/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Hjælp til vælg af lille båd
Fra : NobleK
Vist : 1096 gange
50 point
Dato : 07-02-08 09:35

Hej alle

Vi vil gerne anskaffe os en lille båd til ca. 2-3/3-4 personer. Båden skal være med en lille påhængsmotor, og skal primært bruges til korte fornøjelsessejlture og lystfiskeri med stang. Desuden ville det være dejligt hvis den kunne klare en mellemlang tur i det sydfynske øhav (f.eks. fra Svendborg til Skarø/Drejø eller fra Faaborg til Avernakø). Mit spørgsmål går ud på følgende: Vi bor i lejlighed, så vi har ikke rigtig plads til at have båden stående hjemme. Derfor tænkte jeg om en gummibåd kunne være løsningen. Så kunne man måske også slippe for at købe en bådtrailer (som vi heller ikke har plads til). Men jeg ved ikke hvor besværligt det er at skulle pakke den sammen og puste op hver gang. Nogen der har erfaring med det? Er det desuden forsvarligt at bruge en gummibåd til sådan en mellemlang tur? Vi skulle kun sejle når vejret var godt. Hvis en gummibåd ikke er løsningen skal vi nok kigge på en lille jolle. I det tilfælde vil jeg høre om I har bud på hvad det koster at leje en bådplads til sådan en, og hvad man skulle gøre med den om vinteren.
Jeg ved godt at det nok er et lidt kompliceret spørgsmål, men jeg har desværre kun 20 point at give væk.

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : NobleK

Dato : 07-02-08 09:39

Har lige fået flere point, så nu forøges der til 50

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 60 point
Dato : 07-02-08 09:49

Hvis det er noget der skal foregå sjældent ville jeg overveje at leje en den skal da have lidt størrelse hvis i skal på heldagstur med diverse oppakning og motoren skal altså heller ikke være for klejn .For selv om vejret er godt er der tit strømforhold at tage hensyn til Du ved som med en bil er det jo også godt at have kræfter uden at man absolut skal bruge dem hele tiden.Så snakker du også om at fiske fra den .Der er en gummibåd jo heller ikke det bedste hvis ikke den er med mange kamre da det jo er muligt at fange båden med deraf følgende punktering (hi hi ser lige sådan en a and lign.situtation hvor båden kommer hurtigt afsted ) Og så nævner du også trailer samt pladsmangel hjemme og leje af bådpads, såe mon ikke udlejning ville være din bedste løsning ???

Mvh SunoFisk

Kommentar
Fra : NobleK

Dato : 07-02-08 10:01

Mange tak for dit svar. Udlejning er måske en løsning i første omgang. Men på sigt er det noget vi gerne vil gøre flere gange om måneden, i hvert fald om sommeren. Desuden skulle den også bruges til flerdagsture hvor vi vil overnatte på en af småøerne, så måske bliver det lidt dyrt med udlejning i længden. Men hvis du kender priserne for udlejning er jeg da interesseret i at høre dem.
Jeg kan dog høre at en gummibåd nok ikke er løsningen. Så skal jeg have kigget på joller. Hvad er prisområdet for en bådplads for en 4-persons jolle? Jeg har faktisk mulighed for at låne en bådtrailer, så det bliver nok heller ikke det store problem.

Kommentar
Fra : mikkelbach

Dato : 07-02-08 10:07

Hej,
En gummibåd til 3-4 personer, skal have en anseelig størrelse, hvis i skal på en længere tur. Op-paknig benzindunk, måske eksta benzindunk og diverse udstyr. Proviant, redningsveste, årer hvis mortoren svigter. Hm´det vil jeg ikke anbefale. Så er det bedre med en Glasfiberjolle med lidt kahyt, man kan jo blive overrasket over dårligt vejr. Leje af bådplads, afhænger af båden størrelse og hvor i landet den skulle ligge. En god løsning kunne måske være at have en båd på trailer som så kunne stå på land der hvor i evt. måtte ligge. Og så er der lige lidt om søvejsregler, sikkerhed o.s.v.

M.v.h mikkelbach

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 07-02-08 10:10

Kik på disse, - hvis ikke du allerede er bruger, så tilmeld dig, og byd ikke på den første den bedste,
stil spørgsmål, og bed om at bese båden først. Men derer mange gode tilbud.
http://www.qxl.dk/Både,%20Camping,%20Knallerter/Bade/List15627/P/0/1/12/0/-1

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-02-08 10:17

Det er jo så nemmest at søge på udlejning der hvor du bor selv så søg på google skriv bådudlejning og så dit nærområde så vælter det frem og så skal du ikke sidder her og udlægge nærmere om dig selv hvis det sku være et problem

Godkendelse af svar
Fra : NobleK

Dato : 07-02-08 10:20

Jeg kan se at jeg nok skal starte med at leje, og så se på at købe noget når jeg engang har mere plads. Tak for dit svar.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-02-08 10:23

