/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
Vil gerne godt fra start
Fra : Skaggi
Vist : 1140 gange
50 point
Dato : 13-02-08 00:58

Hejsa Alle.

Jeg er lige gået igang med at male.(Akryl) og syntes det er Super skønt og afstressende.

men jeg er Ny meget nybegynder. har malet 2 stk nu 20x20 (Ikke særlig heldigt) så ville høre .

1. Hvad vil i råde mig til som nybegynder AKRYL eller OLIE ?
2. Findes der ikke her på nettet nogle gode sider om emnet. tips og gode råd . En form for "LÆR AT MALE" side. om hvordan man får begyndt om hvordan man laver et træ. maler en himmel osv.

skaggi

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-02-08 01:07

Hejsa Det kan jeg godt forstå du er vild med elsker selv at male eller tegne her er et par gode lærer sider
http://www.creativesense.dk/introduktion.htm
http://www.farupohrt.dk/malekurser.php
http://www.selvet.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12983

Mvh SunoFisk der skal i seng nu

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-02-08 01:12
Kommentar
Fra : Skaggi

Dato : 13-02-08 01:30

Sunowich Jeg kendte godt til SELVET har selv lagt mine "2 første billeder der http://www.selvet.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=16847

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 50 point
Dato : 13-02-08 07:34

Jeg har malet med begge ting, og foretrækker akryl. Jeg er en af dem, man kan maile til, og sende et billede af det man har gang i, så får man som regel hurtigt et svar tilbage. Du kan tage et billede af de 2 ting du har lavet, og sende til mig, så får du nogle råd der passer på dig.

Gå på biblioteket og lån Politikens Kunstnerhåndbog, den er rigtig god at få forstand af.
På min blog, kan du finde mange tips og triks: http://www.mingler.dk/user/kunstneren/blog

Køb farver i en god kvallitet, det vil spare dig for mange problemer. Vær ikke bange for at bruge vand når du maler med akryl, det kan gøre det lettere at opnå et ordentligt resultat. regn med at du skal male over af flere omgange, da du ikke kan undgå helligdage.
Start med at male det der er længst væk først, og arbejd dig tættere og tættere på dig selv.
Du kan let lave flotte livagtige træer ved at tage 2 farver på en flad pensel på én gang. Det ene
hjørne i f.eks. titanhvid, og den anden i f.eks. Umbra Naturel. Du laver så et spor, som du holder, medens du malerfrem og tilbage. du kan med fordel vippe med penselen ved at lade den rulle lidt mellem fingrene, Du kan komme mere maling på penselen, men skal være konsekvent med hvor du har dine farver.
Du skal bruge meget titanhvid, men det er også godt at have zinkhvid til at lave slør og røg med.
Køb de farver du kan lide, der går meget glans til spilde , når du blander farver.
Brug helst højst 2 farver + Hvid, for ikke at gøre farverne grumsede.
Vores øjne vil helst genkende ting, og er derfor ikke særlige præcise for at få f.eks en grøn farve til at ligne græs, eller en vandret linie til at blive en horisint i et landskab. Selv med helt forkerte farver , vil hjernen prøve at genkende.

Hvis jeg ved hvor du bor, kan jeg måske hjælpe mere.

Mvh
A.C.Rosmon
a.c@rosmon.dk

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 13-02-08 08:58

Hej skaggi - tillykke med din nye hobby!

Jeg maler selv og har gjort det i mange år. Du har ret, det er skønt og afstressende, men også indimellem frustrerende, når det ikke lige lykkes Men så må man jo "kæmpe" lidt, og så er det fantastisk, når man når, det man ville.

Uanset om du vælger akryl eller oliemaling, er det vigtigt du køber noget i en ordentlig kvalitet, for at opnå et godt resultat. Jeg handler her: http://www.citykunstnerartikler.dk/ deres Vallejo Studio akryl maling, er virkelig god til prisen.

Akryl eller olie? Det er vist et temperements spørgsmål. Jeg startede med akrylen, som jeg syntes er lettest, men maler også med olie nu. Især om sommeren, hvor jeg maler udendørs, er oliemalingen god. Akrylmalingen tørret for hurtigt i vamen, både på paletten og på lærredet.

Jeg ved ikke, om du også tegner? Men en rigtig god/anderledes bog er: Betty Edwards: "At tegne er at se". Den kan du låne på biblioteket.

Prøv også at kigge her:

http://www.tegnebordet.dk/

http://www.duda.dk/Grundfag/Billedkunst/billedkunst.html (rigtig mange gode tips og henvisninger)

http://www.grenes.dk/01_kunstnerklub.aspx ( her kan du selv udstille/se andre værker)

Held og lykke med det

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 13-02-08 10:41

Dejlig tråd.

