/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Saltvands ir / rust
Fra : Tranceman
Vist : 1156 gange
100 point
Dato : 10-02-08 23:38

Hej

Er der nogen herinde der ved hvordan man bedst og est skånsomt fjerner grønt saltvandsir fra stangøjerne på en pilkestang ??

Har ikke fået skyllet stangen ordentligt efter brug åbentbart så der er kommet små grønne pletter på stangøjerne.

Tranceman

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 11-02-08 00:03

Hej trancemann. Når vi har været ude og fiske sørger vi altid for at skylle vores grej af i koldt ferskvand . Jeg smører dem så ind i almindeligt salatolie , der er aldrig sket noget med vores selv om der kan gå lang tid imellem vi har tid til den førnøjelse. Knæk og bræk næste gang

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 110 point
Dato : 11-02-08 00:12

sprøjt lidt wd 40 på og lad det sidde lidt tag lidt renslet og vupti det er væk.

Det er vel ikke skel fra hornfisk

Mvh SunoFisk

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 11-02-08 00:17

Jeg vil bruge eddikesyre, og skylle efter, eller Cilit bang (reklamen med mønten).

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-02-08 00:18

Jae reklamer er taknemmelige

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 11-02-08 04:15

Bedste råd..... skyl altid dit grej når du kommer hjem hvis det skal holde
Lige nu..... prøv wb 40 og smør det med olie efter.
mvh
joeson

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 11-02-08 06:51

skyld altid dit grej med ferskvand,og tør godt efter.

Kommentar
Fra : Tranceman

Dato : 11-02-08 08:58

Normalt skyller jeg altid mit grej efter endt fisketur men denne gang gik der lige en dag.

Vi overnattede på vejen hjem fra Hanstholm til Syd Sjælland.
Så det nåede jo at tørre lidt ud inden vi kom hjem og skylle grejet.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 11-02-08 18:51

Prøv at ha en lille boks med lidt madolie med dig næste gang. Så kan du bare dyppe det deri

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-02-08 19:33

øhh pia hvordan er det lige at du dypper et fiskestangsøje i en bøtte med olie

Kommentar
Fra : Tranceman

Dato : 11-02-08 20:01

ja den kunne jeg egentlig også godt tænke mig at vide

Der er egentlig ingen mening med at tage olie med på fisketuren og så smøre stangen ind i det undervejs så bliver den jo ikke til at holde fast på !!!

Jeg er igang med at forsøge mig med WD 40 påsmøring og efterfølgende gnubning som sunofisken foreslog men uden renslet er nervøs for at det sliber for meget på det blanke metal.

vender tilbage senere i aften med resultatet

Tranceman

Kommentar
Fra : Tranceman

Dato : 11-02-08 21:17

WD40 alene fjerner det ikke men opløser meget af det grønne ir.

Der skulle lidt snubben til også den bløde side af en skurre svamp kunne bruges
det var lådeses sunowich/fisken der kom med det bedste svar hurtigst...'

Takker

Godkendelse af svar
Fra : Tranceman

Dato : 11-02-08 21:18

Tak for svaret Sunowich.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-02-08 21:57

Takker og bukker hvis forcromningen ikke ka holde til wd og lidt renslet så er det overbord med den

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-02-08 23:29

Meget af "forkromningen" er såmænd bare nikkel i et alt for tyndt lag,

Kommentar
Fra : J.KROG

Dato : 28-02-10 16:28

Hej Tranceman.
Min erfaring er at selv om man skylder godt af efter brug i saltvand, kan der komme grønt ir på øjer,fa-ruller og forskellige steder på hjulet, når det står længe ubrugt. På stangen fjerner jeg ir med meget fint ståluld, er dine øjer og fa ruller ikke af rustfrit stål skal du gå mere forsigtigt til værks det samme gør jeg med hjulet eventuelt adskilder jeg hjulet for at kunne komme ind i alle krogene. Jeg affedter de berørte områder og giver dem en gang lak, den bedste og mest holdbare lak over for saltvand er "tonkinlak" fåes i mat og blank. Tonkinlakken er lavet af en flere hundrede år gammel Kinesisk opskrift og er en meget miljø venlig og holdbar skibslak.