/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
dato
Fra : missjosephine
Vist : 853 gange
100 point
Dato : 10-02-08 17:52

hej.. er så heldig at ha fået kopi af et bre min mor har skrevet til sin storebror der var i indien i 1948.
det er dateret 31 januar 1948 og jeg ville forfærdelig gerne hitte ud af ugedagen for denne dato.
hun nævner Gandhis død, at hun har læst det i avisen i lørdags, han blev myrdet den 30.januar 1948. og hun spørger ham om han har set noget til sørgetoget over hans død....
måske er det bare måde brevet er skrevet på, en noget anderledes gramatisk udformning end vi har idag, så det ka være at hun mener at i lørdags har været dagen før...altså at den 31 januar er en søndag i 1948.
det er ret interessant at ha fået et brev min mor har skrevet da hun var 16 år. specielt da det er 40 år siden min mor døde.
ærgerligt det ikke er kommet med i slægtsbogen.men hr. fætter har først fundet det fornylig i sin fars efterladte ting...
hvordan kan je gfinde ud af det med ugedagene for så mange år siden....ku også være sjovt at finde ud af hvilken ugedag jeg selv er født....
tak og ciao missjosephine...

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 10-02-08 17:58

Hej Missjospehine

Den pågældende dato er en Lørdag!

Jeg har brugt en funktion i microsoft excel der kan fortælle hvilken ugedag en dato er!

UGEDAG(Dato) = ugedag!

Mvh
Peder

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 10-02-08 17:58

Her kan du finde dagen, jeg har afprøvet den med godt resultat

http://www.ritaolesen.dk/beregninger/hvilken_ugedag.htm

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 10-02-08 17:58

Jeg mener datoen d. 31-01-1948!

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 10-02-08 18:00

på mit link, kan du jo også finde din egen ugedag= fødselsdag

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 10-02-08 18:00

Lørdag, det var lørdag 31. januar 1948

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 10-02-08 18:01

Den 31. januar var en lørdag.

http://www.rmadsen.dk/kal/

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-02-08 18:03

Et sjovt link, hvor du kan se fra 1500-2099

http://www.rmadsen.dk/kal/dk8a.htm#1948

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 10-02-08 18:05

et link mere, hvis det andet svigter

http://rohmann-tofting.dk/beregn.htm

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 10-02-08 18:08

hellebirgitte..jeg kan ikke får linket frem..det fortæller hele tiden at der er noget der ikke er rigtigt....
er der andre steder jeg kan finde ud af det med datoerne og ugedagene...
det lyder bare underligt, at hun skulle skrive hun har læst det i lørdags i avisen, hvis den 31 er en lørdag og han blev myrdet den 30. januar....men det er måske den gramatiske udfomning i skrift i 1948....at skrive i lørdags om samme dag...ved det ikke...de skrev også navne ord med STORT. me interessant alligevel og lidt historisk... ciao m.j.

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 10-02-08 18:08

Spørgsmålet er til fulde besvaret, alligevel poster jeg dette link, kaldet Bauers kalender, som er en guldgrube for slægtsforskere mht. helligdage osv.

http://www.morchslaegt.dk/bauers/bauer.htm

Og igen, det var en lørdag

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 10-02-08 18:14

øv linket ikke virker hos dig, men jeg har sendt et alternativ
Citat

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 10-02-08 18:14

nordsted1 godt nok sjovt med den kalender....og så se alle de helligdage vi ikke har mere i danmark, men nogen af dem existerer faktisk stadig hernede i italien, f.ex maria bebudelse og sct, stafan...og hellig tre konger...
hvor finder jeg resten af kalendererne..vil gerne finde ud af min dag for min fødsel....
dit link er det eneste jeg kan få frem...alle de andre får jeg at vide er forkerte på en elleranden måde..ved ikke hvorfor...
ciao miss.j

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-02-08 18:29

Resten er her: http://www.rmadsen.dk/kal/ fra 1500-2099

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 10-02-08 18:34

Spørgsmål
- Ubesvarede 2
- Besvarede 10
- Annullerede 14
- Slettede 0
Ialt 26

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 10-02-08 18:52

stouenberg...hvad har det med mit spørgsmål at gøre..er du misundelig på ikke at ha fået point fra mig eller har du bare ikke andet at bruge din tid på end at tælle folks spørgsmål mm....???
ciao m.j

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 10-02-08 19:41

Nu er det jo vigtigt at vide, om Gandi levede øst eller vest for datolinien+

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 10-02-08 20:07

jamen dog...har du ikke læst det jeg har skrevet.....min mor skrev til sin bror der i 1948 befandt sig i Indien.......og så vidt jeg er informeret, så ligger datolinjen helt ude i stillehavet i øst.....langtfra Indien......
men det bliver jo det samme uanset hvad dato det er....min mor har dateret brevet den 31. januar....og skriver hun læste det i lørdags i avisen....så hvis den 31. er en lørdag, så er det jo samme dag...hun har læst det, men med datidens måde at skrive på kan de tvære svært at tyde..og hun er bare 15 år...har vist skrevet 16, men de tbliver hun først ½ år senere...
det er faktisk ret interessant at læse det brev....en sjov måde man skrev på dengang....meget meget anderledes end man gør idag....meget....
ciao m.j.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 10-02-08 20:23

Nåe jo men så længe er det da ikke siden - jeg lærte at skrive før 1943. Der er stadigvæk nogen der forstår hvad jeg skriver.

Ja datolinien er den 180 grad

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 10-02-08 20:30

Så blev det lørdag igen. Vi har passeret datolinien og går fra at være foran i forhold til dansk tid til at være bagud. Det har i mit hoved været en udfordring, hvad der egentligt skete, når vi passerede datolinien. Vi passerede "linien" kl. 16, altså den første lørdag i ugen. Men for ikke at gøre det meget vanskeligt, blev det her om bord besluttet, at først ved midnat gik vi et døgn tilbage. Tænk at have to lørdage om ugen. Nogen mener at kunne udnytte det overfor deres chef, som måske har sagt ja, til lønforhøjelse den dag der er to torsdage i ugen - gælder det så ikke når der er to lørdage? Begivenheden blev fejret med brunch i messerne (spisesteder) her til morgen - den anden lørdag.

Da jeg læste det troede jeg at der har vi løsningen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-02-08 21:34

ciao igen MissJosephine...

I dette link (forkortet af mit det første link) kan du finde alt hvad du har lyst til

Også din egen fødselsdag+ugedag

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 03-04-08 16:24

tak for svarene har helt glemt at afslutte det...foråret gør en lidt ør....
miss.j.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-04-08 16:28

Foråret er en af de beste årstider, en vi har ventet på med længsel

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 03-04-08 18:03

Hej igen, nu er det også blevet forår i Danmark selvom sneen væltede ned for kort tid siden, har vi nu + grader, græsset gror og fuglene pipper Men sådan er det jo at bo i Dk. Fik du besvaret dit spørgsmål?

Forårshilsen fra HelleBirgitte

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-04-08 23:24

Hov det er først nu jeg ser, at jeg ikke huskede linket, hvor du kan se din egen fødselsdato, men kun nævner at du skal forkorte mit link fra den 10.2 kl 18.03 men her er det

1952 http://www.rmadsen.dk/kal/dk4d.htm#1952

1953 http://www.rmadsen.dk/kal/dk7c.htm#1953

1954 http://www.rmadsen.dk/kal/dk9d.htm#1954

Da jeg ikke ved i hvilket årstal du er født, men kun sådan ca, får du et lille udvalg