/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
TDC Bredbånd og fastnettelefon
Fra : steenfibiger
Vist : 1086 gange
150 point
Dato : 12-02-08 16:42

Jeg har netop anskaffet mig TDC's bredbåndstilbud til kampagneprisen 199 kr/md, som jeg dog betaler 249 kr for, da jeg har beholdt min ISDN-forbindelse. Teknologien ændres jo så hurtigt, så jeg har ikke tilbageført min telefonforbindelse til en analog telefonforbindelse! Jeg har samtidig bibeholdt min almindelige ISDN fastnettelefon hos TELE2, men det er baseret på TDC's modem, da jeg i sin tid fik TDC til at installere ISDN-modem. Grunden til at jeg indtil videre har bibeholdt min faste ISDN telefon er den ustabilitet, jeg hører at andre har med telefoni over internettet, men når internettelefoni engang bliver driftsikkert vil jeg opsige mit fastnetabonnement hos TELE2.
Det jeg vil gøre nu er at købe en switch, så jeg kan tilslutte endnu en PC til min TDC bredbåndsforbindelse. Men skal jeg købe en besteemt switch, hvis jeg engang med tiden vil bruge min internetforbindelse også til telefoni? Jeg har tænkt mig at det skulle foregå med kabler og ikke som en trådløs løsning. Kablerne er stadig sikrere end de trådløse systemer. Mobiltelefon bruger jeg kun i ringe udstrækning, og kun når jeg ikke er hjemme.
Hvilken Swift skal jeg købe for ikke at få problemer?

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 12-02-08 16:51

Har ingen problemer med internettelefoni.. eneste ulempe er når lortet går ned, så går det hele ned og man er nødt til at ha en mobil.. men på den anden side.. hvem har ikke det.....

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 12-02-08 16:52

Til din oplysning har jeg haft Cable Talk hos TDC siden 22 juni 2005 og har kun gode erfaringer.
I de godt 2½ år har telefonforbindelsen kun været nede 2x af en varighed på et par timer.

Problemet er hvis der opstår en strømafbrydelse så kan man ikke telefonere, men det bliver næppe anderledes. Af samme grund og kun derfor har jeg anskaffet en mobil, men har som nævnt ikke haft brug for den.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 12-02-08 16:54
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-02-08 16:55

Det lyder lidt kuldret.

Sådan bør det se ud.
internet.....TDC...delefilter....adsl-modem....router....computer1
------------------------------------------------------samme router.......computer2
----------------------samme delefilter > alm tlf fra TDC.

Skal du ringe langt væk så kan du benytte skype headset eller en rigtig skype telefon.
Skype ringer til lokaltakster i pågældende land / område.

Der var sådan at jeg ville lave det men der er mange muligheder.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 12-02-08 17:52

tdc´s ip telefoni fungerer nu ganske udmærket. det er bare for dyrt, men der er også en fornuftig service når der er problemer. det kan knibe lidt ved andre selskaber.

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 12-02-08 17:55

Jeg har en Skype-telefon kombineret net/fastnettelefon DUALPHONE, men jeg benytter sjældent SKYPE idet lydkvaliteten er meget svingende.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 12-02-08 19:28

Eyvind, jeg forstår ikke rigtigt, hvad du mener. Skal jeg købe en router i stedet for en swift? Hvad med IP-adressen? Skal jeg så have flere IP-adresser?
Hvis jeg senere vil have internettelefon, skal jeg så bruge en af de samme udgange fra swiften eller routeren, som jeg bruger til mine PC? eller hvor kobles internettelefonen til? Kan jeg bruge mine almindelige analoge telefonapparter til internettelefoni?

Kommentar
Fra : Vonna

Dato : 12-02-08 19:36
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-02-08 19:54

Eyvind, jeg forstår ikke rigtigt, hvad du mener. Skal jeg købe en router i stedet for en swift? Hvad med IP-adressen? Skal jeg så have flere IP-adresser?
...........Ved mere end een computer på et modem kan der bruges en switch - men så skal hver comp have sin egen IP ud til verden.