Jeg maler også selv lidt. helst med olie, fordi det tører senere, så du kan arbejde med billedet i længere tid.
men omvendt kan det tvinge til at holde pauser. Derfor maler jeg altid på 2-3 billeder ad gangen (ikke på samme ti, men så jeg kan male på det ene, mens det andet tørrer).
Rosmon... er det et tilbud, du giver flere?
Jeg har aldrig rigtig turde lade andre se, hvad jeg laver (åndsvagt, men sådan er det nu)

Det er egentlig underlig at vi som voksne har så svært ved at lade andre se vores billeder. Jeg kender flere, der har det på samme måde.

lige nu har jeg gang i de 4 elementer. Et billede om vand, ild, jord og luft. Mit vandbillede er næsten færdig. Små billeder, der skal hænge ved siden af hinanden, når de er færdige, og jeg har samlet mod til at hænge dem på væggen.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 13-02-08 10:48

http://www.tegnebordet.dk/index.php?static=tutorials.php

Check denne. der er flere slags toturials derinde. Mest inde for tegning, men også som her... akryl

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 13-02-08 14:16

Den der blufærdighed som mange har,med hensyn til at vise sine malerier, er da helt naturlig.

Når man maler et billede, er det jo en del af en selv, der kommer frem på lærredet.Det samme gælder vel indenfor alle kunstneriske udtryksformer skuespil, sang osv.

Men da jeg havde malet et stykke tid, havde jeg nu behov for at vise mine malerier til andre end den nærmeste familie.Der hvor jeg bor, bliver der holdt en årlig fælles kunstudstilling, både for amatører og professionelle.Det var virkelig med sommerfugle i maven, at jeg tilmeldte mig.Men hvor var det fedt, at gøre det.Det var godt at overvinde frygten, og høre andres meninger.

Der er masser af muligheder for at prøve i det små. Mange læger, tandlæger, biblioteker,banker,og cafeer vil gerne udstille malerier.Fandt også lige det her på nettet, en mulighed hvis man bor i København http://detvidehus.smartlog.dk/dine-v-rker-p--kunsthylden--post117559

Nu udstiller jeg mest i firmakunstforeninger i vinterhalvåret. Om sommeren foregår det i mit eget galleri i sommerlandet.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 13-02-08 15:50

Ja , det gælder alle, og det er en god ide, at fortælle mig hvor i bor, da jeg kender både til forhandlere og udstillingssteder. Og skal jeg prale lidt, så kommer der en bog d 19/3 med arbejdstitlen Nordkunst, om 23 kunstnere i region Nordjylland; - og jeg er en af dem.

Mange der har været forbi mig, har efter deres eget udsagn ændret deres udtryk til det bedre. Jeg vil ikke ændre på folk, men give jer redskaber til at gøre det meget lettere at få det frem, som i ønsker, og få jeres værker gjort endnu mere seværdige. Somme tider opfordrer jeg folk til at deltage i de statsanerkendte censurede udstillinger, og nogle er kommet igennem

Uanset om i arbejder med figurative- eler abstrakte værker, så arbejd med dybden i dem, og med lys og skygge, så når i langt.

Sender i billeder, så send dem så store som mulige, så jeg kan se detaljer.

A.C.Rosmon
a.c@rosmon.dk
http://www.rosmon.dk/rosmon/rg/index.php?cat=10002

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 13-02-08 15:56

http://www.kunstforgud.dk/page.php?page=index
og klik på gør-det-selv.
Den er måske mest beregnet til at lave moderne ikoner efter, men der er rigtigt mange gode råd.
Jeg har prøvet både olie og acryl. Og jeg tror, jeg foretrækker acryl. Det er i hvert fald en rigtig god hobby at have. Hvis jeg mangler motiver el.lign. så leder jeg lidt på nettet. Der er ikke noget galt i, at "blive inspireret" af ander. Det har mange andre gjort før os.
God fornøjelsel.
Hilsen
Mulle Birthe

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 13-02-08 16:00

Undskyld alle "slåfejlene" - har lige fået et nyt knæ på hospitalet og er stadig lidt "påvirket" af medicinen.

Kommentar
Fra : Skaggi

Dato : 13-02-08 16:01

[I][B]Hold da op[/B][/I]

Sikke en masse dejlige svar. Vil lige læse og se alle linkene igennem . og vender så tilbage.
'Men det bliver jo svært kan jeg se for hvordan deler man point ud her. der jo mange gode forslag ?

