/ Forside/ Interesser / Rejser / Feriesteder / Spørgsmål
10  qfha 400
Cykel transport
Fra : BertelBrander
Vist : 1602 gange
100 point
Dato : 06-02-08 22:55

Familien skal til Bornholm i sommerferien og vi vil gerne have vores cykler med der over.
Vi bor i nordjylland.

Så vidt jeg kan se har vi følgende muligheder:
1: Lægge dem på traileren og køre derover. Det gør at turen varer længere og koster nok også ekstra på færgen.

2: Købe en tag-dims og sætte cyklerne på den.

3: Få et fragtfirma til at transportere.

4: Leje cykler på stedet, jeg tror det bliver lidt dyrt og cyklerne er måske ikke helt så gode som vores egne.

Er der nogen der har erfaring eller ideer?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 06-02-08 23:13

Priseksempler 2008
En enkeltbillet med Bornholmerbussen fra København til Rønne koster 245 kr. (inkl. færgeoverfarten). Den tilsvarende rejse koster 245 kr. med toget. Priserne for natfærgen varierer efter sæson og overnatningsform (kahyt eller sovesal).

En cykelbillet koster 86 kr. fra København til Rønne med toget
En cykelbillet koster 37 kr. fra København til Malmø med toget
En cykelbillet koster 266 kr. fra Køge til Rønne med natfærgen (cykel + 1 voksen) (133 kr. for barn + cykel)
En cykelbillet koster 186 kr. fra Ystad til Rønne (cykel + 1 voksen) (92 kr. for barn + cykel

se mere her

http://www.cykel.bornholm.info/Hvad/1306we.aspx?langId=1

god ferie

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 100 point
Dato : 07-02-08 00:06

Hvor mange cykler drejer det sig om?

Du kan få et glimrende stativ til at hænge bag på bilen, eller sætte fast på krogen, med plads til op til 3 cykler

Fordelene er åbenlyse, der er ikke så stor stigning i brændstof forbruget som på en tagbøjle, og der er ikke krav om nedsat hastighed.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 07-02-08 00:08

Det er 4 cykler, og det er vist for meget at have bagpå?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 07-02-08 00:36

Jeg fandt faktisk en cykelholder til anhængertrækket der kan tage 4 cykler:
http://thansen.dk/product.asp?c=1640928074&n=1199166396&pn=-1552054564

Men den koster også 1500,- + en lygtebom til 500,-
http://thansen.dk/product.asp?c=1640928074&n=1199166396&pn=-1552054524

Hvordan er det man skaffer sig en ekstra nummerplade til lygtebommen?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 07-02-08 00:41
Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 07-02-08 01:37

Tag lige og overvej, hvor langt I vil cykle.
Bornholm er 30 km på den længste led.
Du taler om trailer. Du må jo også beregne ekstra betaling til trailer til færgen.
Lejeprisen på cykler er 60-75 kr pr. dag.
Hvor meget besvær kontra hvormange penge er der at spare med den løsning du vælger.
Selvfølgelig kan din egen cykel vær meget bedre end en lejecykel, men det har vel først betydning, hvis du skal på klangtur med oppakning, o-l.
Højderne på Bornholm er vel ikke højere end at man kan trække cyklen en halv times tid hvis man er på oplevelsestur.
Ellers ring en gang til cykeludlejerne og forhør dig om de har cykler med gear.

Sagt på en anden måde: Hvor meget besvær vil du have for at sikre dig en cykeltur på din egen cykel i den anden ende af landet?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 07-02-08 02:14

Vi skal være på Bornholm i to uger, hvis vi lejer en cykel i 10 dage hver, bliver prisen (ifølge krestenklit's tal) 4*10*60 = 2400 kr.

Så er det billigere at købe en cykelholder til at sætte bag på bilen, og den kan bruges igen bagefter.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 07-02-08 02:31

Ja, men så gør da det.
God tur!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-02-08 08:13

Hvad for en bil er det du har ?ja jeg spørger fordi der faktisk findes holdere til bag på bilen hvor man tager forhjulene af som også kan sidde i samme holder og hvor de sidder i samme retning som hvis de var på taget 4 stk. og så sidder de så højt at de ikke kræver en bom med plade på
Evt. ku du få lavet en specielt til din bil hos den lokale smed ??

Mvh og hav en god dag SunoFisk

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-02-08 08:15

Ps. Ulempen ved en cykelholder til at sætte på Jydekrogen er at den let skrider rundt på kuglen og især ved meget vægt

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 07-02-08 08:51

Man kan jo også få tag-holdere til cykler...

Kommentar
Fra : Ravni

Dato : 07-02-08 13:33

Hej

Jeg har en tag cykelholder til 4 cykler.

Den har taget en tur fra Odense til Provance france - eller hvordan det nu staves - kun blive din for 500 kr.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 07-02-08 19:27

Jeg har set lidt på holder til tag, f.eks:
http://thansen.dk/product.asp?c=1642095200&n=1199134659&pn=1227380695

Her koster et komplet sæt 1600, når der skal bruges et "Lastholdersæt"

Så hvis jeg kan købe et sæt for 500,- er det billigt, hvilken model er det?

Ulempen ved den løsning er at det er lidt mere bøvlet at få cyklerne placeret og man skal betale ekstra på færgerne.

To af cyklerne er knapt voksen størrelse, hvordan er det at få dem placeret på taget? De beslag jeg har set ser ikke ud til at være ret fleksible.

Bilen er en C5

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-02-08 21:06

hvis de ikke er så store de små cykler så skru forhjulene af så fylder de ikke så meget

Kommentar
Fra : Ravni

Dato : 08-02-08 13:32

Kan ikke lige huske modelnavnet, men er købt gennem FDM

Cyklerne står i en slags tagrende og er spændt fast 3 steder - det kan være en fordel at være 2 personer når de inderste cykler skal op og ned, men ellers er det ingen problem.

send mig en mail hvis du er intreseret fhr@amu-fyn.dk

Kommentar
Fra : Ravni

Dato : 08-02-08 13:35

Cykel holderne ligner THansen - hvis det ikke er den samme slags

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 08-02-08 19:43

Ravni, tak for tilbudet, men fruen vil have en som hun kan sætte cyklerne på.

Kommentar
Fra : Ravni

Dato : 10-02-08 18:44

Sætte cyklerne på ?

Er det bagpå hun mener

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 10-02-08 19:34

Ja, hun vil have en holder til at sætte bagpå, så man kan være ene om at sætte cyklerne på.
Det koster heller ikke mere på færgerne.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-02-08 21:27

Bertel jeg har jo deltaget med et par forslag men syn ikke jeg hører nogle svar er det bevidst eller??

Godkendelse af svar
Fra : BertelBrander

Dato : 10-02-08 21:44

Point går til Kortoververden, fordi han først kom med det forslag der bliver løsningen.

Tak til alle der deltog.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-02-08 21:58

Jame det er jo også en form for svar