/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ståltag
Fra : jlbendtsen
Vist : 3506 gange
200 point
Dato : 06-02-08 12:05

Hej herude

Jeg går med tanker om at lægge nyt tag på mit hus og overvejer stålpladerne fra profilmetal
http://www.profilmetal.dk/profilmetal/index.asp?id=6
men vil høre om der er nogle der har efaring med dette skidt/godt

jlbendtsen

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 06-02-08 12:36

Tager er som udmærket, men du SKAL have undertag på for ellers larmer det meget i regnvejr mm, har nogle vender der i et rækkehus har fået det på med undertag, og er godt tilfreds, men deres nabo har også fået det på uden undertag og de sprang ud af sengen førstegang det regnede kraftig, forde det larmede meget.

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 06-02-08 13:34

ja netop larmen har jeg tænkt meget på. det bliver self. isoleret men er det nok, eller skal der specielt underlag til?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 06-02-08 14:57

Isoleringen hjælper selvfølgelig på larmen men jeg vil også ligge et undertag også, for et stålplade-tag giver kondens på bagsiden

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 06-02-08 16:45

Ja undertag er jo et must det er jeg klar over, man kan lægge dette tag oven på det gamle meeeeeeeeeen

Kommentar
Fra : cool2000000

Dato : 06-02-08 17:21

Perfect hjemeside der beskriver og giver gode idér..:
http://www.mitnyetag.dk/

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 06-02-08 19:01

Uha.. ikke ligefrem positivt....men det handlede jo meget om det "Håndværksmessige" og fusk

Kommentar
Fra : disken_69

Dato : 07-02-08 00:48

Der kan OPSTÅ kondensvand ? hvis det bliver under/ overkølet.
Pas på tagets vinkel. tænker på de NYE storme der kommer så tit
Står selv og tænker på nye plader, MEN
du skriver ikke hvad de koster.

Jeg kan få dem til ''knap'' 65.- pr m
Så kan det vel ikke bllive dyrere, især hvis man ser på andre´s priser.
Og der er 20 års garanti på_
Specielt tilbud fra Bygma

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 07-02-08 06:46

dem jeg har kig på koster 78 pr m2 incl moms

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 07-02-08 12:35

Hej.

Jeg har ikke erfaring med de plader, men har prøvet Decra.

Afhængig af hældningen er undertag ikke påkrævet for decra!

Jeg har ikke udnyttet tag-etage pga. lave hældning. Jeg har ingen problemer med lyden. De nye decra plader leveres også med lyddæmpning på bagsiden. Det er små metalplader der er klistret på bagsiden med noget gummi-lignende materiale imellem.

mvh
Peder

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 200 point
Dato : 12-02-08 16:12

du må ikke tro at et undertag tager noget af larmen. det er direkte fejlagtigt. du kan få en type plader der er behandlet med en antikondens belægning. den kan dæmpe lyden en anelse. hvis dit hus er ordentligt isoleret behøver du ikke undertag, men de fleste vælger det alligevel. og den med at lægge det ovenpå det gamle tag er heller ikke en god løsning. for det første er det svært at rette taget op hvis det er skævt , og for det andet kan du ikke se, om du får skruet de nye lægter ordentligt fast eller om du bare lige har fat i kanten af lægten. desuden kunne det jo være at din isolering trængte til at blive gået efter. det kan du ikke hvis du lader det gamle tag ligge. og hvis taget trænget til udskiftning er det ikke noget at gemme på. det system er kun opfundet fordi folk ikke gider at fjerne det gamle tag. og den tid du sparer ved ikke at fjerne det gamle tag, bruger du fem gange når du skal rette op og fæste det nye tag. i øvrigt går der også en del flere lægter til når du lægger det oven på det gamle tag.
så et godt råd fra en fagmand: væk med det gamle tag og få kigget din isolering ordentlig efter når der nu alligevel er lukket op til det. så en ordentlig opretning og på med det nye tag

tømreren

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 12-02-08 19:31

Hej tømrer

Fedt med en fagmand

Nej havde overhovedet heller ikke tænkt mig at lægge det nye på det gamle .. (virker som en sjuske løsning) nævnte det bare og isoleringen er nem at kigge efter, der er nemlig intet

Men har du som tømrer erfaring med sådan noget ståltag ,altså er der mange der går over til det istedet for tegl/eternit??

Er det bøvlet at arbejde med?

Godkendelse af svar
Fra : jlbendtsen

Dato : 15-02-08 09:01

Tak for svaret trimare46. Det ender nok med ståltag.