/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Kondensproblem på beton?
Fra : Willivoldsom
Vist : 1569 gange
25 point
Dato : 10-02-08 17:31

Findes der en form for tynd men fast isoleringsplade man indstøbe eller lime fast på betondæk og så ovenpå igen klæbe klinker/fliser?

Mit problem er gulvet (ca. 3 m2) i et lille tilbygning (vindfang) ved husets indgang. Vindfanget er ved en ombygning af huset på et tidspunkt bygget ovenpå et betondæk, der ligger ud over trappeskakten til kælderindgangen. Dvs. der er fri luft og ingen isolering under de ca 10 cm betondæk. Ovenpå betondækket er et kalkcementmørtellignende lag på 2-3 cm, hvorpå der var udlagt et dårligt udført afretningslag i varierende tykkelse

Ved en totalrenovering af huset, hvor vi bor i kælderen og hvor der ikke er varme på i stuetagen pga. nedtagne radiatorer, har vi nu konstateret kondensproblemer på betongulvet (et "ægte" Pergo-gulv (7 mm) var forinden fjernet). Problemet skyldes selvfølgelig kombinationen af dårlig isolering, lav temperatur i vindfanget og fugt i luften (trods aktiv udsugning fra køkken og bad i kælderlejligheden) som stiger op via indvendig kældertrappe til vindfanget. Da kondensdannelsen var størst var udetemperaturen ca. 0 grader og indetemperaturen i vindfanget ca 13 grader. Der dannedes et par små søer i de to hjørner, som ligger fjernest fra det øvrige hus. Problemet hænger selvfølgelig også sammen med graden af udluftning. Ugen før havde jeg muret et hul til en brændeovn til, fordi der skal bores et nyt til en anden brændeovn. Jeg bemærkede, at der var et pænt træk gennem skorstenen, og denne mindre udluftning pt. betyder også noget.

Spørgsmålet er nu om problemet også vil findes ved en normal temperatur på ca. 20 grader i vindfanget og frost udenfor, og ved normal udluftning. Der var ikke noget som tydede på, at Pergo-gulvet lagt af tidligere husejer havde fået kondensfugt, da vi i sin tid fjernede det.

Vi vil gerne lægge fliser/klinker i stedet - men ønsker ikke at skulle tørre små søer af vand op et par gange om dagen. Derfor har jeg tænkt, om det var muligt at fjerne kalkcementmørtellaget ned til betondækket og så bygge et nyt lag op bestående af en fastlimet eller indstøbt solid isoleringsplade (eller noget andet isolerende) hvorpå der kan lægges klinker/fliser.

Alt i alt har jeg ca. 50 mm at arbejde med i højden fra betondæk til færdig overside af fliser. Kan man forestille sig f.eks. 10 mm til faststøbning af 20 mm plade, hvorpå der lægges 10 mm afretning inden fliserne klæbes herpå?
Jeg har søgt efter isoleringsplader på nettet, men er meget i tvivl om Sundolitt (flamingo) har styrke nok? Isoleringsevnen behøver ikke være større end at kondensproblemet forsvinder - findes der ikke noget materiale som er hårdt og alligevel har en vis isoleringsevne?

Inden vi fik kondensproblemet, overvejede vi kortvarigt at lægge gulvvarme - men det vil blive for dyrt at holde i gang pga. opvarmning af det uisolerede betondæk med fri luiftadgang på undersiden.
Jeg mener ikke en isolering på undersiden kan hjælpe meget, da betondækkets kanter, som hviler på murværk på tre sider, stadig vil være en betydelig kuldebro.

Der skal faktisk føres rør frem og tilbage i gulvet til en radiator. Selvom rørene er isolerede, har jeg tænkt, at den smule varme, der uværgerligt vil blive afgivet til betonlaget fra fremløbsrøret, måske kan være nok til at undgå kondensen, hvis fremløbsrøret i stedet for at blive ført lige frem til radiatoren, bliver lagt hen foran døren og rundt i de to problemhjørner inden røret når radiatoren.

En løsning kan måske være at støbe gulvet op og afrette det, lægge en dampspærre og herpå 15 mm trægulv som i resten af huset. Trægulvet i sig selv har jo en vis isoleringsevne, som måske er nok i kombination med alm. indetemperatur om vinteren og fornuftig udluftning? Vi vil dog helst have klinker ved indgangen!

