/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Rimelig pris på service
Fra : bigdad123
Vist : 3796 gange
50 point
Dato : 10-02-08 13:02

Jeg har købt en 4 år gammel Skoda Fabia. Den blev sendt til 30.000 km. service på et autoriseret Skoda-værksted.
Bremserne skulle lige renses. 1.075,-
Motorolieskift, 4 l olie til ialt 877,-
Ellers intet "ualmindeligt" arbejde udført. Samlet pris kr. 7.000,-
Kan det virkelig være en "normal" pris for et ganske almindeligt service?
Jeg har ellers troet at en moderne Skoda var en gedigen bil med rimelige reservedels- og servicepriser.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-02-08 13:08

De har vel også indført "fastpriser".

Jeg har hørt om 1700 for tændrørsskift.

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 10-02-08 13:23

Ja , det plejer at være faste priser der trækker sådan op.
Der er ingen grund til at få lavet service ved et autoriseret værksted, det er blot spild af penge..
De små værksteder er lige så dygtige

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 10-02-08 13:29

Citat
Enorme forskelle på værkstedspriser
Kontant tester bilværksted ved at sende en Folkevogn Passat på værksted.

læs mere her, gense evt udsendelsen

http://www.dr.dk/DR1/kontant/2007/12/04162736.htm

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 10-02-08 13:52

Jeg vil kalde det dyre lærepenge, - og lære af en anden gang, at forespørge om prisen.

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 10-02-08 14:06

Det er jo rigtigt at de "autoriserede værksteder" flår én.

På den anden side da jeg købte min brugte Fabia fra 2004 som havde kørt 34.000 km. så havde jeg ikke købt den hvis ikke servicebogen havde vist at den var serviceret hos en autoriseret.

Når den nu skal have næste service så vil jeg ovennævnte in mente, sikre mig at jeg får en pris først eller at de kun udfører arbejde som jeg har godkendt.

Fremover når vognen så er blevet ældre vil jeg benytte et almindeligt værksted som i de fleste tilfælde er lige så omhyggelige eller mere end det autoriserede værksted.

Rart at du tog det op og godt med linken fra HelleBirgitte

Kommentar
Fra : bigdad123

Dato : 10-02-08 14:10

Ja, jeg må vel betragte det som lærepenge.
Synes bare det er utroligt dyrt for en - forholdsvis enkel - inspektion af køretøjet.

Tror også jeg næste gang vil prøve at finde et mindre værksted. I hvert fald er det sidste gang jeg ikke selv skifter olie og forresten heller ikke tændrør! (tak for tippet!!!)
Er der evt. nogen der kan foreslå en reel mekaniker i Nordsjælland?

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 10-02-08 14:12

de fleste værksteder kører med et lille , mellem og stort service, og der er somregel fast pris på disse service, men så er det jo at reservedelene kommer ved siden af og sikkert også noget andet.

jeg spørger altid hvad servicen koster når jeg bestiller tid og hvis de finder noget som de mener skal skiftes eller reprareres skal de ringe til mig først . så jeg er næsten aldrig overrasket over regningen.

men nu ved jeg at et 30.000 km service ( hos nissan ) er et stort service og der tager de omkring 6000 + reservedele så hvis prisen er nogenlunde det samme hos skoda så passer prisen jo meget godt

så sørg for næste gang at spørge om prisen inden de får bilen

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : bigdad123

Dato : 10-02-08 14:18

Tak til Chicapigen! Sært nok føler jeg mig lidt trøstet ved tanken om at det ikke kun er mig de tager røven på....
Jeg har haft en fornemmelse af at hele værkstedet stod bag gardinet og var ved at dø af grin da jeg kørte derfra.

Accepteret svar
Fra : chicapigen

Modtaget 50 point
Dato : 10-02-08 16:16

hej bigdad123

næ de har sikkert ikke stået og grinet af dig for jeg tror at du har betalt for et stort service og jeg har lige kigget vores papir fra service igennem og de 6300 vi betalte for et stort service var ikke med olie og lignende det skulle betales ved siden af , så den pris du har betalt tror jeg er ok.

jeg kan fortælle dig at min søster havde en fiat bravo som hun sendte til fiat for at få et service på den og så skulle den også har en pavabehandling af undervognen og hun hentede bilen dagen efter fik hun en regning på 16000 det kalder jeg godt nok overpris det skal lige sige at hendes bil har efterfølgende ikke været på det værksted

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-02-08 16:46

At rense bremser og skifte olie er ting som man kan lave selv, hvis ellers man har en højre og en venstre hånd, der er skruet rigtigt på, og at man ikke er bange for at blive lidt snavset.
Det er slet ikke så svært, og så sparer man en masse penge. - Jeg sætter selv grænsen ved, når man skal ind i motorens indre. Her har jeg hverken værktøj eller viden nok.
Kan man ikke lave lidt selv, så er det dyrt at have bil i vore dage!

Kommentar
Fra : bigdad123

Dato : 10-02-08 17:11

Jeg må jo nok indse at det ER dyrt at få professionelle til at ordne ens bil. Jeg plejer selv at tage småtingene efterhånden som de dukker op.

Og jeg kan nu se, at jeg faktisk er sluppet "nådigt" for det var selvfølgelig tale om et stort service, og udover bremserens, olieskift var der også sat et par nye pærer i og udskiftet viskerblade.
Jeg havde bare selv regnet med en pris på omkring 4.000,- og var så ved at gå bagover da det viste sig at blive næsten det dobbelte.

Godkendelse af svar
Fra : bigdad123

Dato : 10-02-08 17:13

Tak for svaret chicapigen.
Nu har jeg det meget bedre

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 10-02-08 17:30

selvtak , det var godt humøret steg

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 10-02-08 18:49

Når vi laver service på værkstedt der jeg arbejder.Det første vi tjeller er alle lys ,blink bremse,nær,fjern ,pos.baklys.Så er det tjek af viskere foran og bag.Og eventuelt skifte viskere hvis de er dårlige. Så er det alt inde i bilen,lys varme instrumenter sikkerhedsseler.varme i sæder,blæser,Så er det udstødning,vi tjekker om det er lækage.Så er det styre /bærekugler,bøssinger, tjek af slør og om gummien er hel.Hjul lejer om det er slør.Foran og bag. Og før vi startet med alt dette så kørte vi en tur med biler for at høre efter lyder og tjek af hvordan bilen kører. Så kørte vi op på bremseprøvestanden der vi tester bremser med belastning+ tjek af støddæmpere på samme maskine. Så tjekker vi olje ,vand /frostvæske temp,,gearolje,sprinklervæske.Skifter olje luftfilter Tjekker tendrør, oljefilter,brendstoffilter,pollenfilter.Vi skifter bremseklodser og bakker hvis det er nødvendig og renser bremsene foran og bag.Så vasker vi og støvsuger vi bilen inde og udvendig.Alt dette for ca 1700kr + deler og olje. Alt dette er det jeg kan huske nu det er sikkert noget jeg har glemt da vi har en service liste vi følger.Dette tager ca. 4timer.
alimak

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 10-02-08 19:36

Hej Alimak! Så mangles blot firmanavn. og adresse, men da du åbenbart ikke er der mere, så er det jo ikke sikkert at man stadig er så grundig.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 11-02-08 03:11

Hej selv
Er jeg der ikke mere ? Hvordan kan du sige det ud fra det jeg skrev?
alimak