/ Forside/ Teknologi / Hardware / Mac / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 750
Trådløs
Fra : marton60
Vist : 264 gange
20 point
Dato : 12-02-08 23:54

Jeg har en mac book og har fået en lidt gammel men funktionel acces poin af en ven. det er helt precis en acces point fra belkin model f5d7130 og den virker fint..... mit spørgsmål er om man ikke kan gøre så andre ikke kan logge sig ind på den...??? det eneste jeg har kunne finde er at jeg skal logge in på en adresse som hedder 192.168.1.254 men når jeg gør det sker der intet.. hvad gør jeg ?

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 13-02-08 00:34

Den har har haft IP-adresse 192.168.1.254 som er en privat adresse i det netværk, hvor han har brugt den.
Du skal finde ud af hvordan du laver den om til den IP-adresse du har fra din internet-udbyder (det firma som leverer din bredbåndsforbindelse - eller hvad din forbindelse til internettet nu er).

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-02-08 00:39

Mon ikke du bare skal skrive dette i adresselinien:
Måske: 192.168.2.1
Eller: 192.168.1.0

Så skulle du komme ind i routerens setup, hvor du kan vælge trådløs sikkerhedsindstillinger, og vælge WAP med 64 eller 128 bit sikkerhed, men beder du den om at autmatisk lave en kode, så kopier, eller skriv den ned, husk der er mange tal og bogstaver, og lig mærke til om det er med stort eller lille bogstaver.
Men der fulgte en CD med hvor alt er beskrevet.
VH Palle Hansen
PS: Det er ikke nødvendigvis let at finde ud af hvordan.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 13-02-08 01:52
Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 13-02-08 02:13

Brugsanvisningen til Belkin f5d7130 findes (på engelsk) her:
http://www.belkin.com/support/download/downloaddetails.asp?lang=1&download=996
Bl.a. står der:
Restoring the Factory Defaults
Press and hold the Reset button for five seconds then release it. The
lights on the WAP will momentarily flash. The Power/Ready light will
begin to blink. When the Power/Ready light becomes solid again, the
restore is complete.
Og det er nok det første du skal gøre hvis du overtager en brugt router.

I øvrigt konfigurere du Belkin f5d7130 via et web-interface. Før det kan virke skal du manuelt sætte din computers IP til en adresse i samme sub-domæne som din Belkin f5d7130, som f.eks. 192.168.2.200. Indstil subnet mask til 255.255.255.0. I din browsers adresse felt taster du så “192.168.2.254” (og ikke andet, hverken "http://" eller "www") og trykker retur. Hvorefter web-
interfacet til router-konfigurationen åbnes.
Der er tre ting du bør gøre for at beskytte dit trådløse netværk:
1)
I afsnittet vedr. konfiguration af SSID kan du fjerne fluebenet for “Broadcast SSID”, herefter vil det være nødvendigt at kende det nøjagtige navn på dit trådløse net FØR man kan koble sig på. Det er selvfølgelig nødvendigt at du ændre netværkets navn til noget andet end "WLAN" som er default og nok lidt for nemt at gætte
2)
Manualen foreslår også at Mac-brugere indstiller krypteringsnøglen til det trådløse net manuelt. Det gøres ved at klikke på web-interfacets “Encryption”-link under “Wireless”. Når du har gjort det kræves det at alle brugere af dit trådløse net er i besiddelse af den samme krypteringsnøgle.
3)
Endelig vil det også være en stor fordel hvis din router har et MAC adresse filter, dette kan dog muligvis kræve at du først opdatere din routers firmware fra Belkin´s website. Hvis MAC filteret kan aktiveres på din router kan du låse adgangen, så kun klienter hvis MAC adresse du i forvejen har godkendt kan tilslutte sig netværket.

Kommentar
Fra : zith

Dato : 13-02-08 08:14

gør som ulrikb siger så er jeg sikker på det vil virke

Først reset boksen. (sidder en lille knap et sted)

Så finder du ud af hvilken default ip adr. den har. (står nogen gange under bunden, ellers via deres web)

Så ændre du din ip-adr. på din pc så den passer med det range den sidder i f.eks. hvis dens ip-adr. er: 192.168.1.50 så kan din være 192.168.1.30 også en subnet mask: 255.255.255.0

Så burde du kunne komme ind på den med det pass som osse står i manualen.

så får du dens web side hvor du går ind i lan sætter den til at det passer med din router hvis du har en

Gå ind i wireless og sæt noget encryption på WPA eller WEP og et sted derinde står der sikkert osse noget med wireless broadcast eller lign. det kan du slå fra så er der ingen der kan se dit trådløse netværk.

Hvis du ændre Ip-adr. på boksen så husk at ændre det tilbage på din mac