Håber på nogle brugbare forslag til en løsning.

Hilsen
Willi

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-02-08 19:08

Hvis der er plads ville jeg isolere nedefra.
Smut hen til nærmeste tømmerhandel og få (gratis) "den lille lune" fra rockwool hvor der er tegninger af hvordan der skal isoleres.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-02-08 21:35

hvis det skal være oppe unde fliserne så en tynd Sundolitt og så med tynd type jernbindingsgitter over så skal det nok være bærende med så lille et område som du beskriver og så evt også nedefra som eyvinds forslag

Mvh SunoFisk

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-02-08 21:40

Hmm
Citat
fugt i luften (trods aktiv udsugning fra køkken og bad i kælderlejligheden) som stiger op via indvendig kældertrappe til vindfanget.Er det ikke muligt at fører det en anden vej ????
Citat
Problemet hænger selvfølgelig også sammen med graden af udluftning
Har du tænkt på at lave mere udluftning

Kommentar
Fra : Willivoldsom

Dato : 10-02-08 23:13

Hej SunoFisk - tak for dine svar.

Mon der kan være plads til det hele?
Betonunderlaget er ujævnt, så der skal vel først nivelleres med et tyndt lag selvnivellerende gulvmasse, herover en Sundolittplade (måske er 10 mm nok?), et armeringsgitter og en udstøbning inden fliserne limes på. Er der ikke nogle mindstekrav til tykkelsen på et armeret betonlag lige under fliserne? Det er godt nok kun 3 m2 - men skal alligevel kunne holde til vægten af to-tre personer ad gangen.

Mht. dine bemærkninger til udluftningen. Udluftningen fra køkken og bad ledes ikke op ved kældertrappen. Det suges ud til det fri gennem hver sin ventilator. Men den almindelige fugt i luften, som dels skyldes det der undslipper emhætte og badudsuget, dels kommer fra os mennesker og anden aktivitet i kælderen - det er det, som pga. varmen stiger op til de kolde lokaler ovenpå, og slår ned som kondens. Vi har foruden de to udsug 6 almindelige udluftningsventiler i kælderen. Men når den varme luft søger opad, er det frisk luft udefra, som kommer ind gennem udluftningsventilerne!

Eyvinds forslag om at isolere nedefra kan måske hjælpe noget generelt på varmeforbruget. Men kondensen slår ned i de to yderste hjørner af gulvet, hvor betondækket hviler på muren nedenunder. Jeg kan ikke se hvordan det kan lade sig gøre at isolere dette sted udefra. Set fra siden udefra er der murstensmuren ca. 1 m høj, hvorpå siden( kanten) af betondækket ligger, og derover igen murstenene i det opførte vindfang.

Hvis blot jeg kunne få nogle oplysninger om hvorvidt det kan lade sig gøre at opbygge en holdbar konstruktion på de ca. 50 mm der er til rådighed inde, så vil jeg blive glad.

Mvh
Willi

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-02-08 23:40

Altså her må du nok se bort fra at 10mm sundolit ikke er nok iforhold til osv. osv. men se på hvad der kan lade sig gøre og en 20mmklaplad oven på ameringen skulle saktens kunne bære og niveleringen skal vel ikke bruge mere end 10-mm så har du 10mm til klæber og klinker

Kommentar
Fra : Willivoldsom

Dato : 14-02-08 00:12

Hej igen

Nu er der gået nogle dage - og i mellemtiden har jeg talt med min tømrer(!), som mener at 20 mm armeret beton (plus fliser) ikke er tilstrækkeligt stabilt ovenpå en sundolitt-plade. Det vil sandsynligvis knække i fugerne i fliselaget.

Er der nogen som ved, hvor man kan finde oplysninger om beregning af styrke mm.?

Hilsen
Willi

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-02-08 00:52

Ja jeg har ikke lige et beregningsgrundlag men ja undskyld men mon ikke det nærmere er en murer du skal bruge

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 25 point
Dato : 14-02-08 01:05
Godkendelse af svar
Fra : Willivoldsom

Dato : 14-02-08 21:58

Tak for svaret Sunowich.

Hilsen
Willi

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-02-08 22:11

Takker og bukker så ville det da være rart at hører om det senere hvis du gider så kan du jo skrive i min pri mail her på siden