlejer til daglig lej mange steder i DK men med hensyn til indskud hvor det var 3 mdr depositum og 3 mdr forudbetalt leje indgik jeg en aftale med ham om at betale 300 kr om måneden oven i huslejen for har ikke mulighed for at låne i bank eller andre steder. Der skyldes ca 28000 kr i dag og afdraget på indskud har de selv sat op her pr 1 januar 08 uden at indformere mig først, skal lige siges jeg har arbejdet i firmaet indtil januar hvor jeg har gået sygemeldt i 4 mdr op til og gør det stadig, men kan jeg stadig opsige lej og fraflytte selv om jeg skylder og har en fast afdragsordning eller er jeg forpligtiget til at blive boende i lej til det er betalt, indrømmer det er en lidt specielt situation, og måske han forlanger at få alle penge ved fraflytning hvilket jeg ikke kan.
Håber der er nogen der har et godt råd
Hilsen den fortvivlende

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 14-02-08 12:01

Du må vel have en dokumentation af din tidligere aftale, og følg så denne aftale.

Kommentar
Fra : bowling01

Dato : 14-02-08 12:06

Aftalen er mundligt og er blevet bekræftiget af kontoret, men kan jeg fraflytte lej og stadig henholde til afdragsaftalen eller kan de forlange jeg bliver boende til gælden er væk??

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 14-02-08 12:11

Jeg kan henvise dig til Ret&Råds brevkasse, hvor advokater svarer gratis på forskellige spørgsmål, også boligspørgsmål.
Desværre holder brevkassen ferie indtil 18.februar
http://www.ret-raad.dk/neobuilder.200107241749_8934_3b5d98f99882b.html

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 14-02-08 12:16
Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 14-02-08 15:59

du kan til enhver tid opsige lejemålet med 3 mdr. varsel. og du må ikke både betale depositum og husleje forud. det er ulovligt. normalt er, at man betaler et indskud på 3 mdr. husleje. det skal gå til istandsættelse ved fraflytning. hvis du derimod har betalt et depositum, må det ikke bruges til istandsættelse.
så flyt du bare, og hvis aftalen er mundtlig kan han vel ikke bevise noget.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 14-02-08 20:16

trimare 46

du kender åbenbart ikke lejeloven overhovedet, selvklart må du som udlejer kræve både tre måneders forudbetalt husleje samt tre måneders depositum,de tre måneders forudbetalt husleje bor du op i opsigelsesperioden altså når du opsiger dit lejemål med tre måneders opsigelse skal du ikke betale husleje i de tre måneder, depositummet henstår så til isansdsættelse af lejemålet.

Håber lejeren har en indflytningsopgørelse, som skal leves senest 14 dage efter indflytning.

mvh
Per

Kommentar
Fra : bowling01

Dato : 14-02-08 23:36

til trimare 46 nu er jeg jo lejer og ikke udlejer, og normalt når man skal betale for en lej betaler man et depositum normalt 3 mdr til dækning af istandsættelse når man flytter og mange steder i landet betaler man også 3 mdr leje forud hvor man så den dag man siger op ikke skal betale husleje mere det er jeg godt klar over, men jeg havde ike penge til nogen af delene og måtte så lave en aftale på anden måde, og står nu og skal sige op til den første fordi jeg gerne skulle flytte sammen med ny kæreste i hendes lej da hun af personlige årsager ikke kan være i denne lej hvor der er mange trapper. Men jeg har talt med advokat i dag og da jeg stadig skylder ca 28000 i depositum og forudbetalt leje kan udlejer forlange enten jeg betaler fuldt beløb senest den sidste dag jeg har lej eller punkt 2 han kan forlange jeg bliver i lej til beløb er betalt, eller punkt 3 men kun hvis han er flink at godtage jeg fortsætter med afdrag sådan ligger landet fik jeg a vide af advokat.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-02-08 10:42

Så må du hen og snakke med udlejeren og håbe han er flink: Ellers har du måske mulighed for at låne i banken. - der bliver måske lidt mere ar betale med når i er to om huslejen.