/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Saffiansfabrikanten igen
Fra : kirsten41
Vist : 1829 gange
200 point
Dato : 10-02-08 22:24

Hej venner
Jeg har før bedt om hjælp til denne person. Nu har jeg så fundet ud af, at han arbejdede på Dohlmanns garveri på Frederiksberg, og han boede på Store Svanemosegård. Han døde d. 29/3 1823, og der står i kirkebogen, at han blev 50 år, så han må være født omkring 1773. Han var gift med Charlotte Mantzius De blev viet d. 10/11 1811 i Frederiks Tyske Kirke i København. Jeg ønsker hjælp til at finde hans fødsel: tid og sted.
Kirsten41

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-02-08 08:11

Og hvad hed han? Svend

Kommentar
Fra : kirsten41

Dato : 11-02-08 08:41

tja... I min iver, har jeg jo glemt det vigtigste. Han hed Niels Jensen!!!
Kirsten41

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-02-08 08:57

Niels Jensen Christening: 19 SEP 1773 Kildebronde, Kobenhavn, Denmark

Father: Jens Nielsen Family
Mother: Sidse Pedersen

Måske ham her?

Er på arbejde, finder flere i aften, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-02-08 08:59

NIELS JENSEN
Marriages:
Spouse: CHARLOTTE MANTZIUS Family
Marriage: 11 OCT 1811 Fredreriks Tyske Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

Dette har du jo allerede, Svend

Kommentar
Fra : kirsten41

Dato : 11-02-08 09:16

Ja det kunne godt være ham, men det er svært at få bekræftet.
Kirsten41

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-02-08 09:43

Mon Mantzius (fra Family Search) hedder noget andet på dansk,
finder hende ikke i folketællingerne...

Har du et bud? Svend

Kommentar
Fra : kirsten41

Dato : 11-02-08 14:10

Charlotte Mantzius er født 14/5 1777. Hendes forældre er Jacob Casper Leopold Mantzius og Gjertrud Frederiche Kludt. De oplysninger har jeg fra Tårnby kommunebibliotek Der et site om Kastrup Værk. Der var Jacob Casper Leopold Mantzius porcelænsfabrikant.
Kirsten41

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-02-08 16:28

Der er som formodet mange Niels Jensen at vælge imellem, bare født i København:
"
JENSEN, Niels   Chr   1772   Denm   Kobe   Kobenh
Fa:   Jens NIELSSEN
Mo:   Margrethe JENSDR

JENSEN, Niels   Chr   1773   Denm   Kobe   Gadstr
Fa:   Jens LARSEN
Mo:
JENSEN, Niels   Chr   1773   Denm   Kobe   Kisser
Fa:   Jens ERICHSEN
Mo:
JENSEN, Niels   Chr   1773   Denm   Kobe   Kobenh
Fa:   Jens NIELSSEN
Mo:   Ana Mette NIELSDR
JENSEN, Niels   Chr   1773   Denm   Kobe   KongLy
Fa:   Jens ORESEN
Mo:
JENSEN, Niels   Chr   1773   Denm   Kobe   Rorup
Fa:   Jens NIELSEN

JENSEN, Niels   Bir   1774   Denm   Kobe   Bronsh
Fa:   Jens OLSEN
Mo:   Ingeborg JENSDR
JENSEN, Niels   Chr   1774   Denm   Kobe   Kobenh
Fa:   Jens MICHELSEN
Mo:   Friderica HANSDR
"
Altså (mindst) 1 født i 1772, 5 født i 1773 og 2 født i 1774, Svend

Kommentar
Fra : kirsten41

Dato : 11-02-08 18:57

Ja, det er jo et almindeligt navn, og det er svært at finde ud af, hvem af de Niels Jensen det er, og måske er det ingen af dem, jeg har måske en mulighed i en lægdsrulle, eller hvis jeg kan finde en medarbejderliste fo de arbejdere der var hos Dohlmanns garveri. Der er også en mulighed for en folketælling for 1820, men den er ikke på nettet, og da jeg bor i Jylland, så kræver det lige en tur til København. Men foreløbig tak for forsøgene
Kirsten41

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-02-08 19:31

står der nogle fadde navne ved børnenes fødsel, der evt. kan hjælpe dig videre??
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-02-08 19:32