...........Ved mere end een computer på et modem kan der bruges en router som deler lokal adresser ( DHCP ) ud til alle computere på samme netværk som routeren har skabt. og kun een IP ud til verden.
Disse computere kan også snakke sammen i dette lokale netværk

Hvis jeg senere vil have internettelefon, skal jeg så bruge en af de samme udgange fra swiften eller routeren, som jeg bruger til mine PC? eller hvor kobles internettelefonen til?
................Her er jeg ikke sikker på hvad du skal men mener at IP telefonen kører over samme router

Kan jeg bruge mine almindelige analoge telefonapparter til internettelefoni?
............Det mener jeg ikke at du kan, men er usikker

Skal du kunne kaldes op er det bedst med fast IP hos din udbyder.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 12-02-08 20:37

Tak Eyvind og alle jer andre. Jeg forsøger at blive klogere på swift, router og internettelefoni. Lige nu, er jeg bare glad for at både PC, internet og min telefon hele virker uedn problemer!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-02-08 20:45

En switch er en sammenkobling / fordeler.
En router er en fordeler som kan bestemme hvem der er hvem
En router uddeler lokal adresse (DHCP) så de forskellige comp ikke støder sammen.

Det kan se sådan ud:

modem...........router..........switch.........router(med eller uden DHCP).....switch

på alle routere og switche kan der kobles en computer som alle kan gå på internettet samtidig.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-02-08 21:13

Din isdn gør jo oså så du har to telefon linier på samme ledning samtidg har du også din internetopkobling

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 13-02-08 11:19

Jeg kan nu forstå, at min internetforbindelse står helt åben forr angreb fra internettet, og jeg er kraftigt blevet anbefalet at købe en router for at sikre mig mod angreb udefra. Jeg har fået anbefalet Linksys Wireles Router WRT 54GL, så jeg både kan bruge den til faste PC'er og trådløse samt internettelefoni. Er I enig i denne sikkerhedsforanstaltning?
Tak for al jeres hjælp!

Kommentar
Fra : zith

Dato : 13-02-08 12:01

jeg foretrækker dlink istedet. da kan du også få med ny N-teknologi som er flere gange hurtigere end det alm.

Dir-635 tror jeg den hedder...

Dlink sys jeg altid har været meget stabilt og virket udmærket.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-08 12:12

Routere jeg ville købe:
Linksys
SMC
D-Link - Bruges i vores netværk til trådløs forbindelse i et hus.
Hawking - styrer vores netværk og har kørt i flere år med direkte gennemgang for ftp server.

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 13-02-08 12:27

hej hvis du kun vil have 2 pc'er på kan du nøjes med en switch
ellers skal du have en router (kan anbefale en Linksys)
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=18494

trådløs http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=18516

mvh Mad-Nuser

Kommentar
Fra : zith

Dato : 13-02-08 13:55

nu kommer det også an på hvor mange ip-adr. du får fra tdc får hvis du kun får en og sætter en switch op er der kun 1 pc af gangen der kan være på... derfor man køber en router som selv smider ip-adr. ud.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 14-02-08 10:41

Tak for din hjælp og dine mange reaktioner, Eyvind, Jeg har købt en Linksys Wireles Router WRT 54GL til kr. 425. Nu skal jeg bare have sat den op, og håber på at det er nemt. Jeg har fået det råd, at jeg skal slukke min internetforbindelse en time før jeg begynder installationen.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 150 point
Dato : 14-02-08 21:33

Ok - og så vent med at sætte kabler i og tænde noget før det står i instruktionen.

Læg din CD i og lad den starte > vælg engelsk (senere dansk) > user guide > find dansk i venstre side.

Du kan også vælge setup i stedet for user guide.

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 15-02-08 10:56

Tak for dine mange og ihærdige svar på alle mine spørgsmål. Jeg prøver at installere den her i weekenden.
Taknemmelige hilsener fra Steen