Takker og bukker

Hav en -skinsrig dag Fra SunoFisken Som ser på både nedefra

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-02-08 12:53

Hej og undskyld jeg blander mig ! Vi startede selv med en lille båd. Pris 55.000 . Den var alletiders. Vi fandt senere , ca. 2 år efter, ud af at det bare var sagen !!! Vi købte en der var noget større og den har vi den dag i dag. Vi sejler ca. 5 uger hvert år på ferie i den. Har været i det meste af Danmark og det nordlige Tyskland. Det er bare livet !! Start med en lille. find ud af om det er noget for jer. Så kan man altid indvestere i noget større.
En anden ting er . Vi har sejlet MEGET i det sydfynske , har familie der, og man skal kende strømforholdene , de er ikke at lege med!!!! Få dig et duelighedsbevis. Det er en kæmpe fordel. Vi fandt en druknet person ved Avernakø en sommer. Jeg skal hilse dig og sige det ikke var en hyggelig oplevelse !!! Vand skal man ikke være bange for , men man skal absolut have respekt . Med håb om det lykkes for jer V.H. Pia. PS. du er velkommen til at kontakte os pr. mail hvis du mener vi kan hjælpe.

Kommentar
Fra : NobleK

Dato : 07-02-08 13:17

Mange tak for dine råd piaskov. Jeg har bestemt også tænkt mig at tage et duelighedsbevis inden jeg begiver mig ud i det store vand. Desuden er det vist også et krav hvis man vil leje en båd. Det lyder rigtig hyggeligt med jeres sejlture. Vi skal dog nok starte i det små (en lille jolle eller lignede), men drømmen er at have en større båd med kahyt og sovepladser så man rigtig kan tage på tur. Det bliver dog først om nogle år når økonomien blievr til det. Vi er nemlig et ungt ægtepar som lige er ved være færdige med uddannelsen, så der er pt. ikke de store summer at gøre godt med

Kommentar
Fra : alka

Dato : 07-02-08 13:19

Hej NobleK. Hvis du er interesseret nok, så køb en båd. På DBA, eller De Gule Sider, er der mange rigtig godt både og tilbud. Jeg har selv haft - og har en stadig en jolle - siden 1977. I dag har jeg min jolle nr. 5. En 13 til 15 fod jolle svarende til ca. 3,6 til 4,25 m, er en passende størelse. Gerne så bred som muligt, da den ligger bedst i vandet. Mange starter med en 5 HK påhængsmotor, den er for lille. Minimum en 6 HK og gerne en 8-9 HK. Det er lettest, at finde en samlet løsning, med båd, motor og trailer, men det er ikke altid det passer sammen. Man ser ofte en rimelig stor båd, med en kun 5 HK motor, så kan den blive solgt sammen med båden, fordi den kan være svær at sælge alene.

Hvis du kikker efter båden for sig, så kan du være heldig at få en rigtig god båd fra omkring 5-6.000 kr. Oftest ligger de på 9-15.000 kr. alle brugte.

En brugt motor er ofte en chance at tage ved privat kø, men hvis du går efter en nyere årgang efter fx 2000, er det oftest begrænset, hvor mange timer den har kørt.

Trailer er det svært at finde brugt, til en fair pris, sammenlignet med en ny bådtrailer, men det kan lade sig gøre.

Mit sidste køb, var en 13 fod, med en Brenderup trailer og en 5 HK Yamaha. Fra nyt havde sælgeren betalt 45.000 kr. med veste, ankre mm. jeg fik det for 25.000 kr. Båd og motor havde været i Randers Fjord tre gange og motoren havde kørt i ca. 5 timer sammenlagt. Motoren solgte jeg for 7.500 kr. og købte i stedet en 15 HK Suzuki 4-takter til 19.500 kr. Traileren havde ikke kørt 100 km.

Opbevaring. Der findes mange steder, hvor der opbevares campingvogne. Ellers så kør ud på landet og hør en "bondemand" om ikke han har et sted du kan stille båd/trailer. Tidligere havde jeg en aftale med en, hvor den stod indendørs om vinteren - ca. 6 måneder, og det kostede ikke noget.

Held og lykke med projektet.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-02-08 13:24

Du / i skal være velkomne. I kan bare skrive. Der er en del til salg hernede. Men jeg vil ikke anbefale her, så skriv i mailboksen. V.H. Pia

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 07-02-08 20:06

Hej Noblek
Lyt til hvad Sunowich skriver.
Vi har sejlet i næsten 30 år og jeg måtte smile lidt, da du skrev at I kun ville sejle i godt vejr. Det kan man ligesom ikke ret ofte regne med her i DK. Det kan være vejr til at sejle i om morgenen ......... og så kan man måske komme hjem igen 8 dag efter. Pas godt på Jer selv.
Kunne i ikke via en sejlklub blive gaster hos nogen ? Mange ældre mænd, som ikke kan få konerne med ud mere, vil gerne have en gast ...... med tiden kunne I så måske endda få lov til at låne???
Find ud af sådan en ordning ved at gå ned på havnen og snakke med gutterne dernede.

God vind
Ingelein

Kommentar
Fra : NobleK

Dato : 07-02-08 21:05

Hej

Tak for de mange svar. Når jeg siger at vi kun vil sejle i godt vejr er det fordi vi kun har i sinde at tage på korte sejlture (et par timer), primært for at fiske, og altid tæt på kysten. Altså ikke noget med at tage på fleredags sejleferie. Derfor skal vi også kun bruge en lille jolle eller linede, og uden kahyt osv.