/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Hvilken skruemaskine.....?
Fra : Zoooidberg
Vist : 2518 gange
50 point
Dato : 06-02-08 21:51

Hej.
Jeg står og skal vælge imellem to skruemaskiner (der er kun de to, så det hjælper ikke at komme med alternative forslag :) ).
Den ene er en Makita på 12v. Den har lidt tilbehør, se link:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1757&n=20100

Den anden er en AEG på 14,4v. Ikke noget tilbehør (foruden 2 batterier og lader selvfølgelig).
Men AEG'en har 13mm borepatron og er lidt kraftigere, se link:
http://www.svaneisenkram.dk/530+AKKU+bore-skruemaskine+-+BS+14+X.htm

Hvilken en af de to vil være det bedste valg?
Jeg skal bruge den til privat flittigt brug. Jeg har selv bor bits osv. Men det skader jo aldrig med ekstra af den slags, og måske er Makita noget af en ordentlig kvalitet?
På den anden side så vil jeg også gerne have en kraftig maskine...

Så jeg kan ikke bestemme mig :)

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 06-02-08 22:05

Prøv lige at se hvad forbrugerrådet/Tænk har fundet ud af.

Ved godt det koster 50,00 at læse resultatet, hvis man ikke er medlem. Men er de ikke givet godt ud, i forhold til evt. fejlkøb

http://www.taenk.dk/?sid=2&subid=0&cid=6957

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 06-02-08 22:11

Hvis du mest af alt skal skrue...skrue...og atter skrue.... så er du bedst tjent med en skruemaskine hvor du har 2 batterier, og meget gerne en hurtiglader - det har AEG'en.

...derimod er det min opfattelse, at Makita er mere robust konstrueret end AEG.

Ellers så kan jeg alligevel ikke dy mig for at give dig et tredie valg alligevel: Dewalt. Her er et eksempel:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2089&n=20100&KundeID=

Og Dewalt er bare godt ... de lokale tømrerfirmaer jeg har kontakt til sværger til Dewalt.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-02-08 22:12

Makita bliver brugt af håndværkere så den er ikke helt skævbenet.

Til gengæld har AEG`n 3 amp mod den andens 2,2, hvad der giver et godt sejtræk. Jeg bruger selv et par små Hilti 3,3 A, skønne maskiner men p**dyre.

Hvis Du skruer store skruer i træ uden at forbore kan det være en fordel at skifte til 1. gear.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 06-02-08 22:48

Så vidt jeg kan se har de begge 2 batterier.
Makita'en er lettere og mere handy
AEG har flere muskler.
Hvis ikke du skal skrue meget store skruer i eller skal bore meget med meget store bor, tror jeg du skal vælge Makita.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 06-02-08 23:03

Jeg har makitaen og det er sq en god maskine.. møg stærk og utrolig let..
Hvis du skal skrue karm skruer osv i, så skal du ha en stærkere maskine.. Tilgengæld så har den sin styrke når du skal gå og skrue mange skruer i..feks. gips plader eller lign. dens vægt gør at man ikke så hurtigt blier træt..

Ulempen ved den er helt klart batteri typen som kræver at blive afladet helt hver gang.. Da jeg købte min for 2½ år siden var det med lommelygte. den bruger jeg til at aflade helt med. Alternativt kan man bare sætte en strips om håndtaget og så lade den snure sig helt flad men man drikker kaffe..

Den Dewalt der bliver linket til er noget skrammel.. det er plastik hele vejen igennem.. den er lavet for at os " almene " kan få råd til en Dewalt.. lidt synd, da det ødelægger ilutionen om at dewalt er gennemført kvalitet.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 06-02-08 23:47

OK den linkede Dewalt var muligvis ikke det bedste eksempel - de fleste Dewalt'er handles til væsentligt højere priser i velassorterede byggemarkeder.

Ellers er der et mere bredt udvalg her:
http://www.carl-ras.dk/e-shop/akku-vaerktoej/akku-boremaskiner/dewalt/

Den her leveres med hele 3 batterier....
http://www.carl-ras.dk/e-shop/akku-vaerktoej/akku-boremaskiner/dewalt/akkuboremaskinedc756kc/

....men hvis mit valg SKAL stå mellem Makita og AEG ... så vil jeg vælge Makita.

