/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Cylindervolume
Fra : lena17
Vist : 4253 gange
50 point
Dato : 19-02-03 15:07

Hej, hvad er cylindervolume på en bilmotor?
Hilsen Lena17

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-02-03 15:14

Du mener nok slagvolumen. Det opgives i ccm (kubikcentimeter). Der er også nogle der bruger begrebet "liter". Der går 1000 ccm på en liter. Derfor en 2000 ccm motor kaldes en 2-liter motor.

Slagvolumen er stemplets slaglængde gange antal cylindre gange Pi gange (boring delt med 2)gange(boring delt med 2) alt i cm.

...altså Pi x r2 x L x antal = cm3

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-02-03 15:15

Glemte lige at "over there in the united bluff" bruger de selvfølgelig tommer, deraf følgende Cui = cubic inch.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-03-03 08:38

Lena 17, er svaret ikke acceptabelt?

Kommentar
Fra : banzon

Dato : 04-07-03 09:14

Hej lena.

Man kan siger det ret enkelt hvis du har en motorstørrelse på f.eks. 1,6 så betyder det at du i alle cylindre tilsammen kan fylde 1,6 liter væske i.

Med andre ord så er det størrelsen på motoren, i dette tilfælde en 1600 cubik motor = 1,6 liters motor som 3773 også skriver.

/banzon

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-07-03 12:20

Yearh Banzon, men slagvolumen er er kun det som stemplerne flytter, dvs minus hullet under stemplerne og minus den rest af kammeret der er tilbage over stemplet når det er i top.

Kommentar
Fra : ikon

Dato : 18-07-03 11:46

Kære Lena,

Det er meget simpelt, volumen er et udtryk for motorens størrelse, (og dermed forbrug af brændstof) men ikke et udtryk for effekt. Eks. en gokart har en 100 cc motor som yder 33-35 hestekræfter, hvilket svarer til at en bil med 1000 cc skulle yde 330 HK, det gør de som bekendt ikke, da motoren ikke ville holde til normal drift mere en højst 8 - 10 timer. Hvis du derimod har en 2000 cc/læs 2liter motor på ca 130 HK, holder den meget langt ca 400.000 km, hvis du passer den.

LS - KILA Racing /Formel Renault

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-10-03 10:17

Hallooo Lena, vi har svaret. Meningen er så du skal acceptere svaret, hvis du mener at det er ok, eller tilnærmelsesvis ok. Er der noget du ikke forstår i ovenstående, kan du lægge en kommentar, og vi vil forsøge at hjælpe dig.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 10-08-04 18:21

Sådan er nogle piger desværre. De spørger om noget, de egentlig ikke gider høre svaret på.

Kommentar
Fra : banzon

Dato : 11-08-04 00:16

Kunne være hun blev forvirret over alt det tekniske som blev tilføjet

Kommentar
Fra : pejim16

Dato : 11-08-04 17:36

Cylindervolumen må vel være motorkapaciteten i liter devideret med antallet af cylindre. Altså 1,6 l motor med 4 cylindre har så et cylindervolumen på 1,6/4=0,4 l = 4 dl

Jimmy

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 12-08-04 00:00

Hej pejim,
bogstaveligt har du næsten ret ("næsten" fordi en 1,6´er i reglen afviger lidt fra 1,6), men i realiteten er den enkelte cylinder uinteressant, så det korrekte ligger i 3773´s 2 svar.

Kommentar
Fra : pejim16

Dato : 12-08-04 10:49

Hej hjkofoed.
det er vel kun hvis der efterspørges et motorvolumen!
spørgsmålet var jo oprindeligt; hvad er et cylindervolumen? så må man vel svare konkret på dette. ( Nu nærmer vi os vist ordkløveri )
Jimmy.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 12-08-04 14:24

Hej Jimmy,
helt ok, lidt sjov skal der vel også være. Gad vide, hvornår "Tornelene" vågner, mon vi skal vente i ..... år

Kommentar
Fra : Johnnymail

Dato : 06-01-05 17:21

ikon det du snakker om det er hvist lidt ude på landet hk/cc kan anvendes forskelligt så hk er højre end nomalt kommer lidt an på slagvolume og hvad du vil ha i omdrejningsmoment bare se saab/scania det er jo lille traktor ggg og det du snakker om med 330hk kan godt lade sig gøre bare se mazda´s vankel motor hvor den har 3 cylindre hvor den bruger stort set ikke den sidste cylindre men de 2 første til at udvikle mortoren effekt ... lidt mere til jeres ordkløveriet ...
næh lena17 hvis du ha en skoda hvor der står 1,3 er det bare en 1300 cc motor der ligger i det giver kun et udtryk og indblik i hvad det er for en model så det er lidt lettere at kende forskel på bilerne og deres motore..
stort set ikke indblik i hvad den yder af heste kræfter...
mvh Johnnymail

Kommentar
Fra : majo1965

Dato : 15-01-05 14:58

i glemte vist at fortælle at de forskellige motor størrelses betegnelser angiver den mængde luft /benzin ( diesel ) der står til rådighed til komprimering og som befinder sig over stemplerne

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 16-01-05 12:16

En Wankelmotor har ingen cylindre, men alligevel et slagvolumen, og jeg vil stadig fastholde, at 3773 rammer bedst.