De fik vel børn, er der nogen navne der rimer på de få nævnte bedsteforældre? måske opkaldt??
står der noget ved børnenes dåb og konfirmation??? Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-02-08 19:41

er det ikke din ???
Charlotte Mantzius23 UgiftHusjomfru
men ingen spor af din niels jensen
senta
Samtlige personer i husstanden
København, København (Staden), Nørre Kvarter, Nørre Kvarter, , 32, FT-1801, A5031
Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
August Gotlieb Kyhnel54 GiftGarvermester
Inger Cathrine Andersen44 Giftg A.G.Kyhnel
August Gotlieb Kyhnel21 UgiftStud.Juris.
Christiane Caroline Kyhnel15 Ugift
Christian Gotlieb Kyhnel62 Enke
Christiane Sophie Kyhnel13 Ugift
Anne Marie Tommesdatter24 UgiftKokkepige
Margrethe Hansen29 UgiftStuepige
Charlotte Mantzius23 UgiftHusjomfru
Adam Nicolaus24 UgiftGarversv.
Adolph Mallin25 UgiftGarversv.
Niels Sahlberg23 UgiftGarverdreng
Niels Jørgensen25 UgiftGarverdreng

Kommentar
Fra : kirsten41

Dato : 11-02-08 19:44

til senta
Niels Jensen og Charlotte Mantzius havde en datter f.28/4 1813, og den eneste af de faddere der kan være til lidt hjælp er en købmand Nielsen, det kunne måske være Niels Jensen far, men det er kun et gæt, og der står ikke hvor han kommer fra.
Kirsten41

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-02-08 19:51

datter f.28/4 1813,
hvor er den datter døbt ??
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-02-08 19:59

Kun dise 3 har far Nielsen, Svend

"
JENSEN, Niels      Christening Date:   8 Oct 1772   Recorded in:   Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
         Collection:   Holmen; Den Danske Folkekirke
   Father:   Jens NIELSSEN
   Mother:   Margrethe JENSDR

JENSEN, Niels      Christening Date:   28 Apr 1773   Recorded in:   Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
         Collection:   Holmen; Den Danske Folkekirke
   Father:   Jens NIELSSEN
   Mother:   Ana Mette NIELSDR

JENSEN, Niels      Christening Date:   3 Oct 1773   Recorded in:   Rorup, Kobenhavn, Denmark
         Collection:   Rorup; Den Danske Folkekirke
   Father:   Jens NIELSEN
!

Kommentar
Fra : kirsten41

Dato : 11-02-08 20:33

til Senta
Datteren er døbt i Frederiksberg kirke, og hendes dåb har jeg fundet.
Charlotte Mantzius var i huset hos Gotlieb. Hun blev gift i 1811. Der er jo en mulighed for at hun har truffet Niels Jensen der, da både Gotlieb og Niels Jensen havde med garveri at gøre.
Hilsen Kirsten41

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-02-08 21:03

har du prøvet at søge efter en høker/købmand nielsen med fornavnet jens
i folketællingerne på dda /1787/ 1801 der har en søn niels jensen,??
jeg tror det er niels jensens far denne købmand / høker nielsen.
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-02-08 21:30

Og hvad hed datteren? Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-02-08 21:57

det her kan evt. være din niels jensen
jeg ved ikke hvad Negotiant betyder

senta
Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden
København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, , Store Kongensgade 68, 229, FT-1787, C1746
Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
Jens Nielsen Weisgaard46 EnkemandMandNegotiant
Niels Jensen13 UgiftEgte Søn
Christen Jensen11 UgiftEgte Søn
Maren Jens Datter9 UgiftEgte Datter
Rachel Jens Datter6 UgiftEgte Datter
Marie Christine25 UgiftTienestepige

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-02-08 22:23

>Jørgen Lindvig var købmand i Horsens, eller negotiant, som det hed.

Så du er måske på rette spor senta...Svend

Kommentar
Fra : kirsten41

Dato : 11-02-08 22:48

til Svendgiversen: Datteren hed Johanne Henriette Leopoldine Jensen f.d.28/4 1813, og døbt i frederiksberg kirke 20/6 1813
Til Senta: det var et rigtigt godt bud, tak for det
Kirsten

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-02-08 09:01

Så nok hende her:
"
København, København (Staden), Øster Kvarter, København Øster Kvarter, Adminiralgade No. 102, stueetagen, , FT-1845, C4625
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Søren Kattrup 36 Gift ?? ved Nicolai Kirkeskole Ribe
Hanne Henriette Leopoldine Jensen 31 Gift Hans Kone København
Rasmus Henrik Emil Kattrup 4 Ugift Hans Søn København
Charlotte Sophie Kattrup 2 Ugift Hans datter København
Caroline Marie Hieronymusine Holm 16 Ugift Tjenestepige København
"
Måske kan Kattrup familien hjælpe? Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-02-08 11:32

kan det her være jens nielsen fra DDA 1787 , alderen stemmmer ca. ??
Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden

København, København (Staden), Klædebo Kvarter, Klædebo Kvarter, Matr. 175, 766, FT-1801, A5033
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Nielsen Beldring 64 Gift Huusbond Høker
Maren Hansen 45 Gift hans Kone
Johanne Marie Rasmussen 23 Ugift Tjenestepige
Rasmus Jansen 35 Ugift Logerende
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-02-08 11:48

Jeg tror ikke det er den samme, der er 14 år mellem de to folketællinger,
der er 18 års forskel i alder, det kan jo være en fejl; men tilnavnene Weisgaard og Beldring...

