/ Forside/ Teknologi / Hardware / Server / Spørgsmål
10  Uffe29 470
ubuntu server
Fra : freeeeeeeen
Vist : 620 gange
50 point
Dato : 07-02-08 22:15

jeg kan sgu ikke forstå det hvorfor kan jeg ikke skrive password i login meget mystisk har lige instaleret ubuntu server men kan ikke bruge det hjælp

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-02-08 22:31

Du skal nok lige skrive root først og så dit pasword.
Rent gætteværk da jeg ikke har leget med ubuntu server endnu.

Ps. Du ved vel godt at der er et ubuntuforum her:
www.ubuntudanmark.dk

Kommentar
Fra : freeeeeeeen

Dato : 07-02-08 22:37

det vidste jeg ikke er lige begyndt med ubuntu idag starter med en server og virker det bliver alle maskiner sat op med ubuntu men men det virkede ikke med root jeg får lov til at skrive et login men password vil den ikke skrive noget i meget mystisk

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-02-08 22:45

Jeg ville nok starte med ubuntu som alm. desktop.......og der bliver du måske glædeligt overasket.

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 08-02-08 01:01

Det er fordi dit password er usynligt. Den viser ikke ******* som man ellers er vant til:

http://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?=&p=8320

(Er det også dig der?)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-02-08 10:10

Når du får den server til at køre så lad os høre lidt om den.
Der er flere ubuntu-folk her på Kandu som nok følger med.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 08-02-08 22:58

hej freeeeen
du kan ikke bruge root i den gule login
du skal skrive den user du oprettede og i næste felt password
havde derefter startet en consol i telbehør, men her dur root heller ikke
gik i users listen og rettede pasword og nu dur det.
hilsen stone47

Kommentar
Fra : freeeeeeeen

Dato : 09-02-08 12:01

jeg har lige pt droppet ubuntu både som server og som operativ system men lader lige tråden her stå åben lidt i nu hvis jeg skulle få blod på tanden igen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-02-08 15:59

Men du skylder dig selv at prøve igen, men det er lidt anderledes end windows.

En anden server er den der hedder SME (Linux) som også er gratis.
Den skal køre på en ganske alm. selvstændig comp og efter installation styres den fra en comp i netværket eller udefra internettet (hvis du åbner for muligheden)
Den håndterer:
DHCP
Firewall
Mail som kan bruges fra outlook / web i udland / thunderbird evt under Firefox
hjemmeside
ftp server
indtern fildeling
DNS kan håndteres gratis af www.gratisdns.dk som også kan registrere et domænenavn.

Kommentar
Fra : freeeeeeeen

Dato : 09-02-08 20:41

jepper det lyder som en god ide men jeg skal lige sunde mig der kommer nok flere sprg her på tråden smiler

Kommentar
Fra : freeeeeeeen

Dato : 09-02-08 21:11

det lyder lidt spændende med den sme hvor henter jeg den nemmest henne

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-02-08 21:53

Ok så skal jeg til at lede, når nu DK ikke dukker op - dor han bruger den og ved hvor den hentes.
Jeg leder......................

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-02-08 21:59

Nå det var nemt nok.
Her er lidt at kigge på:
http://wiki.contribs.org/SME_Server:Download

Og her til at hente:
http://sme-mirror.voxteneo.com/releases/7/iso/

Hent denne bootbare iso fil i386/ og brænd den evt i Nero "burn image to file "

eller via torrent som jeg ikke kender brugen af.

Kommentar
Fra : freeeeeeeen

Dato : 09-02-08 21:59

ok jeg har hentet et par stykker af sme men fælles for dem er de skal betales for smiler og det er jo ikke lige et hit griner

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-02-08 22:22

Vi har her i vores lille netværk kørt med SME ........................og har da aldrig betalt en krone.
Hvis du vil have den proffe med hælp så koster det.
Vi bruger nu en lille bitte ftp server og har resten ude i byen for en 10'er om måneden.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 10-02-08 08:38

hej freeeeeen
Duskylder dig selv at prøve igen, tag nu en standard 7.10 så vil du se alt funker
Og til i andre giv mig lige jeres forun link til brugerne her
mit er http://stoneplace.dk
hilsen stone47

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 50 point
Dato : 10-02-08 10:46

Vi har ikke et kørende forum her i vores lille netværk. (7 comp.)
Og ubuntu 710 kører næsten på plads af sig selv.
Den finder selv netværket og drøner ud på internettet.
Jeg har den på en 600 Mhz 396 Mb ram bærbar og en stationær 3 Ghz 2Gb ram.

Godkendelse af svar
Fra : freeeeeeeen

Dato : 21-02-08 20:06

Tak for svaret Eyvind.