[U]A.C.Rosmon[/U] SUPER FLOT gået af dig, med forslaget til at sende dig billeder. Men ærligt så ville jeg da være mega flov over de ting jeg har lavet. har jo kun lavet 2 "Forsøg" er igan med det 3. så det jo kun FEJL på FEJL i de malerier SMILER MEGET.

Vender tilbage

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-02-08 16:26

Du giver poient til den der er kommet med det bedste svar og nogle laver nye spørgsmål hvor de så skriver dens navn de vil tildele og når så personen kommer derind kan du accepterer ud fra personen men det er altså helt op til dig selv om hvad du gør

Mvh SunoFisk

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 13-02-08 17:35

Min lille kommentar er, at du da male skal male fuldstendig som du har lyst.
Mange tror fejlagtigt at man skal være dygtig til alt, og så ryger det afstressende altså.
Prøv evt på større lærreder - de kan altid males over igen.
Teknikker er fine hvis man vil dyrke det til perfektion, men de kan tage kreativiteten fuldstendigt ud af mennesker, der har lyst til at være ekspresive.

Hvis du meget gerne vil lære mere, så vil jeg helt klart anbefale et kursus. Så bliver det en hyggelig oplevelse at male sammen med andre og give/modtage konstruktiov kritik. der er massere af begynder kurser og det er yderst effektivt for genertheden.

God fornøjelse

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 13-02-08 19:52

Hej igen.
Lige en lille kommentar mere. Jeg prøvede, om jeg kunne se, hvor du bor. Det kan jeg selvfølgelig ikke. Men jeg tænkte - at ud fra din profil - om at du elsker at fiske og naturen og dit brugernavn Skaggi - så måske er du fra Skagen.
Der er en helt eventyrlig dygtig underviser på FOF i Hjørring. Han hedder Fuzzy. Jeg har lavet skulpturer ved ham sidste år. Men de fleste af hans elever maler. Han er jordens dejligste menneske og meget dygtig til at undervise. Så hvis du bor i nærheden, var det måske en mulighed.
Jeg kørte til Fuzzy sidste år 2 gange om ugen - bor i Frederikshavn - og det var alle pengene værd. Samt, som JomfruAne siger: Det er hyggeligt og lærerigt, at være sammen med andre mennesker på et hold. Man lærer også af andre, som har samme interesser, som en selv.
God fornøjelse.
Hilsen
Mulle Birthe

Kommentar
Fra : Skaggi

Dato : 13-02-08 20:12

mulle-mor

Nej jeg bor nu godt nok ikke ved Skagen. Men ved Gudenåen helt nøjagtig i Bjerringbro. Hvor der er en Fantastisk natur. Lyder også som en god ide med at få noget undervisning sammen med andre.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 13-02-08 20:50

Bjerringbroområdet er skønt.
Kommer selv fra midtjylland, men er nedvandret til syden. Men vi har stadig en oldemor på snart 97 i Bjerringbro.
Der er dejligt ved Gudenåen

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 13-02-08 23:48

jeg er der ikke for at kritisere, men for at finde perlerne. Jeg laver ikke om på folk, men viser dem måder at gøre det nemmere for sig selv på. Min største glæde er at hjælpe andre med at få deres værker til at blive bedre end de selv troede de kunne gøre det.

Jo flottere og mere spændende folk ønsker at lave deres ting, des mere kan jeg hjælpe. Mange ting, der ser drøn svære ud, kan med den rigtige teknik, og med de rigtige hjælpemidler, og tålmodighed laves så det er værd at se på. Du kommer selv til at lave noget. Du skalselv til at tænke. Jeg spørger meget, og de vigtigste svar, er dem du giver dig selv. Jeg viser mine elever mine ting, men de skal absolut ikke kopiere mig. Jeg har ingen forretningshemmeligheder, så er der noget du vil vide, så spørg direkte.

Skal du engang til Vejle, så kik ind til Vindelev Blindrammefabrik. De er nogle dejlige mennesker, og de har mere end hjertet kan begære, og så er Henrik en af de få, der ved mere end mig om kunstnerartikler.

Den 7 - 9/3 skal jeg som eneste kunstner med på en messe om bedre bolig, i Tinghallen i Viborg, hvor man kan møde mig IRL. Er der nogen der vil ind til messen, så skriv direkte til mig, da jeg kan skaffe VIP-biletter.

Kommentar
Fra : Skaggi

Dato : 14-02-08 22:39

Hej alle.

Jeg vil gerne takke jer alle for hjælpen. Der var mange gode råd og forslag,

Jeg har valgt at give mine point til A.C.Rosmon.

Men igen TAK TIL ALLE I ANDRE

Godkendelse af svar
Fra : Skaggi

Dato : 14-02-08 22:40

Tak for svaret A.C.Rosmon.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 14-02-08 23:42

Selv tak