Kommentar
Fra : Zoooidberg

Dato : 06-02-08 23:58

Tak for de gode svar.
Prisen er den samme uanset hvilken en jeg vælger - jeg skal bare vælge en. Så ændrer det noget?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 07-02-08 00:04

For mig at se er det mest et spørgsmål om du har brug for en maskine med MANGE kræfter eller du kan nøjes med lidt færre.

Hvis du mest skal bruge den til at skrue mindre og mellemstore skruer i, bliver du træt i armen af at slæbe på AEG'en.

Det eneste Makitaen ikke kan er at bore store huller (her er en kabel boremaskine under alle omstændigheder at foretrække) eller skrue karmskruer i (jeg har brugt et topnøglesæt til de få karmskruer jeg har skruet i).

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 07-02-08 07:24

Min Makita har jeg prøvet at skure karmskruer i med.. resultatet var en dårlig lugt og sort røg fra den.. Jeg satte den i højt gear og lod den køre lidt for at køle ned og der har aldrig været noget siden.. Men jeg har siden hen altid hentet min kabel boremaskine når jeg skulle igang med noget krævende.. hehe..

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-02-08 08:25

Jeg valgte en anden men jae du siger jo at det skal være en af dem såe god skruning

Accepteret svar
Fra : MissBe

Modtaget 25 point
Dato : 07-02-08 09:09

makita er bare for fed - den havde jeg købt hvis jeg manglede !!

for et par år siden skulle jeg købe accu
og kiggede også på AEG - de er rigtigt fine
slet ikke noget dårligt køb !!
men jeg opdagede at AEG' ernes borepatroner drejede
en lille smule excentrisk - altså at boret 'skrev et lille o'
og mit krav var at boret skulle stå helt præcist

dewalt ville jeg heller ikke vælge

jeg landede på en metabo BSP 12 Plus - 12V 2,0Ah
er MEGET glad for den
man kan så supplere med en ledningsboremaskine
hvis du skal bore 'ned til kineserne'

jeg ville sige...
sammenlign dem ved at tage dem i hånden - lad din hånd bestemme !!
mærk efter hvordan de ligger i din hånd - you know: james bond 007
er den godt afballanceret
lav også testen - hold den i vandret udstrakt arm ud fra kroppen
det fortæller noget om hvor hurtigt du bliver træt

go' jagt

Kommentar
Fra : haise

Dato : 07-02-08 09:44

Det som betyder mest er ampere,- altså hvor lang tid kan batteriet holde.
HUSK put aldrig et varmt batteri i laderen

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 07-02-08 10:15

...f.eks. her kan man købe flere batterier...
http://www.batterilageret.dk/group.asp?group=79&sub=79

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 07-02-08 10:24

ps.
jo fysisk mindre din maskine er
jo lettere er det at få den ind i underlige hjørner og vinkler

desto større den er - desto oftere bliver du nødt til at hive rugbrøds skruetrækkeren frem !!

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 07-02-08 10:24

prøv lige at tjekke de batteripriser.. det er jo helt hen i vejret. Hvis man skal ha 2 batterier koster de det samme som en ny maskine med tilbehør.. batterier til aku maskiner er en dårlig ivistering

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 07-02-08 11:50

ja stygge batteri priser

her er nok et bedre udvalg...
http://www.akkuline.de/category_Werkzeugakkus.aspx

...eller det større udvalg...
http://www.google.de/search?hl=de&q=batterien+akku+werkzeug&meta=cr%3DcountryDE

....ps...
køb ikke batterier bare for at have dem liggende
køb kun når du mangler nu og her
de ligger og bliver dårlige - udløbsdato - lidt ligesom sødmælk

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-02-08 19:24

Jeg har kørt med samme to batterier næsten dagligt i 5-6 år, ingen problemer.

Og bagefter smider man det hele ud da man ved køb af to nye batterier får maskinen med.

Kommentar
Fra : Zoooidberg

Dato : 10-02-08 17:11

Nå, det blev AEG'en...
Større og stærkere batterier talte nu til mig, og så 13mm borepatron.
Tak for alle jeres svar - aner godt nok ikke hvem der skal have fordelen af tråden :) Hmm, det må jeg lige summe over

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 10-02-08 18:34

det er jo ligesom med biler. Man har vel altid et favorit mærke.. Håber du bliver glad for din nye maskine.

junior

Godkendelse af svar
Fra : Zoooidberg

Dato : 27-03-08 14:42

Tak for svaret MissBe.