Så nu har vi mindst to Niels Jensen fædre købmand Nielsen, og mindst tre Jens Nielsen...

Det der også bekymrer mig, vil man lade en farfar i 70 erne stå fadder?? Svend

Kommentar
Fra : kirsten41

Dato : 12-02-08 17:52

Til Svendgiversen
Den folketælling har jeg. Jeg tror jeg har det meste af det som findes fra Johanne Henristte Leopoldines vielse med Søren Kattrup og fremad. Det er det som er ældre der "driller" .
Hilsen Kirsten

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-02-08 18:14

Mit spørgsmål er så, kan nogen fra Kattrup familien ikke hjælpe dig?

Denne familie er jo meget oplyst, Søren vist præst eller degn??
De har sikkert færdige slægtstræer med Kattrup-Jensen familien, Svend

Kommentar
Fra : kirsten41

Dato : 12-02-08 18:30

Til Svendgiversen
Jo Søren Kattrup var præst. Han var født i Ribe, han havde en bror som også var præst og desuden 2 søstre. Søren Kattrups forældre er Rasmus Sørensen Kattrup og Maren Brorsen. Rasmus Sørensen Kattrup var tolder i Ribe, og hans fødsel kan jeg heller ikke finde. Jeg har tænkt på at der var en mulighed for at han var født i Kattrup, og var født Rasmus Sørensen og tog så navnet Kattrup, men det er et rent gæt.
Kirsten

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-02-08 18:48

Der er vel mange nulevende Kattrup,
fra den familie, og sikkert også andre, opkaldt efter landsbyen Kattrup...

Har du kontakt med nogen af dem? Eller har du forsøgt at kontagte dem??
Jeg tror nogle af dem har et slægtstræ, også med din Jensen familie??? Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-02-08 19:41

hej Kirsten
kender du S.V.Wibergs Almindelig dansk præstehistorie?
deri er nævnt Søren Kattrup præst. af tamdrup og derudover er sønnen også nævnt som Rasmus Sørensen Kattrup tolder i og født i Ribe.
fra denne side

http://tom-stryhn.com/Lolland/viewpage.php?page_id=28

senta

Kommentar
Fra : kirsten41

Dato : 12-02-08 20:30

til Senta
Jeg kender godt præstehistorien. Det er Søren Kattrups far som er tolderen fra Ribe, og ikke hans søn.
Til Svendgiversen, jo jeg har en kontakt med en del af dem, men jeg har ikke truffet nogen som skulle have en slægtstavle over denne del af slægten.
Kirsten41

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-02-08 20:36

Deres søn: Svend
"
KATTRUP, Rasmus Hendrik Emil      Birth Date:   16 Sep 1841
   Christening Date:   19 Jun 1842   Recorded in:   Kobenhavn, Denmark
         Collection:   Vor Frue; Den Danske Folkekirke
   Father:   Soren KATTERUP
   Mother:   Hanne Henriette Leopoldine JENSEN
"

Kommentar
Fra : kirsten41

Dato : 12-02-08 20:47

Ja det er rigtigt, det er deres søn, de havde foruden ham to døtre og to sønner. Den ældste af deres døtre var min oldemor. Hun hed Charlotte Sofie Kattrup.
I øvrigt endte Rasmus Henrik Emil Kattrups liv ulykkeligt. Det arbejder jeg med at "oversætte" fra gotisk i øjeblikket.
Kirsten

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-02-08 20:59

Charlotte er så opkaldt efter gamle Charlotte Mantzius og du er selv en Kattrup...
Det anede mig, Svend

Kommentar
Fra : kirsten41

Dato : 12-02-08 21:16

Nåe... Hvordan kunne du gætte det? (altså at jeg er en Kattrup)
Kirsten

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-02-08 21:27

Herfra:
>>Jeg tror jeg har det meste af det som findes fra Johanne Henristte Leopoldines vielse med Søren >>Kattrup og fremad...

Bestyrket her:
>jo jeg har en kontakt med en del af dem...

Nok for i aften, Svend